Skip to main content
beantwoord

Ov-chipkaart al een maand niet geleverd

Ik weet dat dit eigenlijk een probleem voor de klantenservice van OV-Chipkaart is, maar met hen kom ik er niet uit en het betreft een bestelling bij NS, vandaar dat ik hier een topic post, in de hoop dat iemand me hier wel verder kan helpen.

Afgelopen 3 januari heb ik een nieuw NS Flex abonnement met Dal Voordeel besteld, met een nieuwe OV-Chipkaart. Deze OV-Chipkaart zou binnen een week geleverd moeten worden, maar niet ontvangen. Heb netjes contact opgenomen met de klantenservice van OV-Chipkaart, die zouden de kaart blokkeren en een nieuwe versturen. Ook die is nooit aangekomen.

Inmiddels zijn we een maand verder, zijn er drie kaarten verstuurd, en is er nooit één aangekomen, ook de originele niet. Ik krijg notificaties van binnenkomende brieven via de postNL app en er is nooit een brief van translink/ov-chipkaart verschenen in de app. Enige uitzondering hierop is een koppelcode die ik ontvangen heb, nadat ik een ov-chipkaart aan mijn OV-Chipkaart account probeerde te koppelen o.b.v. het kaartnummer dat in mijn NS staat. Heel vreemd dat een koppelcode wel aankomt maar geen enkele chipkaart aangekomen is.

Ik heb het vermoeden dat er iets mis gaat in het proces bij Translink, maar bij de klantenservice kom ik geen steek verder dan “U kunt nog een paar dagen wachten, of we kunnen de kaart blokkeren en een nieuwe sturen”. Ik heb nagevraagd of het adres klopt en volgens de klantenservice hebben zij het juiste adres. Heeft iemand een idee wat ik hier nog kan doen om te zorgen dat ik ook daadwerkelijk een OV-Chipkaart in handen krijg? Het wordt wel erg vervelend zo, want ik betaal voor korting maar ben nog steeds aangewezen op reizen tegen vol tarief met de betaalpas.

Beste antwoord door Erryt NS

Dat is wel heel naar dat je de kaart nog steeds niet hebt. Ik begrijp heel goed dat je er nu wel een beetje klaar mee bent. Hoe graag ik je ook zou willen helpen kan ik helaas niets voor je doen. Ondanks dat je bij ons een abonnement hebt kunnen wij niets beteken betreffende de kaart. Als je de kaart los had besteld zonder abonnement zou waarschijnlijk hetzelfde probleem nog steeds spelen. Het verschil is dat je als je deze in combinatie met een abonnement besteld je de kaart gratis krijgt. Deze betalen wij dan voor je. Kan je wellicht contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart om te vragen of de kaart naar een ander adres kan worden gestuurd zoals familie of vrienden zodat je deze in ieder geval kan ontvangen?

Bekijk origineel

Forum|alt.badge.img+1

Beetje vreemd probleem, lijkt op een slecht functionerende postbode. Zijn in het verleden wel verhalen geweest van postbodes die de post niet bezorgden. Is het misschien mogelijk om de kaart naar een afhaalpunt te versturen?? 

• Reisadviseur**
  • 30 januari 2025

Een slecht functionerende postbode was in eerste instantie ook mijn vermoeden, maar alle andere brieven van andere instanties zijn wel netjes aangekomen. Ook krijg ik ongeveer een dag van tevoren een notificatie van gescande brievenpost in de postNL app. De enige brief van Translink/OV-Chipkaart die afgelopen maand in de postNL app verschenen is, is de brief met de koppelcode. Juist daarom denk ik dat ergens bij Translink iets mis gaat, omdat de ov-chipkaarten helemaal niet verstuurd lijken te worden maar een koppelcode die ik aanvraag op basis van een kaartnummer in mijn NS wel aankomt.

Ik hoop eigenlijk dat iemand van NS dit issue misschien kan escaleren bij Translink zodat het opgelost kan worden, het betreft immers ook een bestelling bij NS. Ik heb zelf al meermaals contact opgenomen met de klantenservice van OV-Chipkaart maar kom dus geen steek verder. Die houden vol dat de kaarten verstuurd zijn en de enige oplossing die zij bieden, is nog een kaart versturen.

• 30 januari 2025
Jordy D schreef:

Het wordt wel erg vervelend zo, want ik betaal voor korting maar ben nog steeds aangewezen op reizen tegen vol tarief met de betaalpas.

Misschien kun je Tijdelijk Reisrecht aanvragen bij de NS klantenservice?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 30 januari 2025

Kloppen de adressen die je bij NS en OV-chipkaart hebt doorgegeven?

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 30 januari 2025
Jordy D schreef:

Ik hoop eigenlijk dat iemand van NS dit issue misschien kan escaleren bij Translink zodat het opgelost kan worden, het betreft immers ook een bestelling bij NS. Ik heb zelf al meermaals contact opgenomen met de klantenservice van OV-Chipkaart maar kom dus geen steek verder. Die houden vol dat de kaarten verstuurd zijn en de enige oplossing die zij bieden, is nog een kaart versturen.

Kan de klantenservice van OV-Chipkaart ook vertellen naar welk adres ze versturen?

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 30 januari 2025

Mijn vermoeden is inderdaad dat het adres bij OV-chipkaart niet klopt. Helaas hebben wij alszijnde NS geen ingang bij OV-chipkaart om dit soort problematiek aan te kaarten. Excuses voor het ongemak.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 30 januari 2025
Jordy D schreef:

Een slecht functionerende postbode was in eerste instantie ook mijn vermoeden, maar alle andere brieven van andere instanties zijn wel netjes aangekomen. Ook krijg ik ongeveer een dag van tevoren een notificatie van gescande brievenpost in de postNL app. 

Of een postbode die een pasje voelt, denkt dat het een bankpas en deze achterhoudt. Ik moest gelijk denken aan een recent nieuwsbericht over een postbode meerdere bankpasjes had gestolen, alleen was dat gebeurd in Belgie,

https://www.telegraaf.nl/sport/1610905840/postbode-steelt-creditcard-remco-evenepoel-uit-envelop-en-haalt-er-9000-euro-af

Heb je al geinformeeerd bij PostNL? Of heeft OV-chipkaart dit gedaan aangezien zij de verstuurder zijn?

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 30 januari 2025
Sascha NS schreef:

Mijn vermoeden is inderdaad dat het adres bij OV-chipkaart niet klopt. 

TS geeft aan dat hij dit al nagevraagd heeft en dan zou de brief met de koppelcode ook niet ontvangen moeten zijn. 

Zou nog wel kunnen checken of het adres bij NS klopt aangezien de kaart aangevraagd is bij NS en NS de gegevens doorstuurt naar Tranlink. Als NS een verkeerd adres doorstuurt naar Translink zal deze de kaart naar een verkeerd adres versturen.

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 30 januari 2025

Excuses, je hebt gelijk. Maar dat zou ook betekenen dat het adres bij TLS reeds correct aangepast is en ook die bezorgorder wordt omgehangen naar het juiste adres. Zou je zeggen tenminste. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 30 januari 2025

Ik heb geen idee hoe het gaat wanneer er bij NS een ander adres staat dan bekend bij Translink. Of het dan aangepast wordt naar het bij Translink bekende adres of dat het door NS doorgestuurde adres wordt aangehouden. Maar het is het denk ik wel waard om dat even te checken. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30 januari 2025
Sascha NS schreef:

Mijn vermoeden is inderdaad dat het adres bij OV-chipkaart niet klopt. Helaas hebben wij alszijnde NS geen ingang bij OV-chipkaart om dit soort problematiek aan te kaarten. Excuses voor het ongemak.

Als een brief met koppelcode (gestuurd door TLS/OV-chipkaart) wel aankomt dan klopt het adres, nu de kaart zelf nog.

Edit: oh, miste een paar reacties maar dat dus 😄

• Reisadviseur**
  • 30 januari 2025
Treinreiziger JS schreef:

Misschien kun je Tijdelijk Reisrecht aanvragen bij de NS klantenservice?

Dankjewel voor de tip. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van NS hiervoor, en ontving vijf couponcodes voor gratis daluren treintickets. Dat is een veel betere tegemoetkoming dan ik verwacht had, goeie service vanuit NS. 😄

Heb ook weer contact opgenomen met OV-Chipkaart, en ditmaal gaan ze - bij hoge uitzondering - de OV-Chipkaart aangetekend versturen met track & trace. Ben benieuwd of deze wel ineens aan gaat komen.

• Reisadviseur**
  • 21 februari 2025

Nou, een update in deze saga. De track & trace code die drie weken terug beloofd was, is nooit gekomen. Een week later weer teruggebeld, en datmaal is er eindelijk een interne melding gemaakt dat uitgezocht moet worden wat er aan de hand is.

Na nog een week (dus nu een week terug) heb ik dan eindelijk een e-mail gehad met een track & trace code. Saillant detail is dat de track & trace code weer geadresseerd was voor het niet bestaande huisnummer 6 i.p.v. 6B. Lijkt er dus op dat er toch steeds weer iets mis gaat met die huisnummertoevoeging.

We zijn nu een week verder en PostNL geeft nog steeds aan het pakket niet ontvangen te hebben. Ik heb wéér contact opgenomen met Translink om te vragen waar het pakketje blijft, maar ik wordt er nu toch echt wel moedeloos van.

3 januari heb ik een NS-Flex abonnement met een nieuwe ov-chipkaart besteld. Inmiddels zijn we zeven weken(!!!) verder en ik heb nog altijd geen OV-chipkaart ontvangen. Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om datgene te krijgen waar ik voor betaald heb?

Ik was blij met het gratis reisrecht dat ik ter compensatie ontvangen heb van NS, maar voor mij nog veel belangrijker is de mogelijkheid om een OV-fiets te huren. En dat kan ik na 7 weken dus nog steeds niet.

Ik snap dat het probleem bij Translink lijkt te liggen, en dat de klantenservice van NS me daarom naar Translink stuurt, maar ik ben niet klant van Translink en wordt het getouwtrek inmiddels wel meer dan zat. Ik heb een abonnement besteld bij NS en betaal aan de NS. NS draagt er plicht voor dat ik datgene ontvang waar ik voor betaald heb.

Ik ben echt niet moeilijk, alles wat ik wil is die kaart. Ik ben zelfs bereid naar de andere kant van het land te reizen om de kaart zelf op te halen als dat een mogelijkheid zou zijn. Maar zoals het nu gaat schiet het echt niet op.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 21 februari 2025

Wat zegt postcode.nl over bestaande huisnummers?

Off-topic, maar misschien gerelateerd:

https://community.ns.nl/ov-fiets-48/zwerffiets-88293?postid=633647#post633647

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 21 februari 2025

@Jordy D een voorbeeldje, https://www.postcode.nl/address/5612KW/12-38

Ik woonde ooit op 14H en had toevallig (beheerderswoning) een eigen adres/brievenbus, maar 14 als adres bestaat eigenlijk niet meer, want dat zijn studentenwoningen met eigen brievenbussen voor 14A t/m 14G geworden. Je kunt volgens mij nog wel aanbellen bij 14 (gemeenschappelijke woonkamer en keuken).

Edit: oh nee, toch niet iedereen een eigen brievenbus dat is nog gewoon 12-38 en 14H

Een beetje slimme postbode zou aan je naam wel kunnen zien dat jij op 6B woont als de postcode-database van ov-chipkaart er simpelweg 6 (bestaat niet) van maakt 😥

Aan de andere kant, als track & trace 6B wel kent zou het geen probleem moeten zijn.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 21 februari 2025

Dat is wel heel naar dat je de kaart nog steeds niet hebt. Ik begrijp heel goed dat je er nu wel een beetje klaar mee bent. Hoe graag ik je ook zou willen helpen kan ik helaas niets voor je doen. Ondanks dat je bij ons een abonnement hebt kunnen wij niets beteken betreffende de kaart. Als je de kaart los had besteld zonder abonnement zou waarschijnlijk hetzelfde probleem nog steeds spelen. Het verschil is dat je als je deze in combinatie met een abonnement besteld je de kaart gratis krijgt. Deze betalen wij dan voor je. Kan je wellicht contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart om te vragen of de kaart naar een ander adres kan worden gestuurd zoals familie of vrienden zodat je deze in ieder geval kan ontvangen?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 21 februari 2025

Nog een voorbeeldje, ik woonde ooit hier, bovenwoning van een winkel met als huisnummer 95A, want 95 was de winkel zelf https://www.postcode.nl/address/5612CE/95/A

Dat adres bestaat dus, maar wat staat er tegenwoordig op de deur naar de bovenwoning?

Dus waar moet post voor 95A heen? Mag een postbode die wel bij 95.01 naar binnen gooien?

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 21 februari 2025
Erryt NS schreef:

van ons.

!

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 21 februari 2025
mrfreeze schreef:
Erryt NS schreef:

van ons.

!

… wellicht contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart om te vragen of de kaart naar een ander adres kan worden gestuurd zoals familie of vrienden zodat je deze in ieder geval kan ontvangen?

Lach van de dag, je bestelt een kaart + abonnement bij oNS en OV-chipkaart moet het maar oplossen (ja die maken en verzenden je kaart, in een envelop van NS en met een NS logo op je kaart) 🤣

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 21 februari 2025

Ik heb mijn tekst al aangepast. Maar jullie wisten dit al lang. Het gedeelte dat je geen kaart hoeft te regelen is een stukje service die wij dan bieden voor onze abonnementhouders.

• Reisadviseur**
  • 21 februari 2025
Robert B schreef:

Wat zegt postcode.nl over bestaande huisnummers?

Off-topic, maar misschien gerelateerd:

https://community.ns.nl/ov-fiets-48/zwerffiets-88293?postid=633647#post633647

Heb het even gecheckt, en deze site laat voor mijn postcode ook zien dat huisnummer 6 niet bestaat, maar wel 6A, 6B, 6C en 6D, dat is zover ik weet ook de situatie.

Volgens mij heeft huisnummer 6 ooit wel bestaan, maar is de woning omstreeks 2014 gerenoveerd en gesplitst in 4 zelfstandige appartementen, waarvan ik nu dus 6B betrek.

Ik wacht voor nu nog wel een antwoord op mijn e-mail naar de 2e-lijns support van Translink af, maar het mag duidelijk zijn dat de service vanuit die kant vrij belabberd is. Mocht het met de track & trace ook niet goed gaan dan weet ik eerlijk gezegd niet meer hoe dit nog goed moet komen, want ik heb ook geen ander adres waar de kaart naartoe kan.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 21 februari 2025
Erryt NS schreef:

Als je de kaart los had besteld zonder abonnement zou waarschijnlijk hetzelfde probleem nog steeds spelen. 

Dat vraag ik me dus af. De brief met de koppelcode was wel ontvangen en die is alleen vanuit Translink verstuurd, daar heeft NS niets mee te maken. De OV-chipkaart is meebesteld met een abonnement bij NS en NS geeft daarvoor de adresgegevens door aan Translink. Je zou denken dat na meerdere keren contact erover en een nieuwe kaart sturen dat Translink dan wel het juiste adres gebruikt, maar als er iedere keer weer van dezelfde door NS aangeleverde adresgegevens gebruik wordt gemaakt, waar mogelijk de B wegvalt, dan blijft het fout gaan.

Je komt er alleen achter door los op de site van OV-chipkaart een kaart te bestellen en kijken of die wel naar het juiste adres wordt verstuurd en aankomt. Kost je wel €7,50 maar wellicht wil NS dit vergoeden als dit wel lukt. Moet je wel daarna het abonnement opnieuw bestellen op de losse kaart en het eerder bestelde abonnement laten stopzetten (na blokkeren van de nooit ontvangen kaart, want je kunt er niet mee naar een automaat om de opzegging te bevestigen). 

Wat een soap zeg. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 21 februari 2025
Erryt NS schreef:

Het gedeelte dat je geen kaart hoeft te regelen is een stukje service die wij dan bieden voor onze abonnementhouders.

Als NS de service biedt, is NS ook het aanspreekpunt. Wie ze daarvoor inschakelen is niet relevant. Je doet als klant zaken met NS en met niemand anders.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 21 februari 2025

Ik meen dat ik 2 jaar geleden bij NS mijn Belgische adres naar een Nederlands adres heb gewijzigd, en dat daarna de nieuwe OV-chipkaart naar dat Nederlandse adres is verstuurd. Bij OV-chipkaart stond toen nog mijn Belgische adres. Ik had dat ook ergens op dit forum gemeld maar dat vind ik niet terug wegens de (zacht uitgedrukt) suboptimale zoekfunctie.

Inmiddels zie ik bij OV-chipkaart ook hetzelfde Nederlandse adres aan mijn chipkaart gekoppeld.

Dus: OV-chipkaart zal een nieuwe kaart versturen aan het adres dat NS doorgeeft.

• Reisadviseur**
  • 1 maart 2025

Ik dacht dat ik het niet meer mee zou maken, maar na nogmaals aandringen bij de klantenservice van OV-chipkaart met de vraag waarom postNL de zending nog steeds niet ontvangen heeft, is die gisteren (vrijdag) dan eindelijk op de post gegaan. Heb de brief meteen naar een afhaalpunt gestuurd om te voorkomen dat die in het sorteercentrum weer teruggestuurd zou worden (Track & Trace stond nog altijd op Huisnummer 6 ipv 6 B).

Vanmiddag afgehaald bij de Primera, en ik heb hem eindelijk. Een werkende OV-chipkaart. Meteen getest dat ie werkt en dat doet ie gelukkig.

In plaats van de gebruikelijke vijf werkdagen heeft het slechts 8 weken en een dag geduurd om de ov-chipkaart te ontvangen. Maar ik heb ‘m eindelijk.

Reageer