Skip to main content
beantwoord

Korting meenemen na overstap naar andere vervoerder

Ik heb een NS Dal Voordeel abonnement.

Als ik tijdens de daluren incheck bij de NS heb ik 40% korting.

Klopt het dat als ik vervolgens tijdens mijn reis moet overstappen naar een andere vervoerder en die overstap valt in de spits, niet mijn korting blijft gelden, maar het deel van de reis bij de andere vervoerder tegen voltarief is?

(Dit ondervangen door online kaartje te kopen voor het hele traject kan niet, omdat online kaartjes alleen maar tegen voltarief te bestellen zijn.)

Beste antwoord door Tamzin

JennieH schreef:

Klopt het dat als ik vervolgens tijdens mijn reis moet overstappen naar een andere vervoerder en die overstap valt in de spits, niet mijn korting blijft gelden, maar het deel van de reis bij de andere vervoerder tegen voltarief is?

(Dit ondervangen door online kaartje te kopen voor het hele traject kan niet, omdat online kaartjes alleen maar tegen voltarief te bestellen zijn.)

Wat u stelt geldt voor een abonnement op saldo. 

Bij een Flex abonnement blijft de korting wel behouden..

Bekijk origineel

• Koploper****
  • 13 februari 2025
JennieH schreef:

Wat u stelt geldt voor een abonnement op saldo. 

Bij een Flex abonnement blijft de korting wel behouden..

• Intercity
  • 13 februari 2025

Geldt mijn kortingsabonnement dan sowieso niet bij andere vervoerders? Of kan ik wel met korting reizen bij andere vervoerders als ik in de daluren reis?

Forum|alt.badge.img+1
JennieH schreef:

Geldt mijn kortingsabonnement dan sowieso niet bij andere vervoerders? Of kan ik wel met korting reizen bij andere vervoerders als ik in de daluren reis?

Als u in de daluren reist, reist u ook bij andere vervoerders met korting.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 13 februari 2025

Sterker nog als u als voorbeeld tijdens de daluren incheckt bij NS en u tijdens de spits overstapt op Arriva, dan blijft de korting gelden. U moet dan wel uitchecken bij de eerste vervoerder en weer inchecken bij de tweede. Er mag niet meer dan een half uur tussen zitten. Bij reizen op saldo is dit absoluut niet zo, dan is een incheck in de spits altijd een reis tegen vol tarief. 

Bij Flex is dit dus veel beter geworden dan het was.

Bommel heeft 100 procent korting bij inchecken tegen de daluren. 6.29 uit Gouda en nog op tijd in Groningen om de trein van 8.52 naar Eemshaven te nemen en de hele reis is dus zonder extra kosten. Bij reizen op saldo had hij de reis vanaf 8.52 bij Arriva tegen de volle prijs moeten maken, het is immers een incheck in de spits. Dat scheelt dus weer mooi €10,42 in de tweede klas.  Mooi op tijd in Eemshaven voor de boot naar Borkum. Die is overigens niet gratis.

Bij een incheck na 06.35 is het een reis van €53,79 en door het slim aan te pakken kost het niks. Ik reis eerste klas. Tweede klas is het €31,95. Nog wel de moeite lijkt me.

Treinreizen is rekenen en de regels kennen. Het spaart flink uit.

• Intercity
  • 13 februari 2025

Kan iemand mij uitleggen waarom er in deze situatie onderscheid gemaakt worden tussen welk abonnement je hebt?

Forum|alt.badge.img+1
Thom schreef:

Sterker nog als u als voorbeeld tijdens de daluren incheckt bij NS en u tijdens de spits overstapt op Arriva, dan blijft de korting gelden. U moet dan wel uitchecken bij de eerste vervoerder en weer inchecken bij de tweede. Er mag niet meer dan een half uur tussen zitten. Bij reizen op saldo is dit absoluut niet zo, dan is een incheck in de spits altijd een reis tegen vol tarief. 

Bij Flex is dit dus veel beter geworden dan het was.

Maar TS heeft waarschijnlijk geen Flex, misschien door de keuzedagen?

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 13 februari 2025

Dat kan heel goed zo zijn. . Met Flex kan de computer dit aan, met reizen op saldo niet. Bij reizen met een keuzedag werkt het ook niet, want een keuzedag is altijd een abonnement op saldo. Flex werkt totaal anders. als u incheckt met Flex registreert de computer met welke kaart is ingecheckt en waar.. De computer kijkt vervolgens of en welk abonnement er op staat. Bij de uitcheck gaat de kaart weer met de tijd en plaats naar de computer en wordt de prijs berekend. Komt er dan binnen een half uur weer een incheck van een andere vervoerder, dan koppelt de computer die twee reizen aan elkaar. Dat kan niet bij reizen op saldo omdat dan alles van de kaart gelezen wordt en die computer niet met het Flexprogramma op de achtergrond werkt.  

Als mensen geen Flex hebben is dit heel vaak vanwege de keuzedagen. Ik heb Flex Dalvrij en het Dalvoordeelabonnement met keuzedagen ook elk op een kaart staan. Het kan ook niet op één kaart. Reizen op saldo en reizen met Flex op dezelfde kaart levert conflicten op en is altijd af te raden.

Er is nu een aanbieding voor Flex Dalvoordeel voor minder dan drie euro per maand. De ov-chipkaart krijgt u er gratis bij. U mag twee of meer abonnementen hebben.

Overigens ​@JennieH: Als u er niet uitkomt rekenen we de dingen hier haarfijn voor u uit. Hier lopen een tiental mensen rond die daar prima toe in staat en bereid zijn.

Forum|alt.badge.img+1
Thom schreef:

Dat kan heel goed zo zijn. . Met Flex kan de computer dit aan, met reizen op saldo niet. Bij reizen met een keuzedag werkt het ook niet, want een keuzedag is altijd een abonnement op saldo. Flex werkt totaal anders. als u incheckt met Flex registreert de computer met welke kaart is ingecheckt en waar.. De computer kijkt vervolgens of en welk abonnement er op staat. Bij de uitcheck gaat de kaart weer met de tijd en plaats naar de computer en wordt de prijs berekend. Komt er dan binnen een half uur weer een incheck van een andere vervoerder, dan koppelt de computer die twee reizen aan elkaar. Dat kan niet bij reizen op saldo omdat dan alles van de kaart gelezen wordt en die computer niet met het Flexprogramma op de achtergrond werkt.  

Als mensen geen Flex hebben is dit heel vaak vanwege de keuzedagen. Ik heb Flex Dalvrij en het Dalvoordeelabonnement met keuzedagen ook elk op een kaart staan. Het kan ook niet op één kaart. Reizen op saldo en reizen met Flex op dezelfde kaart levert conflicten op en is altijd af te raden.

Overigens ​@JennieH: Als u er niet uitkomt rekenen we de dingen hier haarfijn voor u uit. Hier lopen een tiental mensen rond die daar prima toe in staat zijn.

Ah weer wat geleerd, ik heb weekend vrij en wil daar eigenlijk niet vanaf maar ik kan dus wel een 2e kaart met keuzedagen bestellen begrijp ik uit jouw reactie ​@Thom 

• Reisleider*
  • 13 februari 2025
JennieH schreef:

Kan iemand mij uitleggen waarom er in deze situatie onderscheid gemaakt worden tussen welk abonnement je hebt?

De vraag is: Heb je Dal Voordeel op saldo (dan betaal je je abonnement per jaar), of heb je NS Flex Dal Voordeel (dan betaal je een paar euro per maand plus de reiskosten, ook per maand achteraf)?

Bij NS Flex houd je je tarief tijdens het overstappen (check-uit, check-in) van de ene naar de andere vervoerder en hangt je hele ritprijs af van het moment van de 1e check-in. Dus als je vóór de spits incheckt (mét korting) in ín de spits overstapt naar een andere vervoerder, dan blijf je bij overstap je korting houden. Aan de andere kant: Als je 1e check-in in de spits is en vervolgens ná de spits overstapt op een andere vervoerder, dan krijg je dus ná de overstap géén korting. Dan kun je soms beter met je bankpas het 1e deel (1e vervoerder) reizen, en dan bij overstap uitchecken met je bankpas en bij de andere vervoerder inchecken met je OV-kaart met Dal Voordeel. Dan betaal je wél een 2e keer het opstaptarief (met korting).

Bij Dal Voordeel op saldo geldt bij iedere check-in het actuele tarief (vol of korting). Dus als je vóór de spits incheckt (mét korting) in ín de spits overstapt naar een andere vervoerder, dan raak je vanaf overstap je korting kwijt. Aan de andere kant: Als je 1e check-in in de spits is en vervolgens ná de spits overstapt op een andere vervoerder, dan krijg je juist ná overstap wél korting.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 13 februari 2025

Ah weer wat geleerd, ik heb weekend vrij en wil daar eigenlijk niet vanaf maar ik kan dus wel een 2e kaart met keuzedagen bestellen begrijp ik uit jouw reactie ​Thom.

• U kunt wel een tweede kaart met keuzedagen bestellen naast uw Weekendvrij maar denk er om: geen twee abonnementen met elk daarop  keuzedagen. U krijgt maar één keer keuzedagen.
  • Weekendvrij vind ik overigens een beter aanbod dan keuzedagen, maar het voordeel van keuzedagen is dat die ook door de week te gebruiken zijn. Omdat u ook dan automatisch een Dalvoordeelabonnement heeft, kunt u ook door de week met korting in de daluren reizen.

• Intercity
  • 13 februari 2025
BasReist schreef:
JennieH schreef:

De vraag is: Heb je Dal Voordeel op saldo (dan betaal je je abonnement per jaar), of heb je NS Flex Dal Voordeel (dan betaal je een paar euro per maand plus de reiskosten, ook per maand achteraf)?

Bij NS Flex houd je je tarief tijdens het overstappen (check-uit, check-in) van de ene naar de andere vervoerder en hangt je hele ritprijs af van het moment van de 1e check-in. Dus als je vóór de spits incheckt (mét korting) in ín de spits overstapt naar een andere vervoerder, dan blijf je bij overstap je korting houden. Aan de andere kant: Als je 1e check-in in de spits is en vervolgens ná de spits overstapt op een andere vervoerder, dan krijg je dus ná de overstap géén korting. Dan kun je soms beter met je bankpas het 1e deel (1e vervoerder) reizen, en dan bij overstap uitchecken met je bankpas en bij de andere vervoerder inchecken met je OV-kaart met Dal Voordeel. Dan betaal je wél een 2e keer het opstaptarief (met korting).

Bij Dal Voordeel op saldo geldt bij iedere check-in het actuele tarief (vol of korting). Dus als je vóór de spits incheckt (mét korting) in ín de spits overstapt naar een andere vervoerder, dan raak je vanaf overstap je korting kwijt. Aan de andere kant: Als je 1e check-in in de spits is en vervolgens ná de spits overstapt op een andere vervoerder, dan krijg je juist ná overstap wél korting.

Bedankt voor je uitleg. Ik snap dat dat is hoe het werkt.

Mijn vraag is “Waarom?” Er heeft iemand bedacht dat dit zo gaat en de systemen op die manier ingericht. Maar wat is de redenering daarachter? Er had ook voor gekozen kunnen worden om in alle gevallen de korting door te laten lopen na de overstap.

Het is op z’n minst raar te noemen dat bij het ene Dalvoordeelabonnement wel de korting doorloopt en bij het andere Dalvoordeelabonnement niet.

• Reisleider*
  • 13 februari 2025

Volgens mij heeft het ermee te maken dat wanneer je op saldo reist, de check-in paal van (bijv) NS géén volledig inzicht krijgt van alle voorgaande transacties van andere vervoerders op je OV-chipkaart, en dus ook niet kan bepalen/besluiten of je bij je check-in tijdens de spits al sinds vóór de spits bij een andere vervoerder in de trein hebt gezeten. Privacy wetgeving. Met NS Flex krijgt de NS wél alle gegevens achteraf (met een vertraging) aangeleverd van de andere vervoerders (níet via je kaart!), want anders kunnen ze je geen rekening sturen. En zo kunnen ze dus achteraf (ná je reis) bepalen of je totale reis wel of niet in de de daluren was begonnen.

• Intercity
  • 13 februari 2025
BasReist schreef:

Volgens mij heeft het ermee te maken dat wanneer je op saldo reist, de check-in paal van (bijv) NS géén volledig inzicht krijgt van alle voorgaande transacties van andere vervoerders op je OV-chipkaart, en dus ook niet kan bepalen/besluiten of je bij je check-in tijdens de spits al sinds vóór de spits bij een andere vervoerder in de trein hebt gezeten. Privacy wetgeving. Met NS Flex krijgt de NS wél alle gegevens achteraf (met een vertraging) aangeleverd van de andere vervoerders (níet via je kaart!), want anders kunnen ze je geen rekening sturen. En zo kunnen ze dus achteraf (ná je reis) bepalen of je totale reis wel of niet in de de daluren was begonnen.

Bedankt voor je uitleg. Dat klinkt logisch.

Maar dan nog is het een kwestie van keuzes. In principe is het voor het systeem niet anders dan met een Flex abonnement. Dus qua techniek moet het kunnen. Als je dan mensen toestemming laat geven om hun reisgegevens te delen, zou het geen probleem moeten zijn. 
Een andere oplossing is dat je een online kaartje met korting kunt kopen, dan kun je voor het hele traject een kaartje kopen.

Ik vind het heel raar dat ik nu benadeeld word omdat ik niet een Flex Dalurenabonnement heb, terwijl ik wel recht heb op reizen met korting.

• Reisleider*
  • 13 februari 2025

Mogelijk dat het in de toekomst met de nieuwe OV Pas makkelijker gaat worden. In de huidige OV-chipkaart wordt niet meer geinvesteerd.

• Intercity
  • 13 februari 2025
Thom schreef:

Er is nu een aanbieding voor Flex Dalvoordeel voor minder dan drie euro per maand. De ov-chipkaart krijgt u er gratis bij. U mag twee of meer abonnementen hebben.

Overigens ​@JennieH: Als u er niet uitkomt rekenen we de dingen hier haarfijn voor u uit. Hier lopen een tiental mensen rond die daar prima toe in staat en bereid zijn.

Bedankt voor de uitleg. Mooi verhaal, maar technisch gezien moet wat voor de Flex kan, ook voor het niet-Flex Dalurenabonnement kunnen.

Ik heb geen keuzedagen.

Ik had een Voordeelurenabonnement waarbij ook tussen 16:00 en 18:30 daluren werden berekend. Een aantal jaar (2021?) geleden heeft de NS deze versie afgeschaft en iedereen overgezet op een Dalurenvoordeelabonnement.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13 februari 2025
JennieH schreef:

Bedankt voor de uitleg. Mooi verhaal, maar technisch gezien moet wat voor de Flex kan, ook voor het niet-Flex Dalurenabonnement kunnen.

Ik heb geen keuzedagen.

Ik had een Voordeelurenabonnement waarbij ook tussen 16:00 en 18:30 daluren werden berekend. Een aantal jaar (2021?) geleden heeft de NS deze versie afgeschaft en iedereen overgezet op een Dalurenvoordeelabonnement.

Technisch werkt reizen op saldo heel anders dan reizen met Flex. De techniek die voor de OV-chipkaart gebruikt wordt is daarnaast ook al beoorlijk oud en loopt op zijn einde, vandaar dat er gewerkt wordt aan de opvolger, de OV-pas. 

Wanneer je geen Keuzedagen heb, kun je wanneer wel de korting wilt blijven houden bij overstappen naar een andere vervoerder, je saldo abonnement opzeggen en een Flex Dal Voordeel nemen. 

• Intercity
  • 13 februari 2025
Momo schreef:
JennieH schreef:

Ik heb geen keuzedagen.

Technisch werkt reizen op saldo heel anders dan reizen met Flex. De techniek die voor de OV-chipkaart gebruikt wordt is daarnaast ook al beoorlijk oud en loopt op zijn einde, vandaar dat er gewerkt wordt aan de opvolger, de OV-pas. 

Wanneer je geen Keuzedagen heb, kun je wanneer wel de korting wilt blijven houden bij overstappen naar een andere vervoerder, je saldo abonnement opzeggen en een Flex Dal Voordeel nemen. 

Maar hoe je het ook wendt of keert, ik krijg geen korting op een moment dat ik daar wel recht op.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 13 februari 2025
JennieH schreef:

Nee, dat kan niet zelfs al zou je daar toestemming voor willen geven.

Technisch gezien kan een paaltje of poortje alleen je laatste uitcheck zien plus je reeds gereisde tariefeenheden, maar als dat met een andere vervoerder was kan een paaltje of poortje niet zien waar je vandaan komt en hoe laat je reis begonnen is. Bij een overstap in de spits reis je dus verder zonder 40% korting, maar je behoudt wel je langeafstandskorting over de kilometers.

Bij NS Flex kan wel achteraf je hele reis bepaald worden, en geldt het rit-naar-reis principe https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html ook bij wisselen van vervoerder.

Let op dat bij NS Flex en aanvang reis in de spits je bij een overstap buiten de spits naar een andere vervoerder spitstarief blijft betalen, bij reizen op saldo mag jij dan verder met korting.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 13 februari 2025
JennieH schreef:

Maar hoe je het ook wendt of keert, ik krijg geen korting op een moment dat ik daar wel recht op.

Je hebt nergens recht op want bij reizen op saldo kent de andere vervoerder het eerdere deel van je reis in de daluren niet.

• Intercity
  • 13 februari 2025
Robert B schreef:
JennieH schreef:

Je hebt nergens recht op want bij reizen op saldo kent de andere vervoerder het eerdere deel van je reis in de daluren niet.

Ik heb er wel recht op. Als ik met een Flex abonnement zou reizen of ik zou alles bij dezelfde vervoerder doen, zou ik wel korting krijgen. Dus dan heb ik er recht op, anders zou ik het in die andere situaties ook niet gekregen hebben.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 13 februari 2025
JennieH schreef:

Ik heb er wel recht op. Als ik met een Flex abonnement zou reizen of ik zou alles bij dezelfde vervoerder doen, zou ik wel korting krijgen. Dus dan heb ik er recht op, anders zou ik het in die andere situaties ook niet gekregen hebben.

Je krijgt de korting voor een spits-overstap wanneer het mogelijk is, en dat is dus bij Reizen op Rekening (Flex) of zolang je niet wisselt van vervoerder.

Als een poortje/paaltje van een vervoerder niet je hele reis kent, hoe kan dan het (volgens jou) juiste bedrag van het saldo op je kaart afgeschreven worden?

Andersom werkt het natuurlijk wel, een overstap naar een andere vervoerder in de daluren geeft je korting, ook al was het eerste deel van je reis in de spits. Maar na bijv. een NS-NS overstap blijf je het spitstarief betalen, dus dat is ook oneerlijk?

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 13 februari 2025

Alle informatie betreffende dit onderwerp kan je hier inzien. Als je met een NS Flex abonnement overstapt tijdens de spits nadat je tijdens de daluren bent ingecheckt heb je wel recht op korting en met een reizen op saldo abonnement niet.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13 februari 2025
JennieH schreef:

Nee, je hebt er geen recht op. Je hebt een abonnement met bepaalde voorwaarden en één van die voorwaarden is dat je bij overstap van vervoerder niet met korting blijft reizen wanneer die overstap in de spits is. Bij Flex Dal Voordeel horen andere voorwaarden en daar blijf je wel de korting houden in een dergeljke situatie.

Als de voorwaarden van het ene abonnement onvoordelig voor je zijn, kun je overstappen naar het andere abonnement. Bij Dal Voordeel heb je die keuze. En zolang die keuze er is moet je de abonnementsvorm kiezen die voor jou het voordeligst uitpakt. Blijf je Dal Voordeel op saldo houden, dan kies je er in feite zelf voor om bij overstappen van vervoerders niet je dalkorting te houden in deze situatie. Voor Flex geintroduceerd was hadden reizigers die keuze niet, nu wel. Ik zeg, doe er je voordeel mee. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 13 februari 2025

Zonder Keuzedagen is NS Flex Dal Voordeel inderdaad het handigst bij aanvang reis in daluren en overstap naar andere vervoerder in de spits.

Voor elke andere situatie maakt het niet uit, want eerste deel in de spits en dan overstappen in de daluren kan eenvoudig door het deel in de spits op je bankpas te reizen.

Reageer