Op zaterdag 8 juli 2023, mijn allerlaatste dag van 3 maanden global interrail, reisde ik per trein van Londen naar Groningen Noord. Ik kreeg vier uur vertraging. Alle treinen naar en van Nederland via Noorderkempen waren gecanceld, er werden geen bussen ingezet. Apps (NMBS, NS, DB) spraken elkaar tegen. Tussen Antwerpen en Roosendaal werd aan het spoor gewerkt. Ik moest reizen via Brussel Zuid, Noord, Antwerpen-C, Noorderdokken (wachten op veel te kleine bus), Kapellen en Roosendaal. Tussen Roosendaal en Dordrecht reden ook geen treinen, dus nam ik de trein naar Zwolle. En tenslotte moest ik wegens een omgevallen boom omrijden via Leeuwarden om daar de allerlaatste trein van Arriva naar Groningen te nemen. Ook van Assen naar Groningen werden geen bussen ingezet.
Ik reisde met drie kaartjes: van Londen tot de grens met een interrail, gekocht bij Interrail/Eurail, met een NMBS-reservering Londen-Brussel en met een NS-keuzedag van Roosendaal naar Groningen. Aankomst 1:39 ‘s nachts (ipv 21:41). Groningen Noord heb ik niet gehaald, ik nam op eigen initiatief een taxi vanaf station Groningen naar huis. Klantenservice was niet bereikbaar. Een servicepaal onvindbaar. Personeel was niet aanwezig, op een schoonmaker na.
Bij wie kan ik proberen de taxikosten (18,30) vergoed te krijgen? Klantenservice verwees mij naar NS Internationaal, maar ik kocht bij hen geen ticket en op het klachtformulier moet ik een DNR-nummer invullen en dat heb ik niet. Kan ik het beter bij NS proberen? Of ergens anders? En is er behalve de taxi nog compensatie mogelijk? De totale vertraging was bijna vier uur; binnenlands vanaf Roosendaal 58 minuten.