Sinds kort woon ik in Lotharingen, Frankrijk en neem ik een paar keer per jaar de trein naar Nederland. Er zijn twee routes: Via Luxemburg en via Parijs. Ik heb nu beide routes geprobeerd en het valt me op dat de treinen tegenwoordig (in vergelijking met de jaren 80) heel vaak een grote vertraging hebben. Mijn aansluitingen zijn altijd ruim gepland, maar ik heb me toch eens verdiept in wat er gebeurt als je de aansluiting mist.
Als ik de aansluiting van de EUROSTAR mis, dan mag ik in de volgende beschikbare EUROSTAR-trein mee (“HOTNAT”), op voorwaarde dat ik met een hogesnelheidstrein aankwam. Richting Nederland ben ik dus de pineut als mijn (goedkopere) TER-trein vertraging heeft (in januari vertrok mijn TER-trein met 55 minuten vertraging). Richting Frankrijk ben ik altijd de pineut, want het Railteam ziet (volgens hun site) de ICD niet als een hogesnelheidstrein. Ik mag dan voor EUR 200 een kaartje naar Parijs kopen en misschien moet ik zelfs de aansluitende trein naar Lotharingen opnieuw kopen (EUR 50). Ook als het de schuld van de NS is dat mijn ICD te laat aankomt! In november had mijn ICD Eindhoven-Den Haag 30 minuten vertraging. Reisverzekeringen voor Frans ingezetenen dekken vertragingen vanaf 4 uur tot maximaal EUR 200...
De andere verbinding is goedkoper en clementer met vertragingen. Toch is er het een en ander niet duidelijk. Met name wat betreft de Early-Bird-tickets. Op de site van NS Internationaal staat “Als u door een vertraging of een calamiteit uw trein mist, mag u met de volgende Intercity Brussel trein reizen.” Hoe werkt dat in de praktijk? Als ik via Luxemburg reis, dan stop ik een uur in Brussel om met mijn zoon, die daar woont, te eten. Ik koop een Early-Bird-ticket dat geldig is voor de Intercity Brussel die ik wil nemen en op het stuk Luxemburg - Brussel neem ik een trein een uur eerder dan op het ticket staat. Dat mag. Twee aparte tickets is een stuk duurder. Wat moet ik doen in het geval dat mijn trein uit Frankrijk vertraging heeft? In november had mijn TER bij vertrek al 40 minuten vertraging, terwijl mijn overstap in Metz 20 minuten was. Wonder boven wonder heb ik de aansluiting toch gehaald, maar wat nou als dat niet het geval was? Ik kan dan of naar het loket lopen en in de rij gaan staan voor een verklaring, zoals AJC voorschrijft (in januari duurde het 20 minuten voor ik zo’n verklaring had) of in de TGV naar Luxemburg springen en snel een (duur) nieuw ticket kopen, in de hoop de aansluiting in Luxemburg alsnog te halen. In Luxemburg zullen ze me al geen verklaring meer kunnen geven. Het is een ander land. Maar zelfs met zo’n verklaring zie ik de conducteur in de Intercity Brussel al naar me grijnzen. Want zelfs als ik de trein in Luxemburg een uur later neem ben ik nog op tijd voor de Intercity Brussel die ik geboekt heb. Word ik geacht mijn lunch over te slaan, of gelooft de conducteur me op mijn blauwe ogen?
Je kunt sowieso maar beter zorgen dat je je internationale aansluiting haalt. Op mijn laatste reis naar Nederland had ik zowel op de heen- als op de terugreis een bommelding en dan heb je al gauw twee uur vertraging. Daar is niet tegenop te plannen!