Skip to main content
beantwoord

Probleem ophalen NS Flex Dal Voordeel

• 9 februari 2025
  • 8 reacties
  • 201 Bekeken

Ik heb vanmorgen geprobeerd NS Flex Dal Voordeel op mijn ov chipkaart te zetten bij de kaartautomaat. Dit leek goed te gaan, maar toen ik het geld op mijn OV chipkaart probeerde op te waarderen kreeg ik de melding om eerst mijn produ te op te halen. Toen ik daarna op product ophalen klikte kreeg ik de melding dat er geen producten klaar stonden. Hierna kon ik nog steeds niet opwaarderen. Toen heb ik ingecheckt en het poortje vermelde mijn NS Flex Dal Voordeel niet. Eenmaal ingecheckt kon ik wel geld opwaarderen. Ik heb toen uitgecheckt en zo geld proberen op te waarderen en toen werkte het weer niet.

Weet u toevallig hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Beste antwoord door Op een dag

Hoi ​@Mathyk

Met een Flex abonnement reis je op rekening, via automatische afschrijving van je (bank) rekening. Opwaarderen is daarom niet nodig.

Als je incheckt met een Flex abonnement zal de display ook aangeven dat je op rekening reist. 

Bekijk origineel

8 reacties

• Reisleider*
  • 83 reacties
  • Antwoord
  • 9 februari 2025

Hoi ​@Mathyk

Met een Flex abonnement reis je op rekening, via automatische afschrijving van je (bank) rekening. Opwaarderen is daarom niet nodig.

Als je incheckt met een Flex abonnement zal de display ook aangeven dat je op rekening reist. 

• Intercity
  • 5 reacties
  • 21 februari 2025

Beste,
Sinds begin deze week NS Flex, het saldo van de OV-chip kaart wordt teruggestort.
Reizen met de trein (Utrecht-Schiphol vv) ging goed, maar als ik nu in de bus instap met de OV-chip (Arriva bus 400 Utrecht CS) zegt het incheck apparaat in de bus geen of onvoldoende saldo en moet ik alsnog snel OV-pay gebruiken. Heb ik iets verkeerd begrepen of verkeerd gedaan?

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9230 reacties
  • 21 februari 2025

Dat is vreemd. Wat voor saldo staat er nog op jouw OV-chipkaart? Deze kan je hier checken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29998 reacties
  • 21 februari 2025

Dit is een bekende fout in Arriva/Bravo/Connexxion (Transdev) bussen, die kijken eerst naar het saldo en spreken dan pas NS Flex aan.

Je saldo mag tot 4 euro in de min komen, maar lijn 400 heeft een hoger instaptarief (hoeveel weet ik niet precies maar ik denk 6 of 8 euro), dus bij 0 euro saldo kom je volgens hen tekort.

Je kunt dan inderdaad via OVpay reizen of je saldo opwaarderen naar minimaal +4 euro (online of bij een balie van een vervoerder, want bij NS automaten kan dat niet meer als je NS Flex hebt).

Het saldo op je kaart wordt vervolgens helemaal niet aangesproken, dus de optie om in lijn 400 met OVpay te reizen is het makkelijkst. In ander stads/streekvervoer zal het wel goed gaan, want daar is het instaptarief 4 euro en dan is 0 euro saldo geen probleem.

Zie ook 

• Intercity
  • 5 reacties
  • 27 februari 2025

super duidelijk en vakkundig antwoord! bedankt!

• Reisleider*
  • 83 reacties
  • 3 maart 2025

Omdat ik er ook van wil leren…….😀

Ik kreeg een melding dat in dit topic een antwoord was gekozen.

Nu vroeg ik mij af of het duidelijke antwoord van ​@Robert B wel het antwoord is op de oorspronkelijke vraag van TS ​@Mathyk.

In dit topic is een aantal dagen later nog een vraag gesteld door ​@rvwrvw. Volgens mij heeft Robert B op deze vraag uitgebreid en helder geantwoord en niet op de vraag van TS, toch?

Ik besef trouwens terdege, dat mijn antwoord zeker niet het “Beste antwoord” is op de vraag van TS. Dus als iemand een beter/juist antwoord heeft, dan graag.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7325 reacties
  • 3 maart 2025

Je hebt gelijk en met jouw antwoord is niks mis 🙂 Bij deze.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3741 reacties
  • 3 maart 2025
Op een dag schreef:

Omdat ik er ook van wil leren…….😀

Ik kreeg een melding dat in dit topic een antwoord was gekozen.

Nu vroeg ik mij af of het duidelijke antwoord van ​@Robert B wel het antwoord is op de oorspronkelijke vraag van TS ​@Mathyk.

In dit topic is een aantal dagen later nog een vraag gesteld door ​@rvwrvw. Volgens mij heeft Robert B op deze vraag uitgebreid en helder geantwoord en niet op de vraag van TS, toch?

Ik besef trouwens terdege, dat mijn antwoord zeker niet het “Beste antwoord” is op de vraag van TS. Dus als iemand een beter/juist antwoord heeft, dan graag.

Dat blijft een probleem op dit forum dat andere personen een vraag gaan stellen die vaak wel enigszins in de richting van de topicstarter is maar er toch iets van afwijkt. Je krijgt dan een topic met meerdere vragen en ook meerdere antwoorden. 

Reageer