Skip to main content

NS International app

• 16 februari 2025
  • 6 reacties
  • 351 Bekeken

Gisteren maakte ik voor het eerst in jaren een internationale treinreis naar Antwerpen. De reis ging ok op vertraging op zowel heen- en terugreis na. Maar de meldingen in de app vond ik echt vreemd.

Voor mijn terugreis had ik in totaal meer dan 10 meldingen. Eerst verschillende over hoeveel te laat de trein uit Rotterdam naar Antwerpen was vertrokken en daar variaties op, daarna meerdere meldingen over de vertraging richting Rotterdam. Uiteindelijk “overstap is niet mogelijk”. Ok en nu? Waarom al die meldingen en op het moment dat je echt info nodig hebt gewoon niks. Zelf opgezocht wat mijn nieuwe opties waren maar dit is toch vreemd?

Verder irritant dat je de ns international app moet installeren want volgens ns werkt de ticket qr code alleen als je deze print op papier en niet op je scherm buiten de app. 

NinaNS schreef:

...

Verder irritant dat je de ns international app moet installeren want volgens ns werkt de ticket qr code alleen als je deze print op papier en niet op je scherm buiten de app. 

Binnen in de NS International app zit een scherm (Mijn reizen - Laad boeking), waarmee je het QR code ticket in de app kan laden, na opgave van e-mailadres van boeker en code van boeking.

• Op het juiste spoor
  • 18 februari 2025
Pieter van Ieperen schreef:

NinaNS schreef:

...

Binnen in de NS International app zit een scherm (Mijn reizen - Laad boeking), waarmee je het QR code ticket in de app kan laden, na opgave van e-mailadres van boeker en code van boeking.

Klopt maar vervelend dat je een app moet installeren voor 1 treinreis. 

NinaNS schreef:

NinaNS schreef:

...

Klopt maar vervelend dat je een app moet installeren voor 1 treinreis. 

De app zal er voor zorgen dat op het scherm de grootte en helderheid van de QR code goed ingesteld worden

en belangrijker, dat NFC (Apple Pay, Google Pay, etc.) geblokkeerd wordt, zodat niet per ongeluk een mobiele betaalkaart wordt ingecheckt.

De QR code en NFC sensoren zitten op de poortjes te dicht bij elkaar.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 februari 2025

De QR code en NFC sensoren zitten op de poortjes te dicht bij elkaar.

Precies. En die ontwerpfout probeert NS in de voorwaarden "op te lossen”.

Toch vind ik het dan wel het beste advies om de app te gebruiken. Je wilt niet hebben dat onverhoopt contactloos betalen op je mobiel geactiveerd wordt, en je dubbel moet betalen. En de app voorkomt dat dat gebeurt.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 26 februari 2025
Rogier de Wit schreef:

Toch vind ik het dan wel het beste advies om de app te gebruiken. Je wilt niet hebben dat onverhoopt contactloos betalen op je mobiel geactiveerd wordt, en je dubbel moet betalen. En de app voorkomt dat dat gebeurt.

Sommige apps voorkomen dat inderdaad, zoals die van NS, NMBS (dacht ik) en de Rail Planner app voor Interrail en Eurail. Maar voor veel spoorwegen heeft het geen prioriteit om een workaround te implementeren voor het slechte poortjesontwerp van NS. En dus hebben o.a. ÖBB en DB dat (nog?) niet gedaan.

Reageer