Skip to main content
beantwoord

aantal keuzedagen bij aanschaf tijdens abonnementstermijn

Ik heb vandaag keuzedagen aangevraagd, ik had al een Dal Voordeel abo (jaarlijks vanaf 5 jan). Nu zie ik dat ik maar 6 keuzedagen heb gekregen en geen 7. Nergens op de NS website staat dat ik geen 7 keuzedagen zou krijgen. En ga ik dan ook minder betalen dan 29,50 voor deze 6 dagen, ook dit kan ik nergens zien, want het geld wordt pas per 5 jan 2026 geind als ik het goed begrijp.

Beste antwoord door Erryt NS

Hallo Alida7 en welkom bij de NS Community,

Bij een wijziging gedurende het contractjaar ontvang je naar rato Keuzedagen. Je zal binnenkort een factuur krijgen voor alleen de Keuzedagen. Dit zal minder dan 29,50 euro zijn. Je hebt waarschijnlijk een bevestiging gehad waarin staat wat de prijs voor een heel jaar is.

Bekijk origineel

8 reacties

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9247 reacties
  • Antwoord
  • 24 maart 2025

Hallo Alida7 en welkom bij de NS Community,

Bij een wijziging gedurende het contractjaar ontvang je naar rato Keuzedagen. Je zal binnenkort een factuur krijgen voor alleen de Keuzedagen. Dit zal minder dan 29,50 euro zijn. Je hebt waarschijnlijk een bevestiging gehad waarin staat wat de prijs voor een heel jaar is.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7332 reacties
  • 24 maart 2025

Maar Alida7 heeft wel gelijk dat dit nergens op de site te vinden is. Tenminste, ik kan het ook niet vinden en dat zegt wat ðŸ˜‰ Zelfs in de officiële voorwaarden zie ik het niet staan.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12643 reacties
  • 24 maart 2025

Geheel mee eens dat het duidelijker uitgelegd kan/moet worden.

Wanneer je voor de eerste keer keuzedagen aanvraagt is nergens te lezen dat het aantal dagen naar rato van van de duur van het lopende Dal Voordeel-abonnement op saldo is.

Toen ik de keuzedagen aanvroeg kreeg ik er vier en heb ik ook voor vier dagen betaald.

Verder zou ik  voor de zeer geringe extra kosten altijd eerste klas keuzedagen nemen.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 2 april 2025

Ik heb dit zelfde ook gehad, alleen wist de medewerker met wie ik in een chat zat mij niet te vertellen waarom het er minder dan zeven waren. Maar voor het eerste jaar is het aantal keuzedagen dus afhankelijk van hoelang je huidige abonnement nog loopt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 2 april 2025
Pieterboes schreef:

Ik heb dit zelfde ook gehad, alleen wist de medewerker met wie ik in een chat zat mij niet te vertellen waarom het er minder dan zeven waren. Maar voor het eerste jaar is het aantal keuzedagen dus afhankelijk van hoelang je huidige abonnement nog loopt.

Welkom ​@Pieterboes!

Dat klopt, en is een overblijfsel uit de tijd waar je één Keuzedag per 2 maanden kreeg (plus 1 jaarkeuzedag).

Tegenwoordig loopt de geldigheid van Keuzedagen gelijk met je contractjaar, dus krijg je er naar rato minder zoals in het gemarkeerde antwoord al staat.

Dit voorkomt dat je kort voor de jaarlijkse verlenging van je abonnement 7 Keuzedagen zou kunnen bestellen, en per de verlengingsdatum er weer 7 bij krijgt.

Maar dat maakt niet uit want de Keuzedagen die je gedurende een contractjaar krijgt zijn toch maar geldig tot het nieuwe contractjaar, en als je in de eerste paar maanden ze alle 7 op zou maken moet je toch wachten tot de volgende verlenging! Dus gewoon 7 stuks krijgen voor de laatste maanden en die (al dan niet kunnen) gebruiken is feitelijk hetzelfde.

Ik denk dat men voor deze constructie gekozen heeft omdat Keuzedagen vaak gebruikt worden voor af en toe een verre reis, en dan heb je weinig aan 7 dagen die je in een paar maanden op zou moeten maken, want ze zijn geen jaar meer geldig zoals voorheen (en daarvoor elk maar 2 maanden).

Een hele goede middenweg dus, en je betaalt voor zoveel je er krijgt (plus eentje extra) ðŸ˜ƒ

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25106 reacties
  • 2 april 2025

Eerder had je keuzedagen met de geldigheid van twee maanden. Je kreeg er dus zes per jaar, en eentje al bonus die een heel jaar geldig was. Waren er twee maanden van het abonnementsjaar om dan kreeg je er vijf plus die ene bonuskaart, zes dus. Tegen een naar rato verlaagd bedrag.

NS houdt deze regeling nog aan. Het zouden  er nu gewoon zeven kunnen worden verstrekt, als het in de loop van het abonnementsjaar ingaat, maar dan wel tegen de volledige prijs. De oude regeling is voor NS  veiliger omdat je daarmee voorkomt dat er een flink aantal in korte tijd moeten worden opgemaakt.

De oude regeling voor de verstrekking wordt kennelijk nog toegepast.. Er is natuurlijk ook een categorie mensen die in de loop van het abonnementsjaar 60 wordt  en daarvoor moet er wel een regeling zijn, en die is er.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 2 april 2025
Thom schreef:

NS houdt deze regeling nog aan. Het zouden  er nu gewoon zeven kunnen worden verstrekt, als het in de loop van het abonnementsjaar ingaat, maar dan wel tegen de volledige prijs. De oude regeling is voor NS  veiliger omdat je daarmee voorkomt dat er een flink aantal in korte tijd moeten worden opgemaakt.

Haha, precies dat dus ðŸ¤£ Bestaan de papieren Keuzedagen (boekje van 7 chipkaartjes) eigenlijk nog? Die waren vaak langer dan een jaar geldig (per kwartaal of tot 31 december 2026 of zo)… 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25106 reacties
  • 2 april 2025

Die bestaan nog en Bommel heeft ze nog steeds.😇 Je krijgt ze rond het begin van het nieuwe abonnementsjaar en dan zijn ze geldig tot en met 31 december van het jaar er op. Het bijbehorende Dalvoordeelabonnement hoort wel geldig te zijn als ze worden gebruikt. Maar ja de mensen met papieren keuzedagen verlengen doorgaans. Papieren keuzedagen zijn handig bij het internationale verkeer. Het probleem dat je geen twee keuzedagen tegelijkertijd kunt bezitten, kennen de houders van papieren keuzedagen niet. Je krijgt in een keer een boekje met zeven. Ik heb overigens ook een setje normale digitale keuzedagen.

Reageer