Skip to main content
beantwoord

Directe trein naar München

Forum|alt.badge.img

Ik wil deze zomer een keer met de trein naar München. Er zou vanaf dienstregeling 2025 1x per dag een directe trein Amsterdam - Utrecht- Arnhem (of via Den Bosch) - Keulen - München rijden. Die zie ik op sommige data ook inderdaad staan, maar soms ook niet en de planner geeft dan een overstap in Frankfurt en soms ook eentje extra in Neurenberg.... Er zijn natuurlijk veel werkzaamheden.... maar ik mis een soort van eenvoudig totaaloverzicht wanneer de directe trein vanuit Amsterdam of Utrecht naar München dit jaar wél vanuit Nederland de complete route rijdt. Want als het even kan, plan ik die reis op een dag dat de treinverbinding vanuit Nederland direct is. Het is nogal onoverzichtelijk allemaal.... van de site van NS International word ik niks wijzer.... of ik kijk ergens overheen...?

Beste antwoord door Bemined

Van 17 april t/m 6 juni rijdt deze trein niet verder dan Stuttgart vanwege werkzaamheden in Duitsland. De reisplanner van de DB is vaak iets informatiever, als je daar op een trein klikt krijg je details te zien over op welke dagen die rijdt volgens de getoonde dienstregeling.

Bekijk origineel

7 reacties

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 260 reacties
  • 4 april 2025

Hi Rene74! Een overzicht van wanneer deze directe trein rijdt, is er helaas niet. Er is gelukkig wel een overzicht van de geplande werkzaamheden. Dit overzicht vind je hier. Verschillen in dienstregeling kunnen veroorzaakt worden door werkzaamheden, zoals ook hier het geval is.

• 2102 reacties
  • Antwoord
  • 4 april 2025

Van 17 april t/m 6 juni rijdt deze trein niet verder dan Stuttgart vanwege werkzaamheden in Duitsland. De reisplanner van de DB is vaak iets informatiever, als je daar op een trein klikt krijg je details te zien over op welke dagen die rijdt volgens de getoonde dienstregeling.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4099 reacties
  • 4 april 2025

Deze trein is vaak vertraagd. Verder zij Stuttgart Hbf en München Hbf verschrikkelijke en onoverzichtelijke bouwputten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4181 reacties
  • 4 april 2025
Bemined schreef:

Bahn.de  is inderdaad completer van info dan NS International. 

Ik zie dat in meerdere (vrij lange) periodes dit jaar deze trein maar gedeeltelijk de route rijdt, soms met gewijzigde vertrektijden ook. Ik ben voorzichtig met boeken, want uit eerdere ervaring weet ik bij DB ook dat wanneer je ver te voren een directe trein heb geboekt en denkt fijn te kunnen reizen en alles geregeld te hebben, je weken later opeens een mailtje kan krijgen dat de geboekte en al betaalde verbinding niet meer uitgevoerd kan worden en je een alternatieve route uit moet zoeken. En soms eventueel een stuk met de bus. Ergerlijk….

Tja….. dan snap ik toch ook wel dat bij velen voor vakantie het vliegtuig of de auto populair blijft…..  maar toch probeer ik de trein weer voor vakantie zoals ik al jaren heb gedaan, ondanks al het uitzoekwerk en vaak “gedoe”….. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2660 reacties
  • 4 april 2025
Rene74 schreef:

Ik ben voorzichtig met boeken, want uit eerdere ervaring weet ik bij DB ook dat wanneer je ver te voren een directe trein heb geboekt en denkt fijn te kunnen reizen en alles geregeld te hebben, je weken later opeens een mailtje kan krijgen dat de geboekte en al betaalde verbinding niet meer uitgevoerd kan worden en je een alternatieve route uit moet zoeken.

Dat is niet altijd zo erg. Je hebt dan in feite een flexibel ticket gekregen voor een goede prijs en je kunt dan een alternatief zoeken naar je zin.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4099 reacties
  • 5 april 2025

Ik vind het wel erg. Ik haat het om een nieuwe reservering te maken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4181 reacties
  • 5 april 2025
rvdborgt schreef:
Rene74 schreef:

Ik ben voorzichtig met boeken, want uit eerdere ervaring weet ik bij DB ook dat wanneer je ver te voren een directe trein heb geboekt en denkt fijn te kunnen reizen en alles geregeld te hebben, je weken later opeens een mailtje kan krijgen dat de geboekte en al betaalde verbinding niet meer uitgevoerd kan worden en je een alternatieve route uit moet zoeken.

Dat is niet altijd zo erg. Je hebt dan in feite een flexibel ticket gekregen voor een goede prijs en je kunt dan een alternatief zoeken naar je zin.

Ik boek altijd met zo min mogelijk overstappen. Liefst een directe verbinding. Dit alles vanwege de vele vertragingen in Duitsland. Ik ben ook huiverig voor de verbinding via Venlo. De overstap daar is krap, mis je de overstap, moet je een uur wachten. En dat treintje valt veel uit (personeelsgebrek en dat soort ongein). Dan mis je weer de geboekte ICE met plaatsreservering in Düsseldorf.... ja, dan vervalt de treinbinding maar al met al loopt de reistijd op en neemt de stress toe.... al enkele keren in een andere dan mijn geboekte trein naar Zwitserland gereisd (zonder stoel want ik had geen stoelreservering meer immers...) bomvol en vertraagd. Geen pretje. Ook heb ik weleens een busaansluiting op de plek van bestemming. Ik plan al ruime speling zodat ik niet de allerlaatste bus heb, maar dan nog is het wel gebeurd dat ik 3 uur later dan oorspronkelijk gepland aankom en er geen bus meer is. Toen was gelukkig de pensioneigenaar zo bereidwillig me met de auto op te halen vanaf het stationnetje in het dal.

Vind het heel erg jammer dat er geen rechtstreekse trein NL - Basel SBB meer is. Die nam ik altijd.

Reageer