Skip to main content
beantwoord

OV Chipkaart vernieuwen

  • 12 februari 2023
  • 9 reacties
  • 348 Bekeken

Eind maart verloopt mijn OV-chipkaart, met daarop een Flex Altijd Voordeel abonnement. OV-chip vraagt mij nu mijn kaart te vernieuwen (à €7,50), maar ik mag toch hopen dat NS mij zelf een nieuwe kaart stuurt?

Beste antwoord door Robert B

Welkom terug bij de NS Community!

Helaas, als de kaart binnen 6 weken verloopt en je dat bericht krijgt van OV-chipkaart zal je die zelf moeten vernieuwen.

Het goede nieuws is dat je de € 7,50 kunt claimen bij NS.

Leesvoer (105 reacties) hier:

 

Bekijk origineel

9 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30243 reacties
  • Antwoord
  • 12 februari 2023

Welkom terug bij de NS Community!

Helaas, als de kaart binnen 6 weken verloopt en je dat bericht krijgt van OV-chipkaart zal je die zelf moeten vernieuwen.

Het goede nieuws is dat je de € 7,50 kunt claimen bij NS.

Leesvoer (105 reacties) hier:

 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16622 reacties
  • 12 februari 2023

Nog meer leesvoer:

 

Sinds afgelopen zomer (eerste meldingen zo ergens in augustus) gaat het vaak mis het het door NS vernieuwen van een bijna verlopen kaart. Veel van deze meldingen komen van mensen met een Flex abonnement (ook wel logisch omdat afgezien van Dal Voordeel er nu alleen Flex abonnementen worden verkocht), maar er was ook iemand met een saldo abonnement. 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13599 reacties
  • 12 februari 2023
Chris A.J. van Koppen schreef:

Eind maart verloopt mijn OV-chipkaart, met daarop een Flex Altijd Voordeel abonnement. OV-chip vraagt mij nu mijn kaart te vernieuwen (à €7,50), maar ik mag toch hopen dat NS mij zelf een nieuwe kaart stuurt?

IJdele hoop, als OV-chipkaart jou een bericht stuurt (goed dat je ook daar een account hebt) dan heeft NS geen kaartvernieuwing ingezet. Neem contact op met NS klantenservice voor de teruggave van €7,50


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 2 mei 2023

Toch vervelend dat wanneer je dit soort zinnen leest:


"Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt."


Je vervolgens tóch wordt gevraagd om te betalen om je verlopen OV-chipkaart te vernieuwen, terwijl je (ik) een Dal-voordeelabonnement hebt. Vervolgens moet ik hier in een forumbericht lezen dat ik die kosten voor het vernieuwen van m’n OV terug kan vragen bij NS. Maar daar moet ik dus zelf nog achteraan, moeite doen voor die 7,50, in plaats van dat ik dat geld automatisch terugkrijg.

Mijn suggestie voor een oplossing: laat mensen NOOIT betalen voor het vernieuwen van een verlopen OV-kaart. Ze hebben hem namelijk netjes vijf jaar lang in bezit gehad. Wanneer je hem eerder kwijtraakt, alleen dan moet je die 7,50 betalen.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13599 reacties
  • 2 mei 2023
Pim14 schreef:

Toch vervelend dat wanneer je dit soort zinnen leest:


"Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt."


Je vervolgens tóch wordt gevraagd om te betalen om je verlopen OV-chipkaart te vernieuwen, terwijl je (ik) een Dal-voordeelabonnement hebt. Vervolgens moet ik hier in een forumbericht lezen dat ik die kosten voor het vernieuwen van m’n OV terug kan vragen bij NS. Maar daar moet ik dus zelf nog achteraan, moeite doen voor die 7,50, in plaats van dat ik dat geld automatisch terugkrijg.

Mijn suggestie voor een oplossing: laat mensen NOOIT betalen voor het vernieuwen van een verlopen OV-kaart. Ze hebben hem namelijk netjes vijf jaar lang in bezit gehad. Wanneer je hem eerder kwijtraakt, alleen dan moet je die 7,50 betalen.

Wanneer je een ov-chipkaart kwijtraakt kost je dat €11. Alleen bij NS hoef je als je een abonnement niet te betalen voor een nieuwe kaart bij verlopen. Helaas verloopt kaartvernieuwing niet meer bij iedereen automatisch.


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 7 februari 2025

Ik heb een NS flex abo. Vandaag 7 februari een brief gekregen van NS met het bericht “Upload uw pasfoto voor 6 februari, dan heeft u uw nieuwe OV-chipkaart mooi op tijd in huis”. Als ik dat probeer krijg ik de melding: ‘Helaas is de termijn voor het bij NS aanleveren van je pasfoto verstreken. Wij kunnen deze niet meer verwerken. Je dient je pasfoto nu aan te leveren bij OV-chipkaart.nl en daar zelf je nieuwe OV-chipkaart te bestellen. Dit kan via ov-chipkaart.nl.’.

Ik krijg niet de indruk dat NS heel blij is met zijn klanten.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16622 reacties
  • 7 februari 2025

Aanvulling op die melding van NS, de kosten voor het zelf vernieuwen van je OV-chipkaart bij OV-chipkaart, zijnde €7,50, kun je weer terug vragen bij NS via de klantenservice.

Overigens is de brief die NS stuurt een herinnering van een eerdere verstuurde e-mail. Blijkbaar heeft u die gemist of niet op gereageerd. Dat de brief te laat bezorgd wordt is wel een slechte zijn, u bent niet de eerste, er zijn hier vele andere meldingen van. 


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1718 reacties
  • 7 februari 2025
Momo schreef:

Dat de brief te laat bezorgd wordt is wel een slechte zijn, u bent niet de eerste, er zijn hier vele andere meldingen van. 

Gezien de problemen met de postbezoring bij PostNL zou het mij niets verbazen dat deze brief veel te laat is bezorgd.

Ik hoorde in mijn omgeving dat mensen kerstkaartjes pas eind januari ontvingen…


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16622 reacties
  • 7 februari 2025

Het probleem zal inderdaad voor een deel aan PostNL liggen. Maar het is wel opvallend dat er nu al langere tijd, denk maanden of al een jaar, meldingen komen dat de brief net 1 dag na de uiterste datum van uploaden komt. Dan zou het 1 of 2 dagen eerder versturen al veel schelen.  Wanneer je als bedrijf weet dat de postbezorging vaak later is, dan kun je daar op inspelen. Zo weet ik dat bv TV-krant dat al enige tijd doet, die verstuurt het nu iedere week een dag eerder. 


Reageer