Skip to main content
beantwoord

NS Incasseert al ruim twee jaar automatisch voor een nimmer gebruikt abonnement

• 28 maart 2025
  • 5 reacties
  • 124 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Sinds medio december 2022 incasseert de NS maandelijks de kosten van een Weekend Vrij-abonnement. Het abonnement is nooit gebruikt, zo blijkt. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren dit abonnement te hebben afgesloten en vind in mijn mailbox geen bericht dat deze incasso accordeert. De NS Chat-medewerker geeft desgevraagd aan dat het niet aan de NS is om de mail, die naar zijn zeggen is verstuurd, inzichtelijk te maken en restitutie is geen optie. Voor de goede orde: het abonnement stond op een inmiddels verlopen én verloren geraakte kaart van de zoon des huizes die dus nooit gebruik heeft gemaakt van het abonnement, laat staan dat hij wist van het bestaan ervan.

Iemand een idee hoe ik de geincassseerde gelden kan terugvorderen? Het komt mij voor dat hier sprake is van een onrechtmatige praktijk.

Beste antwoord door Laura NS

Welkom op onze NS Community, frrr. We hebben zelf geen inzage in de kaart en de betaling van het abonnement wordt niet gebaseerd op gebruik, maar op beschikbaarheid van het abonnement. Het is te allen tijde de eigen verantwoordelijkheid het afgesloten abonnement stop te zetten of hier in ieder geval tijdig contact over op te nemen. Is het abonnement inmiddels beëindigd?

Wannneer een abonnement is besteld ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van het abonnement en de incassokosten. Je ontvangt wel altijd een bevestiging van de bestelling op het e-mailadres dat daarvoor is gebruikt. Deze is na te sturen. 

Bekijk origineel

5 reacties

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 3118 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Welkom op onze NS Community, frrr. We hebben zelf geen inzage in de kaart en de betaling van het abonnement wordt niet gebaseerd op gebruik, maar op beschikbaarheid van het abonnement. Het is te allen tijde de eigen verantwoordelijkheid het afgesloten abonnement stop te zetten of hier in ieder geval tijdig contact over op te nemen. Is het abonnement inmiddels beëindigd?

Wannneer een abonnement is besteld ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van het abonnement en de incassokosten. Je ontvangt wel altijd een bevestiging van de bestelling op het e-mailadres dat daarvoor is gebruikt. Deze is na te sturen. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2703 reacties
  • 28 maart 2025
Laura NS schreef:

TS vraagt denk ik het beste om het nasturen van deze mail.

• 0 reacties
  • 28 maart 2025
frrr schreef:

Sinds medio december 2022 incasseert de NS maandelijks de kosten van een Weekend Vrij-abonnement. Het abonnement is nooit gebruikt, zo blijkt. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren dit abonnement te hebben afgesloten en vind in mijn mailbox geen bericht dat deze incasso accordeert. De NS Chat-medewerker geeft desgevraagd aan dat het niet aan de NS is om de mail, die naar zijn zeggen is verstuurd, inzichtelijk te maken en restitutie is geen optie. Voor de goede orde: het abonnement stond op een inmiddels verlopen én verloren geraakte kaart van de zoon des huizes die dus nooit gebruik heeft gemaakt van het abonnement, laat staan dat hij wist van het bestaan ervan.

Iemand een idee hoe ik de geincassseerde gelden kan terugvorderen? Het komt mij voor dat hier sprake is van een onrechtmatige praktijk.

Hoi ​@frrr,

Als ik het goed begrijp wordt er al heel lang maandelijks een bedrag van de bankrekening afgeschreven voor het abonnement? Is dat dan die heel lange periode nooit eerder opgevallen? Oeps. Sinds wanneer is de kaart verlopen? 

Mocht het nog niet gebeurd zijn, dan kunt u in ieder geval het beste zorgen dat het abonnement direct gewijzigd wordt naar Flex Basis (dan lopen de kosten niet meer door) of dat het abonnement zelfs helemaal wordt opgezegd. U dient daarvoor contact op te nemen met de NS Klantenservice.

Of hier sprake is van een onrechtmatige praktijk weet ik zo niet eigenlijk. U kunt zich inderdaad de vraag stellen of het abonnement had moeten doorlopen op een verlopen kaart, want dan kan het abonnement ook niet gebruikt worden. Maar ook over bijna verlopen kaarten komen er mails.

Het is misschien een rare vergelijking maar als u een telefoonabonnement heeft en u gebruikt de telefoon nooit, dan lopen toch de abonnementskosten door. Tijdschriften waar u op geabonneerd bent en die nooit worden ingekeken, ook daarvan lopen de abonnementen gewoon door, totdat er wordt opgezegd. Zo is het ook met het Weekend-Vrij abonnement.

Als er in uw geval iets zou kunnen worden gevraagd uit coulance te vergoeden, dan zou het de periode kunnen zijn, dat de kaart verlopen is. Maar het is zeker geen recht. Vragen kunt u het altijd natuurlijk.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 31 maart 2025

Hartelijk dank voor de reacties.

@Laura NS hoe kan ik een kopie van de 'bevestigingsmail’ ontvangen? 

@rvdborgt Klopt.

@Op een dag Klopt ook, heel decadent maar verklaarbaar omdat er van mijn rekening voor het gezin wordt afgeschreven en ik er, naar nu blijkt abusievelijk, vanuitging dat de afgeschreven kosten gerelateerd waren aan de kaart van zoonlief. Ik weet helaas niet wanneer de kaart is verlopen, ook omdat de gebruiker al weer ‘een kaart verder is’.

In het algemeen lijkt coulance hier op z’n plaats, als was het alleen al omdat wij een hardcore Fam. Spoor zijn en de spoorwegen altijd ruimhartig hebben gesponsord.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 270 reacties
  • 31 maart 2025

Je kunt contact opnemen met de Klantenservice om het verzoek voor het nasturen in te dienen frrr

Reageer