Skip to main content
beantwoord

Geen keuzedagen bij Flex abonnement ?

Heel vreemd dat er bij een Flex abonnement geen keuzedagen kunnen worden aangeschaft. Dat kan alleen bij een Op Saldo abonnement; nogal onhandig voor 60+ ers want voor hen zou het juist makkelijker moeten zijn om de trein te nemen. Of heeft iemand een andere oplossing gevonden ? 

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi AlexZH,

Het klopt dat Keuzedagen alleen beschikbaar zijn bij een Dal Voordeel op saldo-abonnement. Daar is ook geen andere oplossing voor.

Er is jaren geleden wel eens aangegeven dat er zgn. Flex-dagen zouden komen die enigszins vergelijkbaar zijn, maar daar hebben we daarna niks meer over gehoord.

Op zich hoeft een saldo-abonnement niet lastiger te zijn dan een Flex-abonnement. Zeker als je ‘automatisch opladen’ activeert heb je er eigenlijk geen omkijken naar. En tegenwoordig kan ook Dal Voordeel op saldo na een maand dagelijks opgezegd worden.

Bekijk origineel

8 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Hoi AlexZH,

Het klopt dat Keuzedagen alleen beschikbaar zijn bij een Dal Voordeel op saldo-abonnement. Daar is ook geen andere oplossing voor.

Er is jaren geleden wel eens aangegeven dat er zgn. Flex-dagen zouden komen die enigszins vergelijkbaar zijn, maar daar hebben we daarna niks meer over gehoord.

Op zich hoeft een saldo-abonnement niet lastiger te zijn dan een Flex-abonnement. Zeker als je ‘automatisch opladen’ activeert heb je er eigenlijk geen omkijken naar. En tegenwoordig kan ook Dal Voordeel op saldo na een maand dagelijks opgezegd worden.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 327 reacties
  • 28 maart 2025

U kunt ook NS flex weekend vrij aanschaffen, dat kost vanaf €36,95 per maand of 65+ kost dat vanaf €26,50 per maand. Na 1 maand dagelijks opzegbaar.

U kunt in het weekend en officiële feestdagen onbeperkt reizen. Ook dit is zonder keuzedagen.

Eventueel uit te breiden met korting in de daluren of 1ste klas reizen in het weekend.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25073 reacties
  • 28 maart 2025

Een Dalvoordeelabonnement op saldo kan wel na een maand worden opgezegd, maar keuzedagen zijn alleen geldig met een bestaand Dalvoordeelabonnement op saldo Ze zijn dan na het opzeggen niet meer op de kaart te laden. Wie zeven keuzedagen wil en ze gebruiken zal toch echt een jaarabonnement op saldo moeten nemen. Het lijkt me ook zonder meer terecht.

Er is geen oplossing, en zo moeilijk lijkt het me niet, het is wel een groter bedrag ineens dan een Flexabonnement per maand. ik heb ze voor de eerste klas maar dat is met Dalvoordeel toch nog ruim €128,00. Tweede klas ook rond de 100 euro inmiddels. 12 keer een Flexabonnement per maand voor Dalvoordeel kost overigens ook €72,40.

Persoonlijk vind ik het niet onhandig en remt het het makkelijk nemen van de trein meestal ook niet af, al kan ik me best voorstellen dat voor veel senioren het wel een groot bedrag ineens is. NS is natuurlijk ook niet gekke Henkie om een jaar lang keuzedagen aan te bieden terwijl mensen na een maand Dalvoordeel weer opzeggen. NS zal dat natuurljk niet doen.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12637 reacties
  • 28 maart 2025

Ik ben het met de vorige schrijvers eens. Wanneer je automatisch opladen koppelt aan het abonnement Dal Voordeel op saldo dan is het reizen geen enkel probleem. Ik zou het bedrag voor het automatisch opladen op € 10,00 zetten, het minimumbedrag om te kunnen inchecken met je abonnement.

Ik heb zelfs het idee dat het overzichtelijker is dan de Flex-abonnementen omdat je de reis meteen betaald is na uitchecken. Je krijgt ook geen foutmeldingen dat je niet uitgecheckt zou hebben. Tenzij je dat echt vergeten bent.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30062 reacties
  • 28 maart 2025
Seinhuis schreef:

U kunt ook NS flex weekend vrij aanschaffen, dat kost vanaf €36,95 per maand of 65+ kost dat vanaf €26,50 per maand. Na 1 maand dagelijks opzegbaar.

U kunt in het weekend en officiële feestdagen onbeperkt reizen. Ook dit is zonder keuzedagen.

Eventueel uit te breiden met korting in de daluren of 1ste klas reizen in het weekend.

​Wat is dat toch met jouw aanhoudende promotie voor Weeken​s Vrij @Seinhuis?

Daar gaat het helemaal niet over, want zeven Keuzedagen kosten € 29,50 (€ 56,95 voor 1e klas) en die zijn een jaar geldig. Oke, daar komt wel € 71,40 bij voor Dal Voordeel zelf.

Als dat genoeg is voor TS ​@AlexZH, waarom zou die dan een Flex abonnement van € 26,50 per maand nemen (of € 34,95 voor 1e klas) om alleen maar in het weekend vrij te kunnen reizen?

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25073 reacties
  • 28 maart 2025

Weekendvrij heeft wel degelijk grote voordelen ten opzichte van Dalvoordeel met Keuzedagen.

Voor de prijs van Dalvoordeel met keuzedagen koop je, inderdaad niet helemaal, drie keer een Weekendvrij kaart. Als je het een beetje slim aanpakt levert dat tien vrije reisdagen op zaterdag of zondag en vijf vrijdagavonden op.

Drie keer Weekendvrij, als je ze niet aaneengesloten neemt, zijn dus goed voor maximaal 30 vrije reisdagen en vijftien vrije vrijdagavonden reizen.

Dat is een zeer goed alternatief ten opzichte van een Dalvoordeelabonnement met zeven(!) keuzedagen. Voordeel daarvandaan het laatste is dat het minder ingewikkeld is, en er is dan nog door de week reizen met 40 procent korting. Dat biedt Weekendvrij alleen tegen een meerprijs van een paar euro.

Ik vind het zeer terecht en een goed alternatief dat Seinhuis hier aanbiedt. Ik heb het zelf ook vaak naar voren gebracht als advies, daar ben je van op de hoogte als diehard hier, ;-)

Het was inderdaad de vraag niet, maar zijn wij juist niet op deze aarde om mee te denken en voordelige alternatieven te bieden? Wat is er mis met 24 a 30 vrije reisdagen, mogelijk nog feestdagen, in plaats va zeven? Zeker als er die dagen ook nog eens geen gedoe met spitsuren is, wat veel senioren onzeker maakt.

Drie keer Weekendvrij kost als u jonger bent dan 65  voor de tweede klas 3x € 36,95 en dat is 110,85

Bent u ouder dan 65, dan wordt het 3 x 26,50 en dat is 79,50. Voor 105,70 zelfs vier maanden.

Dat is nauwelijks duurder dan Dalvoordeel met Keuzedagen voor €100,90. Bij 65 plus is drie maanden dus zelfs goedkoper. Bij vier maanden en 65 plus maar €5,80. meer. Daar kun je heel wat voor afreizen als senior.

Het aantal volledige reisdagen is echter aanzienlijk groter, maximaal 30 (40) in plaats van 7. En dat dus terwijl het nagenoeg even duur Is

• Koploper****
  • 20343 reacties
  • 28 maart 2025
AlexZH schreef:

Heel vreemd dat er bij een Flex abonnement geen keuzedagen kunnen worden aangeschaft. Dat kan alleen bij een Op Saldo abonnement; nogal onhandig voor 60+ ers want voor hen zou het juist makkelijker moeten zijn om de trein te nemen. Of heeft iemand een andere oplossing gevonden ? 

Dat is niet zo vreemd omdat keuzedagen technisch niet goed in het Flex-concept passen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30062 reacties
  • 28 maart 2025
Tamzin schreef:

Dat is niet zo vreemd omdat keuzedagen technisch niet goed in het Flex-concept passen.

Het concept is inderdaad dat je bij een jaarabonnement Dal Voordeel zeven Keuze/vrij reizen dagen kon krijgen.

Bij NS Flex (na een maand opzegbaar of te wisselen) past dat natuurlijk niet, want dan zou je voor een maandje Dal Voordeel € 5,95 i.p.v. € 71,40 betalen en dan voor € 29,50 die zeven Keuzedagen erbij kunnen krijgen (en die zijn een jaar geldig).

Maar een Keuzedag moet je bij een automaat op je kaart zetten, en bij NS Flex heb je juist helemaal niets meer te zoeken bij een automaat! Alles kan je instellen in Mijn NS (website of app).

Op zich kan het bij Dal Voordeel op saldo (€ 71,40 voor een jaar) nog wel, want dat is tegenwoordig na een maand al opzegbaar!

Dus veel plezier met je 7 Keuzedagen (die je nu in plaats van eentje per 2 maanden allemaal in één klap krijgt en op kunt maken naar wens).

Maar dan moet je wel tot een volgend contractjaar wachten voordat je het opnieuw kunt bestellen!

Dus een (fictieve) optie is: per 1 juni 2025 Dal Voordeel op saldo met een setje Keuzedagen erbij (die zijn tegenwoordig geen 2 maanden per stuk maar een jaar geldig voor allemaal!)

En dan zeg je het per 1 september 2025 op, na gebruik van al je Keuzedagen in 3 maanden tijd… Of als je er op 1 september er maar 5 gebruikt hebt krijg je het geld voor 2 terug (ongeveer 8 euro), plus bijna 48 euro van je jaarabonnement terug! 🙄

Ook prima (als je dat wilt), maar dan mag je wachten tot 1 juni 2026 voordat je hetzelfde weer opnieuw kunt doen (eens per contractjaar, dat in dit fictieve geval dus begon op 1 juni 2025).

Jezelf als nieuwe klant aanmelden (met ander e-mailadres en postadres) voor een nieuw abonnement met Keuzedagen gaat ook niet lukken, want je naam en geboortedatum zullen herkend worden. Je zou nog wat kunnen ‘rommelen’ met je voornaam/initialen om het voor elkaar te krijgen… maar dat is verder off-topic 😅

Reageer