Heeft uw wel weer uitgecheckt aan de binnenkant van het poortje, dan wel heeft u willen uitchecken binnen een minuut bij hetzelfde paaltje kort na het inchecken? Dan checkt u twee keer in.
Dan wordt het niet geregistreerd als een uitcheck en wordt automatisch 20 euro afgeschreven. Of u al dan niet in de trein gezeten heeft, maakt niet uit, u had geen uitcheck en dat kan van alles betekenen. U kunt ook gereisd hebben en niet hebben uitgecheckt, een bekende en doorzichtige truc bij hele lange afstanden. NS is natuurlijk niet helemaal gek en houdt er ook rekening mee dat iets dergelijks gebeurt, ook al was dat bij u niet het geval.
Neem even contact op met Klantenservice, die kunnen dingen nagaan. U kunt dat zelf ook op Reishistorie in Mijn NS. Als de verhoging zichtbaar is, is het in- en uitcheckgedrag ook te zien. Mogelijk is er sprake van coulance van de kant van Klantenservice, maar ik ben niet in de positie u toezeggingen te kunnen doen. 030-7515155, ze zijn er dag en nacht, nu ook.
Normaal krijgt u geen verhoging als u na een inceckt binnen een uur weer uitcheckt op hetzelfde station. Zijn er poortjes dan checkt u in, gaat naar binnen en checkt weer uit. U kunt niet uitchecken op het poortje bij het binnengaan van het station. Inchecken aan de buitenkant en uitchecken aan de binnenkant, zo werkt het.
Als u incheckt bij een paaltje is het het handigste om uit te checken bij een ander paaltje, en als dat er niet is en u echt op hetzelfde paaltje aangewezen bent, moet u even wachten en niet herhaaldelijk proberen; de wachttijd verschilt per vervoerder, na twee minuten lukt het doorgaans wel, NS hanteert een kortere tijd.