Op zondag 5 juni heb ik rond 01:00 uur een OV-fiets met een digitaal slot gehuurd op station Arnhem Centraal en even later gestald in de OV-fiets-kluis op station Wolfheze. Wetende dat dit boven de huurkosten 10 euro extra zou kosten om de OV-fiets terug te laten brengen naar Arnhem Centraal. Ik heb de fiets NIET op het slot gezet toen ik hem in de kluis zette. Precies zoals dat ook niet hoefde met de OV-fietsen met het traditionele slot. Gevalletje automatisme.
Een week later ontving ik een mail van NS met het bericht dat ik nog een OV-fiets in mijn bezit zou hebben en de waarschuwing dat als ik de fiets niet zou inleveren binnen twee weken, ik een factuur zou krijgen voor de aanschafwaarde van 350 euro.
Ik heb de volgende dag de NS gebeld en de telefoniste kon niks van een niet-ingeleverde OV-fiets vinden, dus ik werd in de wacht gezet, zodat ze er eventjes in kon duiken. Een uur heb ik in de wacht gestaan en op een gegeven moment heb ik maar opgehangen. Er vanuit gaande dat er daadwerkelijk niks aan de hand was en de mail vanuit NS onbedoeld verstuurd was.
Weer een week later kreeg ik een mail met het bericht dat ik niet op eerdere berichten gereageerd zou hebben en de aanschafwaarde van 350 euro in rekening gebracht gaat worden. Opnieuw gebeld en mevrouw kon de huur stopzetten en de ophaalservice naar station Wolfheze sturen om te checken of de OV-fiets daadwerkelijk was ingeleverd. Ik zou vervolgens te horen krijgen of de OV-fiets gevonden zou worden of niet.
Mijn tweelingbroer, die toen ook een OV-fiets had gehuurd op Arnhem Centraal en had ingeleverd op station Wolfheze, heeft precies dezelfde situatie. De NS-ophaaldienst heeft zijn gehuurde fiets niet terug kunnen vinden op station Wolfheze en hij moet nu 350 euro betalen, terwijl hij de fiets netjes heeft ingeleverd, al is het op een ander station.
Mijn vermoeden is dat omdat we de fietsen niet op slot hebben gezet, de huur niet is gestopt en het systeem dus denkt dat we de fietsen nog in bezit hebben. Bij de kluis geef je aan of je een fiets inlevert, maar het systeem weet natuurlijk niet of het je laatst gehuurde OV-fiets is. De OV-fietsen zijn later door anderen weer gehuurd, waardoor ze natuurlijk niet in de kluis terug te vinden zijn.
Wat moet ik doen? Ik heb het gevoel dat ik met mijn rug tegen de muur sta, omdat ik geen foto’ s of een video heb gemaakt van het inleveren van de fiets.