Gisteren reisde ik van Heiloo naar Rotterdam. Ik had gepland over te stappen op de intercity direct vanaf Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal. Op meerdere tijdstippen bleek dat niet mogelijk. Omdat ik toch al in de intercity van den Helder naar Nijmegen zat was de snelste en meest comfortabele optie te blijven zitten in deze trein tot Utrecht en daar over te stappen op de intercity naar Rotterdam CS, een omweg dus. Ik had ingecheckt in Heiloo voor de spitstijd en ben in de spitstijd weer uitgecheckt in Rotterdam. Dat incheckproces ziet niet dat ik een omweg heb gemaakt. Wat zijn hiervoor de regels? Ben ik verplicht bij het maken van een, in dit geval ongeplande omweg ergens uit en weer in te checken.
reizen via omweg
Beste antwoord door mrfreeze
Ik wil iedereen bedanken voor de gegeven reacties. Overigens stond deze omweg wel als advies vermeld in de reisplanner. Dus in die zin heb ik zeker niet zwart gereisd denk ik.
De vraag heb ik gesteld n.a.v. deze gedwongen omweg i.v.m. de inderdaad slechte prestaties van de IC Direct, maar de reden dat ik wilde weten wat de regels met betrekking tot omwegen zijn is dat ik, geloof het of niet vaak met de trein reis omdat ik treinreizen nog steeds leuk vind. Ik reis vaak zonder een vooropgezet plan en dat betekent dat ik voor bepaalde bestemmingen dus wel eens een ongebruikelijke route kan kiezen. Ik weet nu dus wat me in zo’n geval te doen staat. Iedereen nogmaals bedankt voor de gegeven reacties.
De vuistregel is, als het door de planner geadviseerd wordt, mag het. En de planner geeft inderdaad niet alleen de snelste of kortste routes, maar ook de routes met de minste overstappen of routes waarbij je geen toeslag hoeft te betalen. Dat kan soms verrassende uitkomsten geven 🙂
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.