Skip to main content
beantwoord

Prijs valt plots hoger uit bij invullen gegevens

Ik heb een weekendvrij studentov en 100%korting op een traject in België (Hazeldonk-grens - Zone Antwerpen). Ik koop vaak een ticket doordeweeks met 40% korting op het traject in Nederland omdat ik niet altijd lessen op maandag of vrijdag heb. Normaal bedraagt een ticket dan €14,20 en dan reis ik met de Eurocity. Als ik nu echter doorklik op de reis en bij de knop 'gegevens invullen' kom, krijg ik ineens een error met dat het ticket ineens duurder uitvalt (zie afbeelding).

Vervolgens zegt hij dus dat mijn 40% korting ongeldig is in de trein. Echter staat op de ns website dat deze qel gewoon geldig zou moeten zijn. Ik snap niet waarom de tickets ineens duurder uitvallen. 

Ik heb dus afgelopen maandag ook een ticket met de verhoogde prijs van €21,20 moeten kopen. Ik had die dag geen andere keuze want ik moest naar Antwerpen, maar had dus verwacht dat een ticket €14,20 zou zijn (zoals voorheen ook al het geval was). Mijn 40% korting zou aan alle voorwaarden voldoen zoals op de website vermeld staan (full-flex, na 9:00 reizen, Eurocity). Kan ik mijn geld terug vragen bij ns omdat er geen reden is dat mijn kortingskaart niet geldig zou zijn?

Weet iemand wat hier aan de hand is?

Beste antwoord door rvdborgt

@MoDe ​@Robert B ​@Seinhuis Aan de dienstregeling kun je zien dat het om de EC gaat en niet om de ECD.

Ik kan dit probleem reproduceren en het is een bug. De combinatie van jongere, 100% korting in België en 40% in Nederland leidt ertoe dat voor het Nederlandse traject jongerenkorting gebruikt wordt i.p.v. de hogere 40% VDU. Om dat te omzeilen, kun je jezelf in de leeftijdscategorie “volwassene 26 t/m 59” stoppen. Dan wordt wel 40% korting in Nederland toegepast en blijft het wel 14,20.

Als je al eerder hierdoor te veel hebt betaald, vraag dat dan terug via de klantenservice. Doe je screenshots erbij.

Bekijk origineel

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 6 maart 2025

Er is een verschil tussen de eurocity en eurocity direct. In Eurocity direct zijn abonnementen tussen Rotterdam en Hazeldonk niet geldig.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Welkom bij de NS Community!

Met een ticket via Breda (de ‘gewone’ EC oftewel IC direct) lukt het prima. Zie ook (dat ging over 1e klas maar gerelateerd):

https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/1e-klas-met-een-srp-naar-belgie-89107

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 6 maart 2025

Treinkaartjes vanaf Antwerpen zijn goedkoper als je via Breda reist. Echter, via Breda ben je iets langer onderweg.

Bij NMBS kan je "geen hogesnelheidstrein" selecteren (bij extra opties) voor de goedkoopste tickets. Ook bij NMBS kan je kiezen Nederland 40% of 100% korting 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 6 maart 2025

@MoDe ​@Robert B ​@Seinhuis Aan de dienstregeling kun je zien dat het om de EC gaat en niet om de ECD.

Ik kan dit probleem reproduceren en het is een bug. De combinatie van jongere, 100% korting in België en 40% in Nederland leidt ertoe dat voor het Nederlandse traject jongerenkorting gebruikt wordt i.p.v. de hogere 40% VDU. Om dat te omzeilen, kun je jezelf in de leeftijdscategorie “volwassene 26 t/m 59” stoppen. Dan wordt wel 40% korting in Nederland toegepast en blijft het wel 14,20.

Als je al eerder hierdoor te veel hebt betaald, vraag dat dan terug via de klantenservice. Doe je screenshots erbij.

Reageer