Hoi,
Ik start binnenkort met mijn werk in Leiden. Ik woon tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk dus beide stations vind ik prima om via te reizen.
Ik wilde een traject vrij abonnement nemen of van Lelylaan-Leiden (iets goedkoper) of van Sloterdijk-Leiden (iets duurder).
Mijn eerste vraag is:
Maar nou reis ik ook regelmatig van een naar Haarlem. Ongeveer 3x per week vanuit Amsterdam en 2x vanuit Haarlem.
De intercity vanaf Sloterdijk gaat via Haarlem naar Leiden. Het is mij niet duidelijk als ik een traject vrij abonnement aanschaf van Sloterdijk-Leiden, of mijn reizen van en naar Haarlem daar ook onder vallen.
Na veel lezen hier op de ns community dacht ik zelf dat dat wel mogelijk was, aangezien Haarlem het op het traject ligt van Sloterdijk-Leiden. Alleen sprak ik net een medewerker van de NS die zei dat als je in en uit checkt, dit als een nieuwe reis wordt gezien en ik dus elke keer wel mijn kosten Haarlem-Leiden of Leiden-Haarlem betaal. Dus dan is een traject vrij abonnement helemaal niet meer voordelig voor mij. En dan ga ik ook zeker niet via sloterdijk reizen maar via Lelylaan omdat dat iets goedkoper is.
Weet iemand hoe het nou echt werkt?
Ten tweede :
Als het het geval is dat je afgekochte traject betekend dat je inderdaad gewoon bij Haarlem in en uit zou kunnen checken, dan hoop ik dat als ik het traject vrij abonnement neem dat ik inderdaad dat traject afkoop. Want de Intercity gaat vanaf Sloterdijk via Haarlem naar Leiden.
Alleen rijdt er ook een Sprinter die niet via Haarlem gaat. Beide trajecten zijn even veel TE en even duur. Hoe weet ik straks welk traject ik nu eigenlijk helemaal heb afgekocht.
Dat ik niet straks de verrassing heb dat ik Slot-Leiden betaal maar niet bij haarlem kan uitstappen omdat mijn traject opeens met de sprinter is naar leiden ipv de intercity.
Ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken voor mij. De NS klantenservice medewerker begreep volgens mij ook niet wat ik bedoelde.. lastig lastig!
Groetjes, Marjolein