Skip to main content
beantwoord

4 wknden vrij reizen met 1 maand Flex wknd vrij. Kan dat?

• 27 maart 2025
  • 6 reacties
  • 100 Bekeken

Ik heb nu Flex basis en wil 4 weekenden achterelkaar vrij reizen. Daarvoor neem ik graag één maand lang flex weekend vrij

Kan ik bij het aanzetten van flex weekend vrij ook direct opzeggen en de datum aangeven wanneer dat weer wordt teruggezet wordt. Of kan ik pas na het vierde weekend opzeggen? Of zit ik sws vast aan twee maand omdat ik formeel pas "na" een maand opnieuw mag wijzigen en mij flex werkend vrij dan al aan de tweede maand begonnen is.

Hoor graag hoe ik dit het handigst en goedkoopst regel.

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de NS Community!

Je zit nergens aan vast, als je op 28 maart (een vrijdag) wisselt van Basis naar Weekend Vrij dan reis je een maand gratis tussen vrijdag 18:30 en maandag 04:00.

Je kunt dan per (maandag) 28 april weer wijzigen, en kunt dus 5 weekenden vrij reizen ook al heb je dat niet nodig. Die maand zit je echt aan vast.

Voor de dagen tot je vaste maandelijkse Flex factuurdatum (bijv. de 15e) krijg je op 29 maart meteen een tussentijdse factuur. Die is dan voor 28 maart t/m 14 april en kost je dus 18/31 van € 36,95 = € 21,45

Op 15 april krijg je vervolgens een factuur van € 36,95 voor de hele volgende maand (15 april t/m 14 mei), maar zodra je weer wisselt naar Basis (en dat kan dus al vanaf 28 april) krijg je de kosten voor t/m 14 mei gewoon ook weer terug via een tussentijdse factuur.

Je betaalt als je al Flex hebt dus meestal ergens in de ‘lopende maand’ ineens een hele volgende maand vooruit maar krijgt na terug wisselen naar Basis de ongebruikte dagen binnen week ook weer terug. 

Jos R. schreef:

Dat regelt zichzelf dus (wisselen na een maand).
Goede reis, en paasmaandag (21 april) plus eventueel Bevrijdingsdag (maandag 5 mei 2025) pak je gewoon mee als (NS) feestdag met Weekend Vrij! 😄

Bekijk origineel

6 reacties

• 0 reacties
  • 27 maart 2025

Hoi ​@Jos R.,

Bij Flex abonnementen gaan wijzigingen direct in. Je kunt helaas niet in de toekomst alvast een wijziging klaarzetten. Dat is alleen mogelijk bij afsluiten van een nieuw Flex abonnement. Bij bestaande Flex abonnementen dus niet.

Bij wijzigen krijg je een verrekenfactuur vanaf de datum van wijzigen tot het einde van je “abonnementmaand” (dat loopt meestal niet gelijk met kalendermaanden). Ga je na een maand Flex Weekend Vrij weer terug naar Flex basis, dan krijg je opnieuw een verrekenfactuur.

Veel plezier met je Flex Weekend Vrij. En zet in je agenda dat je na die maand even terug wijzigt.

Wist je dat je ook op Feestdagen vrij kunt reizen met Flex Weekend Vrij? Er komen er weer aan:

Feestdagen in 2025

• Goede Vrijdag: 18 april
  • 1e Paasdag: 20 april
  • 2e Paasdag: 21 april
  • Koningsdag: 26 april
  • Bevrijdingsdag: 5 mei
  • Hemelvaartsdag: 29 mei
  • 1e Pinksterdag: 8 juni
  • 2e Pinksterdag: 9 juni
  • 1e Kerstdag: 25 december
  • 2e Kerstdag: 26 december

Let op:

• Bevrijdingsdag (5 mei) is eens in de 5 jaar een vrije dag (2020, 2025, 2030, etc.). Dit houdt in dat je op Bevrijdingsdag 2025 de hele dag met korting kunt reizen.
  • Wanneer 27 april op een zondag valt wordt Koningsdag op zaterdag gevierd. Dit betekent dat Koningsdag in 2025 op zaterdag 26 april wordt gevierd.

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13145 reacties
  • 27 maart 2025

Als u precies na één maand wisselt van NS Flex Weekend Vrij naar NS Flex Basis, dus bijvoorbeeld op 29 april als het 29 maart is ingegaan, dan zal geen tweede maand abonnementskosten in rekening worden gebracht.

Verder geldt dat u na een maand op elk moment kunt wisselen en dan, zoals Op een dag al zei, alleen betaalt voor de dagen dat u het abonnement had. Te veel vooruitbetaalde abonnementskosten worden terugbetaald.

Overigens kunt u zelfs vijf weekenden reizen met Weekend Vrij als u de ingangsdatum goed kiest.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25108 reacties
  • 27 maart 2025

Bij een ingangsdatum op een zaterdag heeft u in principe vijf weekenden. Zijn er 31 dagen in een maand, dan kan vrijdag ook. Als u het op 28 maart in laat gaan, kunt u in de weekenden vrij reizen tot en met zondag 27 april. Dan zijn tien dagen plus vijf vrijdagavonden. Goedkoper kan haast niet.

• 0 reacties
  • 27 maart 2025
Thom schreef:

Bij een ingangsdatum op een zaterdag heeft u in principe vijf weekenden. Zijn er 31 dagen in een maand, dan kan vrijdag ook. Als u het op 28 maart in laat gaan, kunt u in de weekenden vrij reizen tot en met vrijdag 27 april. Dan zijn tien dagen plus vijf vrijdagavonden. Goedkoper kan haast niet.

@Thom Waarschijnlijk bedoel je zondag 27 april? Edit: ik zie dat je het hebt aangepast in je originele reactie 😀.

Verder zou er ook nog op de doordeweekse feestdagen in die periode gereisd kunnen worden (namelijk Goede Vrijdag 18 april en Tweede Paasdag 21 april), dan is het zelfs 12 dagen + 5 vrijdagavonden.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25108 reacties
  • 27 maart 2025

Ik had het net gecorrigeerd, U had gelijk, eerst maar koffie, 😇

Mooie aanvulling ​@Op een dag .

Feitelijk reist u het hele Paasweekend, inclusief Goede Vrijdag, zonder verdere kosten. Vier dagen achterelkaar.

De truc van vijf weekenden kunt u  natuurlijk herhalen. Verander op 28 april in Flex, verander dat op zaterdag 3 mei weer in Weekendvrij en dan heeft u weer vijf weekenden tot en met zondag 1 juni. etc. Het moet in april in dit geval op een zaterdag ingaan, want april heeft 30 dagen, geen 31.

@Jos R.  Handiger en goedkoper kan het niet met Weekendvrij. U spaart hiermee elke keer vier à vijf dagen abonnement uit, waar u niks aan heeft, en u heeft in ieder geval twee reisdagen extra.

Let wel: alle wijzigingen met Flex gaan nagenoeg direct in.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • Antwoord
  • 27 maart 2025

Welkom bij de NS Community!

Je zit nergens aan vast, als je op 28 maart (een vrijdag) wisselt van Basis naar Weekend Vrij dan reis je een maand gratis tussen vrijdag 18:30 en maandag 04:00.

Je kunt dan per (maandag) 28 april weer wijzigen, en kunt dus 5 weekenden vrij reizen ook al heb je dat niet nodig. Die maand zit je echt aan vast.

Voor de dagen tot je vaste maandelijkse Flex factuurdatum (bijv. de 15e) krijg je op 29 maart meteen een tussentijdse factuur. Die is dan voor 28 maart t/m 14 april en kost je dus 18/31 van € 36,95 = € 21,45

Op 15 april krijg je vervolgens een factuur van € 36,95 voor de hele volgende maand (15 april t/m 14 mei), maar zodra je weer wisselt naar Basis (en dat kan dus al vanaf 28 april) krijg je de kosten voor t/m 14 mei gewoon ook weer terug via een tussentijdse factuur.

Je betaalt als je al Flex hebt dus meestal ergens in de ‘lopende maand’ ineens een hele volgende maand vooruit maar krijgt na terug wisselen naar Basis de ongebruikte dagen binnen week ook weer terug. 

Jos R. schreef:

Dat regelt zichzelf dus (wisselen na een maand).
Goede reis, en paasmaandag (21 april) plus eventueel Bevrijdingsdag (maandag 5 mei 2025) pak je gewoon mee als (NS) feestdag met Weekend Vrij! 😄

Reageer