Het is niet zo dat als u zes dagen te laat bent, het incassobureau wordt ingeschakeld. U krijgt dan een herinnering en een optie hoe u wel kunt betalen; de poging tot automatische incasso wordt echter maar één keer gedaan. Als u na zes dagen met de acceptmail betaalt, is er niets aan de hand. Stel het niet verder uit.
Als u de grenzen wilt verkennen: het geld moet op de rekening van NS staan en wel hooguit na een maand. Als het niet op de rekening van NS staat en dat is het criterium, dus niet of u daarvoor heeft betaald, dan wordt het overgedragen aan het incassobureau, krijgt u 40 euro invorderingskosten en bent u uw abonnement kwijt. Het is een geautomatiseerd proces en er is geen genade of begrip bij de computer. NS werkt niet met kalendermaanden.
Als alles is voldaan, kunt u wel weer een nieuw abonnement aanvragen. Het is niet meer zo dat u een half jaar niet door de kredietcheck komt als uw abonnement is opgezegd door NS.
Het advies is toch echt gewoon op tijd te betalen met de automatische afschrijving en daarvoor te reserveren. Laat het niet op het laatst aankomen, zeker niet als u niet standaard betaalt zoals NS aangeeft. U heeft de datum van de automatische afschrijving ook afgesproken met NS voor uw betaling en dat is veruit het meest zekere. Dan gaat het nooit mis met alle ellende van dien.
Zonde van uw geld ook: als op tijd betalen lastig is, is veertig euro meestal best een flink bedrag. Ik zou daar liever wat leuks voor doen, ;-)