Skip to main content

Mislukte OV-fietshuur


Op 7 september j.l. wilde ik op Amsterdam Centraal, zoals ik wel vaker heb gedaan, een ov-fiets huren. Dat lukte niet: het slot ging niet open met mijn persoonlijke ov-pas. Na 4 pogingen bij verschillende fietsen de hulp ingeroepen van een stallingsmedewerker. Ook hem lukte het niet met mijn pas, wel met die van hem. ā€œMisschien is uw pas geblokkeerdā€, was de conclusie. Dat vond ik vreemd want ik had net een treinreis achter de rug en kon in- en uitchecken.

Maar goed, op 9 september NS-klantenservice gebeld met de vraag of zij konden kijken wat er met mijn pas aan de hand was. Antwoord: ā€œU heeft op 7 september 2 ov-fietsen gehuurd en dat is het maximum voor een pas.ā€ Na mijn uitleg van wat ik had gedaan op 7 september zou de medewerker mijn huur van 2 fietsen, inclusief de kosten van de fietshuur ongedaan maken en zou ik met mijn pas weer een ov-fiets kunnen huren.
En inderdaad dat was het geval. Prima gedaan, dacht ik.

Op 23 september een mail van Maaike Kranenborg, Hoofd NS Klantenservice: ā€œBeste heer Jansen, twee weken geleden heeft u de diefstal van een OV-fiets of OV-ebike bij ons gemeld. Wij willen u erop attent maken dat wij zowel de fietssleutel als het proces-verbaal nog niet hebben mogen ontvangen. Wij verzoeken u deze zo spoedig mogelijk op te sturen Met het inleveren van de fietssleutel en het proces-verbaal verlaagt u de kosten naar ā‚¬ 70,00. Zonder ontvangst van beiden brengen wij de geldende aanschafwaarde van ā‚¬ 350,00 in rekening.ā€
Weer gebeld met NS-klantenservice: ik heb geen diefstal gemeld, maar welā€¦ en verwezen naar de de gebeurtenis van 7 september Ć©n verwezen naar het gesprek op 9 september met de NS-klantenservice. Antwoord: ā€œExcuus, ik zie wat mijn collega heeft gedaan. Dat is blijkbaar toch niet helemaal goed gegaan. Ik zal de huur nogmaals verwijderen. U kunt de mail als niet verzonden beschouwen.ā€

Op 21 oktober weer een mail van Maaike Kranenborg, Hoofd NS Klantenservice: ā€œBeste heer Jansen, uw nieuwe factuur 440016676028 staat voor u klaar in MijnNS. Het gaat om een bedrag van ā‚¬ 709,10. We schrijven dit bedrag rond 24 oktober 2024 af van uw bankrekening , via automatische incasso.ā€
Weer gebeld met NS-klantenservice en verwezen naar eerdere uitleg en gesprekken. Antwoord: ā€œExcuus, ik ga het in orde maken. U kunt de mail als niet verzonden beschouwen.ā€

Op 23 oktober is een bedrag van 709,10 uur van mijn bankrekening afgeschreven. De 9.10 euro zijn trouwens van twee latere, terechte fietshuurkosten.
Ik heb de afschrijving ongedaan gemaakt en ga morgen weer bellen. Ik ben heel benieuwd.

15 reacties

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 1678 reacties
  • 24 oktober 2024

Goedemiddag Hans Jansen, welkom bij de NS Community.

Wat balen dat het tot 3 keer toe niet goed gaat bij de klanteNService. Mijn excuses hiervoor.
We vernemen hier graag van je hoe het gesprek van vandaag verloopt en wat de vervolgacties zijn die worden getroffen door onze collega's.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13502 reacties
  • 24 oktober 2024

Ook al klopt de factuur niet een afschrijving ongedaan maken is niet slim. Je zult met incassobureaus te maken gaan krijgen.


  • Reisleider*
  • 290 reacties
  • 24 oktober 2024

Heb je die fietsen bij het inleveren wel goed op slot gezet en goed in de kluisjes gezet?


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 24 oktober 2024
MoDe schreef:

Ook al klopt de factuur niet een afschrijving ongedaan maken is niet slim. Je zult met incassobureaus te maken gaan krijgen.

Als de kosten onterecht zijn, zijn ook eventuele incassokosten onterecht. En we hebben het hier niet over een tientje, maar over zevenhonderd euro. Ik snap Hans Jansen wel.

 

wim.vogel.52 schreef:

Heb je die fietsen bij het inleveren wel goed op slot gezet en goed in de kluisjes gezet?

Zoals ik het lees zijn er helemaal geen fietsen gehuurd.


  • Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 31 oktober 2024

Ik heb te horen gekregen dat mijn boete van 700 euro wordt ingetrokken.
Wel moet ik de boete eerst betalen. Die wordt vervolgens bij de eerstvolgende facturering terugbetaald, zo is mij verzekerd. Zo werkt het boekhoudingsproces nu eenmaal.
Ik kan ermee leven. Ben wel benieuwd of het uiteindelijk dan toch goed komt.

Ik kreeg nog wel de volgende tip over het huren van een ov-fiets met een elektronisch slot. Het kan soms gebeuren dat de slotketting die om de zadelpin zit, het automatisch openklikken van het slot blokkeert. Dan moet je het slot handmatig openen. Dat blokkeren is bij mij blijkbaar bij twee fietsen achter elkaar gebeurt. Toeval/pech bestaat dus blijkbaar.
 


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3744 reacties
  • 31 oktober 2024
Hans Jansen schreef:

Ik heb te horen gekregen dat mijn boete van 700 euro wordt ingetrokken.
Wel moet ik de boete eerst betalen. Die wordt vervolgens bij de eerstvolgende facturering terugbetaald, zo is mij verzekerd. Zo werkt het boekhoudingsproces nu eenmaal.
Ik kan ermee leven. Ben wel benieuwd of het uiteindelijk dan toch goed komt.

Ik kreeg nog wel de volgende tip over het huren van een ov-fiets met een elektronisch slot. Het kan soms gebeuren dat de slotketting die om de zadelpin zit, het automatisch openklikken van het slot blokkeert. Dan moet je het slot handmatig openen. Dat blokkeren is bij mij blijkbaar bij twee fietsen achter elkaar gebeurt. Toeval/pech bestaat dus blijkbaar.
 

Die sloten zijn gewoon drama. NS is hier al vele keren op gewezen, maar doet niets met de kritiek daarover.


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4064 reacties
  • 31 oktober 2024

Het stikt hier van de berichten over die sloten. Er is dus iets structureel mis. Wat wordt er aan gedaan?


Hans Jansen schreef:

Ik heb te horen gekregen dat mijn boete van 700 euro wordt ingetrokken.
Wel moet ik de boete eerst betalen. Die wordt vervolgens bij de eerstvolgende facturering terugbetaald, zo is mij verzekerd. Zo werkt het boekhoudingsproces nu eenmaal.
Ik kan ermee leven. Ben wel benieuwd of het uiteindelijk dan toch goed komt.

......
 

Ik hoop dat die NS toezegging op schrift staat.


  • Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 4 november 2024

 


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 4 november 2024

Heel verstandig dat je dit via de chat hebt gedaan. Screenshot goed bewaren šŸ™‚


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3744 reacties
  • 4 november 2024

De factuur zal dus flink negatief worden en dat betekent dat NS zal moeten terugbetalen. In andere topics lees ik dat het dan weer ongeveer 2 weken duurt voordat het geld op je rekening staat. Ik vind deze incasso overigens niet kunnen. Volkomen bizar dat NS onterecht ā‚¬ 700,00 van je rekening afhaalt.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3744 reacties
  • 4 november 2024

Zoals ik het nu lees is de incasso dus mislukt en heeft NS middels aanmaningen afgedwongen om toch die ā‚¬ 700,00 over te maken. Bedrijf weet al dat dit ten onrechte is, maar staat er dus op dat jij die ā‚¬ 700,00 overmaakt om het na een maand weer terug te storten??

Ik zou over deze incasso en de handelswijze van NS ook een klacht bij je eigen bank indienen. NS moet gewoon zelf corrigeren en kan het niet maken om deze ā‚¬ 700,00 onder hun beheer te houden. Dat het bedrijf meent dit soort zaken zo te kunnen afhandelen zegt veel over NS mijns inziens.


  • Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 22 november 2024

Goed nieuws. De boete van 700 euro voor mijn mislukte ov-fietshuur van twee fietsen is teruggedraaid. Het bedrag is op 22 november weer op mijn rekening gestort.

Einde verhaal wat mij betreft.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 27 januari 2025

Ik heb momenteel iets een beetje hetzelfde. Al meerdere keren telefonisch contact gehad waarbij al toegezegd is dat een factuur van 166ā‚¬ m.b.t. een ov-fiets teruggestort zou worden en dat verder alles was opgelost. Vandaag een nieuwe factuur in de mail van ā‚¬350 over een gestolen ov-fiets. Wederom telefonisch contact gehad en nu wordt mij verteld dat ik aangifte moet doen en het proces-verbaal moet opsturen om de boete af te doen en dan wordt er slechts ā‚¬70 in rekening gebracht. De ā‚¬166 was ook nog niet teruggestort en nu zegt deze mevrouw dat dat ook nog niet geregeld is en dat daarvoor ook een proces-verbaal nodig, terwijl al twee keer telefonisch is verteld dat dit geregeld was en dat ik verder niks meer hoefde te doen. Het geschil ging er vanaf het begin al over dat er iets fout was gegaan met het inleveren van de fiets en heb zelf nooit de fiets als gestolen geprobeerd op te geven.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 27 januari 2025

Je gaat toch geen valse aangifte doen van een fiets die je netjes (maar wellicht niet helemaal correct) ingeleverd hebt?

Dat is een misdrijf en levert je een strafblad op. Als de NS een fiets kwijt is moeten ze zelf maar aangifte doen.


Reageer