Skip to main content
beantwoord

waar staat mijn factuur

Mijn dochter heeft een ov kaart en de administratie staat op mijn naam, adres en mail adres.

Ik kan haar abonnement aanpassen etcetera en haar reisgegevens zien, maar geen facturen.

Die krijgt zij via haar mail.

Hoe krijg ik die facturen op mijn mail?

Groet  manuela kamper 

Beste antwoord door MoDe

NS stuurt geen facturen per mail, alleen een aankondiging. Facturen zijn te zien in mijnNS als je inlogt via de website.

Bekijk origineel

15 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13465 reacties
  • Antwoord
  • 11 februari 2025

NS stuurt geen facturen per mail, alleen een aankondiging. Facturen zijn te zien in mijnNS als je inlogt via de website.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2292 reacties
  • 11 februari 2025

Maar of je als betaler van een abonnement van een ander de volledige specificatie krijgt, betwijfel ik. Reisgegevens zijn privé. Vergelijk het met een gedeelde zorgverzekering die veel gezinnen hebben. Daar ziet de hoofdverzekerde van de anderen ook alleen kosten en geen specificatie.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29959 reacties
  • 11 februari 2025
Olav93 schreef:

Maar of je als betaler van een abonnement van een ander de volledige specificatie krijgt, betwijfel ik. Reisgegevens zijn privé. Vergelijk het met een gedeelde zorgverzekering die veel gezinnen hebben. Daar ziet de hoofdverzekerde van de anderen ook alleen kosten en geen specificatie.

Dat is hier niet het geval, want je kunt elke willekeurige kaart aan je account koppelen en de reishistorie inzien (dus een soort specificatie), en declaraties maken.

Voor een minderjarig kind krijgt de ouder/contracthouder uiteraard de facturen, maar heeft je dochter een eigen account (het e-mailadres waar de factuurmeldingen heen gaan) dan zul je moeten inloggen op dat account om de facturen te zien. Vanaf welk IBAN ze betaald worden doet er niet toe.

Voor de volledigheid, als je het abonnement van je dochter kunt wijzigen dan ben je contracthouder en zou dus ook gewoon de facturen moeten zien in je eigen Mijn NS account (website, niet in de app).

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2292 reacties
  • 12 februari 2025
Robert B schreef:

Dat is hier niet het geval, want je kunt elke willekeurige kaart aan je account koppelen en de reishistorie inzien (dus een soort specificatie), en declaraties maken.

Alleen als je de gegevens van die kaart hebt natuurlijk. Verstrekt NS die aan de persoon die een abonnement op een kaart betaalt maar niet de persoon is die met die kaart mag reizen? En kan dezelfde kaart aan een tweede account worden toegevoegd? Ik zou dat gek vinden. Al iemands reisgegevens zijn best veel persoonsgegevens en die moeten adequaat worden beveiligd. In vrijwel alle gevallen is een uitgangspunt bij de verstrekking daarvan dat je minstens moet kunnen weten aan wie je dat hebt gedaan, wat lastig is als je niet verder komt dan 'een van de twee mensen die we de kaartgegevens hebben gegeven'.

In dit verband herinner ik me ook een uispraak van onze Koning die om dergelijke redenen absoluut niet van de beveiligers van zijn dochters wilde weten waar ze allemaal exact zijn geweest.

Robert B schreef:

heeft je dochter een eigen account (het e-mailadres waar de factuurmeldingen heen gaan) dan zul je moeten inloggen op dat account om de facturen te zien.

Daar moet die dochter dan wel aan meewerken en hoewel ik de specifieke voorwaarden van MijnNS niet ken is dit in de meeste gevallen om bovenstaande redenen niet toegestaan. Om die reden is bijvoorbeeld in DigId (voor zorg(verzekering), overheid etc.) een expliciet systeem voor ouderlijk gezag en machtigen, zodat ouders niet (strijdig met de wet in dat geval) met het DigId van hun kind in hoeven te loggen en oudere kinderen die de belastingaangifte van hun demente ouders regelen niet met het DigId van hun ouders.

NS kan echt niet zomaar iedereen die een abonnement betaalt dat op een kaart voor een ander staat toegang geven tot gegevens over alle reizen die met die kaart worden gemaakt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3729 reacties
  • 12 februari 2025

Daar hoeft de dochter helemaal niet aan mee te werken. Je kan als contracthouder gewoon in MijnNS inloggen en daar de factuur bekijken. NS doet niet aan tweestapsverificatie dus als je de gebruikersnaam en het wachtwoord van iemand kent, kan je alles regelen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2292 reacties
  • 12 februari 2025

Waarom zou je iemands wachtwoord kennen als die persoon niet meewerkt en je dat dus niet heeft gegeven?

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3729 reacties
  • 12 februari 2025

TS stelt dat ze wel het abonnement kan aanpassen daar is het wachtwoord voor nodig. Waaruit herleid jij dat TS geen wachtwoord heeft?

“Ik kan haar abonnement aanpassen etcetera en haar reisgegevens zien, maar geen facturen.”

Ik denk gewoon dat TS niet op de goede plek kijkt. 

Dit lijkt mij echt wel duidelijk waar je de factuur kan vinden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2292 reacties
  • 12 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

TS stelt dat ze wel het abonnement kan aanpassen daar is het wachtwoord voor nodig. Waaruit herleid jij dat TS geen wachtwoord heeft?

Ik neem aan dat het wachtwoord van TS anders is dan van haar dochter. Gezien de rechten die ik a aanhaalde en de gelijkenis met andere toepassingen die ik al maakte, leek het mij niet vreemd dat een contracthouder (met zijn eigen account) minder kan zien dan een reiziger (met diens account) als dat zoals hier twee verschillende personen zijn.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29959 reacties
  • 12 februari 2025
Olav93 schreef:
Robert B schreef:

Alleen als je de gegevens van die kaart hebt natuurlijk. Verstrekt NS die aan de persoon die een abonnement op een kaart betaalt maar niet de persoon is die met die kaart mag reizen? En kan dezelfde kaart aan een tweede account worden toegevoegd? Ik zou dat gek vinden.

Als ik de ov-chipkaart van bijv. een vriend(in), collega of huisgenoot of wie dan ook aan mijn account wil koppelen hoef ik alleen maar het kaartnummer en de einddatum te weten, even de kaart uit een portemonnee vissen en foto van maken en klaar…

Vervolgens kan ik de reishistorie inzien maar iets wijzigen of facturen inzien lukt natuurlijk niet, dat kan alleen de contracthouder zelf.

Wanneer ik of iemand dat doet krijgt de kaarthouder (als die bekend is bij NS) de melding dat iemand de kaart heeft toegevoegd (dat kan bijv. een werkgever zijn) en kan ik dat met één klik ongedaan maken.

Via OV-chipkaart kan het ook, zolang een kaart nog niet gekoppeld is aan een ander Mijn OV-chip account. Dus ja, in principe zou ik (zonder medeweten van die persoon) ‘live’ kunnen volgen waar een ex of mijn buurvrouw zoal uithangt… maar dat is verder off-topic.

@Emilia2004 geeft aan dat ze wél het abonnement van haar dochter kan wijzigen, maar de facturen blijkbaar naar een ander adres/account gaan?

Die krijgt zij via haar mail.

Dat is op zich prima (dochter heeft een eigen klantnummer/e-mailadres) maar facturen worden niet per mail gestuurd. Bij zakelijke accounts krijg je ze wél gewoon (in ieder geval het voorblad zonder reisspecificatie), dus AVG geneuzel telt niet. Als jij een factuur per e-mail of postduif wilt mag dat gewoon (alleen vindt de NS dat voor consumenten een enorm probleem).

Als contracthouder voor een minderjarige zou facturen van je dochter inzien gewoon vanuit je eigen account moeten kunnen.

Maar steeds vaker een link naar een portaal waar je in moet loggen voor je volledige factuur 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2292 reacties
  • 13 februari 2025
Robert B schreef:

Als ik de ov-chipkaart van bijv. een vriend(in), collega of huisgenoot of wie dan ook aan mijn account wil koppelen hoef ik alleen maar het kaartnummer en de einddatum te weten, even de kaart uit een portemonnee vissen en foto van maken en klaar…

Zonder toestemming overtreed je daarmee echter natuurlijk wel een paar wetten.

Robert B schreef:

Bij zakelijke accounts krijg je ze wél gewoon (in ieder geval het voorblad zonder reisspecificatie), dus AVG geneuzel telt niet.

Een ongespecificeerde factuur kan ik me een stuk beter bij voorstellen dat dat inderdaad mag dan een volledige specificatie. Dat komt ook min of meer overeen met de situatie bij een zorgverzekering waar de hoofdverzekerde wel inzicht heeft in de kosten maar niet in het (zorg)gebruik.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3729 reacties
  • 13 februari 2025
Olav93 schreef:
Robert B schreef:

Zonder toestemming overtreed je daarmee echter natuurlijk wel een paar wetten.

Robert B schreef:

Bij zakelijke accounts krijg je ze wél gewoon (in ieder geval het voorblad zonder reisspecificatie), dus AVG geneuzel telt niet.

Een ongespecificeerde factuur kan ik me een stuk beter bij voorstellen dat dat inderdaad mag dan een volledige specificatie. Dat komt ook min of meer overeen met de situatie bij een zorgverzekering waar de hoofdverzekerde wel inzicht heeft in de kosten maar niet in het (zorg)gebruik.

Ouders zijn financieel verantwoordelijk voor hun kinderen tot hun 18e. Lijkt mij vreemd dat je dus alleen een factuur krijgt maar de specificatie van de factuur niet mag zien. Ouders moeten toch kunnen controleren in dit geval wat het kind met hun geld aan het doen is? Ik vind de vergelijking met de zorgverzekering niet juist in dit geval want dan zijn natuurlijk geen echte aankopen, daarbij zijn medische gegevens veel beter wettelijk beschermd en zijn daar in de AVG ook veel striktere regels voor opgesteld. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2292 reacties
  • 13 februari 2025

Inderdaad zijn medische gegevens beter beschermd dan reisgegevens, maar de uitgangspunten van de AVG als doelbinding, proportionaliteit en dataminimalisatie gelden ook in het algemeen voor gegevensverwerking. De verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen maakt niet dat je ze zomaar overal mag volgen, zie ook de discussie over gps-trackers voor kinderen. Dan is de vraag dus of je de volledige specificatie nodig hebt om te kunnen betalen en de kosten te kunnen controleren (doelbinding) en of dat in verhouding staat tot de impact op de privacy van het kind (proportionaliteit).

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3729 reacties
  • 13 februari 2025
Olav93 schreef:

Inderdaad zijn medische gegevens beter beschermd dan reisgegevens, maar de uitgangspunten van de AVG als doelbinding, proportionaliteit en dataminimalisatie gelden ook in het algemeen voor gegevensverwerking. De verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen maakt niet dat je ze zomaar overal mag volgen, zie ook de discussie over gps-trackers voor kinderen. Dan is de vraag dus of je de volledige specificatie nodig hebt om te kunnen betalen en de kosten te kunnen controleren (doelbinding) en of dat in verhouding staat tot de impact op de privacy van het kind (proportionaliteit).

Dat lijkt mij inderdaad de juiste vraag en ik zou die zelf met ja beantwoorden. Ik denk dat jij het een nee vindt maar het kan toch wel om flinke bedragen gaan en alleen een factuur lijkt mij niet voldoende. De ouder heeft dan ook totaal geen mogelijkheid meer om de factuur te controleren en bijvoorbeeld te zien of er correctietarieven in rekening zijn gebracht.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2292 reacties
  • 13 februari 2025
Henkpeetersen schreef:
Olav93 schreef:

Dan is de vraag dus of je de volledige specificatie nodig hebt om te kunnen betalen en de kosten te kunnen controleren (doelbinding) en of dat in verhouding staat tot de impact op de privacy van het kind (proportionaliteit).

Dat lijkt mij inderdaad de juiste vraag en ik zou die zelf met ja beantwoorden. Ik denk dat jij het een nee vindt

Klopt!

Henkpeetersen schreef:

maar het kan toch wel om flinke bedragen gaan en alleen een factuur lijkt mij niet voldoende. De ouder heeft dan ook totaal geen mogelijkheid meer om de factuur te controleren en bijvoorbeeld te zien of er correctietarieven in rekening zijn gebracht.

Dat belang ben ik het ook wel weer mee eens. Wellicht zou een specificatie van abonnementen en correctietarieven naast een totaal van de verder gemaakte reiskosten een mooie balans zijn? Mij zou een volledige specificatie van wanneer waarheen is gereisd te ver gaan.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29959 reacties
  • 13 februari 2025

Ik denk dat er gewoon iets niet goed staat, want als een ouder het abonnement van een kind kan wijzigen is diegene contracthouder en zou dus ook de facturen moeten ontvangen.

Niet per e-mail (want die verstuurt men niet), maar wel gewoon via het betalingsoverzicht in Mijn NS.

Reisinformatie (incl. correcties) kan iedereen inzien die een kaart koppelt aan zijn/haar Mijn NS account.

Reageer