In verband met de mogelijkheid voor een keuzedag een abonnement genomen van Dal Voordeel op saldo. De NS heeft hiervoor een persoonlijke kaart verstrekt (pasfoto + nummer), met in de rechter bovenhoek het symbool van de NS. Op de achterkant staat vermeld: ov-chipkaart.
Ik was toen reeds in het bezit van een persoonlijke OV-chipkaart, aangevraagd via een doorklik-link, die ik aantrof op een HTM-webpage met de volgende informatie: 34% korting voor 65-plussers / Als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt, krijg je automatisch 34% korting op je ritprijs. Zo reis je extra voordelig met de tram en bus. Deze ov-kaart is (eveneens) voorzien van een pasfoto + nummer; echter niet voorzien van enig symbool. Op de achterkant staat vermeld: ov-chipkaart.
Ik verkeerde in de veronderstelling, dat deze “kortingskaart” slechts geldig is voor tram en bus in Den Haag, doch hedenochtend tijdens een chat-sessie met HTM vernomen: “Als u met een Persoonlijke OV chipkaart reist dan heeft u automatisch op alle trams en bussen, trein en metro´s korting. Dit geldt voor heel Nederland.”
Indien dit inderdaad het geval is zou dit betekenen, dat deze via de HTM verkregen ov-kaart in de praktijk vergelijkbaar is met een Dal Voordeel NS Flex van de NS.
Luidt de vraag: Is deze aanname juist?