Skip to main content
beantwoord

Aangepaste dienstregeling Zeeuwse Lijn weekend 5+6 april 2025?

Ik zag zojuist in de NS reisplanner, dat er op 5 en 6 april 2025 een aangepaste dienstregeling is op de Zeeuwse Lijn. Met best wel wat gevolgen voor veel reizigers denk ik.

De “grote” stations (Vlissingen, Vlissingen Souburg, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom) hebben 2x per uur een trein. Terwijl de “kleinere” stations (Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge, Kruiningen-Yerseke, Krabbendijke en Rilland-Bath) het moeten doen met 1x per uur een trein. Normaal wordt daar ook 2x per uur gestopt. En dat per richting.

De ene trein gaat richting Lage Zwaluwe en stopt overal. De andere richting Zwolle en stopt alleen op de “grote” stations.

Bovendien is de vertrektijd van de trein die vanuit Vlissingen richting Zwolle gaat aangepast (vertrekt later).

Ik kan hier helemaal niets over terug vinden in de werkzaamheden. Ook niet waarom de treinen blijkbaar niet verder gaan dan Lage Zwaluwe.

Er mist informatie.

Wordt dit nog aangepast? Of geeft de reisplanner verkeerde informatie? Wat is de reden dat niet alle stations 2x per uur worden aangedaan? Kortom: waarom is dit zo geregeld?

Overigens zijn er wel/ook werkzaamheden voorspeld tussen Goes en Roosendaal in het daarop volgende weekend van 12 + 13 april 2025. Met ook weer aanpassingen in de dienstregeling en treinvervangend vervoer.

Beste antwoord door Rory NS

Mijn vraag was simpelweg niet goed doorgekomen. Nu heb ik echter de volgende reactie gekregen van een collega:

Wat reisinfo aangaat staat dit online sinds 28 maart. Dat is rijkelijk laat en hiervoor mijn excuses! De werkzaamheden staan ook in de app te lezen.
Op de Zeeuwse lijn rijdt 1x per uur een Intercity van Vlissingen via Roosendaal naar Zwolle en 1x per uur een Intercity van Vlissingen naar Lage Zwaluwe via Roosendaal. Die Intercity kan niet verder rijden door werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht, zoals hieronder te lezen is.
Het is niet duidelijk waarom ervoor gekozen is om een aantal kleine stations over te slaan. Ik zal hiervoor ook een bericht online plaatsen in de reisplanner dat dat zo is en zal vragen waarom en of er nog iets aan te doen is.

Ik heb de collega gevraagd om eventuele updates met mij te delen, zodat ik die hier kan plaatsen.

Bekijk origineel

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 26 maart 2025

Als ik een reis plan tussen Lage Zwaluwe -> Rotterdam dan zie ik dat ik met de snelbus moet reizen naar Dordrecht, er zijn dus blijkbaar werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht die ik ook nergens kan vinden.

Er wordt overigens niks aangegeven over werkzaamheden wanneer ik deze reis plan… Alleen dat er alternatief vervoer is.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 26 maart 2025

De trein richting Zwolle stopt overigens wel op Vlissingen Souburg??? Dit is 1 grote puzzel voor mij 🤣.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2675 reacties
  • 26 maart 2025

Zo'n bediening voldoet niet aan de concessie, die duidelijk 2 treinen per uur per en richting eist (edit: en dit voor alle stations op deze lijn).

Vanaf Arnemuiden kun je nog 1x per uur naar Middelburg terugsteken maar vanaf de andere stations zijn er geen nuttige andere opties en is er dus maar 1 mogelijkheid per uur.

@moderators: wat is hier aan de hand?

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • 26 maart 2025

Ik zou niet precies durven zeggen wat hier speelt. Alle vragen heb ik daarom intern uitgezet. Zodra ik meer weet laat ik van me horen.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 26 maart 2025

Werkzaamheden Dordrecht - Lage Zwaluwe. In Roosendaal rijdt 1x/u de IC uit Breda/Arnhem door naar Vlissingen in het 'snelle' pad. De reguliere IC rijdt 1x/u Vlissingen - Lage Zwaluwe en stopt wel overal.

Waarom deze keuze precies is gemaakt ga ik navragen. Suf is het wel, want dat is een lagere bediening dan normaal in het weekend. Normaal rijdt in het weekend de 'snelle' trein niet.

Omdat NS wel 2x/u een trein blijft rijden in Zeeland voldoet ze wel.aan de concessie. Zie Hier, bijlage 7.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 26 maart 2025

In de concessie staat toch ook dat elk station twee keer per uur bediend moet worden? Dat gebeurt in dit geval niet voor Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge, Kruiningen-Yerseke, Krabbendijke en Rilland-Bath, want de intercity richting Zwolle stopt daar in dit geval niet.

Ik zie overigens bij de door jouw geleverde bijlage ook dat het minimum 2x per uur is voor deze stations.

Forum|alt.badge.img
  • Reisleider*
  • 26 maart 2025

In de concessie staat ook dat NS niet aan de eisen hoeft te voldoen als de infrastructuur niet toereikend is. De vraag is dus hoeveel sporen er in Roosendaal, Lage Zwaluwe en degelijke beschikbaar zijn. Daar zou wel eens de crux kunnen zitten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 26 maart 2025

Dan mag er wel duidelijk gemaakt worden waarom de infrastructuur niet toereikend is, want nu lijkt het alsof er 'zo maar' een aangepaste dienstregeling is zonder reden.

Overigens blijft het vreemd dat er wel op Vlissingen Souburg wordt gestopt. Stop dan of op alle kleinere stations, of helemaal niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • 26 maart 2025
Gorott schreef:

Ik zie overigens bij de door jouw geleverde bijlage ook dat het minimum 2x per uur is voor deze stations.

Dan ontvang ik graag een citaat van je. Ik zie alleen een kaart met lijntjes, en niets gedefinieerd over stops.

Forum|alt.badge.img+1
  • 26 maart 2025
Sneltram schreef:

In de concessie staat ook dat NS niet aan de eisen hoeft te voldoen als de infrastructuur niet toereikend is. De vraag is dus hoeveel sporen er in Roosendaal, Lage Zwaluwe en degelijke beschikbaar zijn. Daar zou wel eens de crux kunnen zitten.

De infrastructuur in Zeeland is toereikend, je kunt ook de 3600 2x/u doorkoppelen zo je wilt.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 27 maart 2025
Keuzereiziger schreef:
Gorott schreef:

Dan ontvang ik graag een citaat van je. Ik zie alleen een kaart met lijntjes, en niets gedefinieerd over stops.

Zie bijlage 7 met de lijst van stations vanaf blz. 76.

• 27 maart 2025

Beste mensen, wat fijn dat er zo wordt meegedacht en meegezocht. Alvast bedankt tot zover en hopelijk komen er nog meer goede aanvullingen 😀

@Keuzereiziger “Werkzaamheden Dordrecht - Lage Zwaluwe” waar kun je dat terugvinden? Of is dat de conclusie omdat er alternatief vervoer wordt ingezet op dat traject?

Ik word steeds nieuwsgieriger naar die geheime of nog te bedenken werkzaamheden, waardoor de dienstregeling nogal is aangepast.

Overigens speelt hetzelfde probleem ook op het traject tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Normaal hebben de stations Oudenbosch en Zevenbergen ook 2x per uur een sprinter. In dit weekend ook maar 1x per uur. De andere trein is de intercity die in 1 stuk doorrijdt vanaf Roosendaal naar Lage Zwaluwe en de genoemde stations overslaat.

Er zijn in het verleden wel vaker werkzaamheden geweest tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht, maar volgens mij is toen nooit de dienstregeling op deze manier aangepast. En het is naar mijn mening ook niet nodig.

Aub NS herzie dit met het volgende voorstel:

• Rijd de gewone weekend dienstregeling op het traject Vlissingen-Roosendaal per richting (dus de normale tijden en overal stoppen) 
  • Laat die trein vervolgens doorrijden richting Zwolle en vanaf Zwolle doorrijden richting Vlissingen. Dat moet kunnen, want normaal sluiten de treinen in Roosendaal mooi op elkaar aan (3 minuten overstaptijd). Overigens is dat in het verleden al vaker gedaan en beviel heel veel reizigers uitstekend
  • Laat ook de sprinters 2x per uur rijden tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe per richting (en laat eventueel die intercity dan maar vervallen als het ergens dringen is op dat traject of op Lage Zwaluwe)
  • Reizigers met bestemming Dordrecht, kunnen in Roosendaal overstappen op de sprinter richting Lage Zwaluwe

Op deze manier hebben de reizigers op het hele stuk van Vlissingen naar Lage Zwaluwe de minste /geen overlast van werkzaamheden na Lage Zwaluwe. Iedereen kan 2x per uur toch op de bestemming aankomen. En dat is met de aangepaste dienstregeling zoals die er nu is, absoluut niet het geval.

Maar misschien zie ik het allemaal veel te gemakkelijk of zie ik belangrijke dingen over het hoofd, waardoor deze keuzes wel zijn gemaakt.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 27 maart 2025

Ik vind het sowieso een vreemde keuze dat er is gekozen voor een combinatie, in plaats van alleen de IC Zwolle, zoals dat altijd wordt gedaan bij werkzaamheden tussen Roosendaal en Dordrecht.

Niemand heeft wat te zoeken in Lage Zwaluwe, en bovendien we kunnen omreizen via Breda.

• 27 maart 2025
Gorott schreef:

Ik vind het sowieso een vreemde keuze dat er is gekozen voor een combinatie, in plaats van alleen de IC Zwolle, zoals dat altijd wordt gedaan bij werkzaamheden tussen Roosendaal en Dordrecht.

Niemand heeft wat te zoeken in Lage Zwaluwe, en bovendien we kunnen omreizen via Breda.

Mee eens. 

Ik probeer ook de reizigers op het traject Roosendaal-Lage Zwaluwe te helpen, die op de tussenliggende stations dan maar 1x per uur een sprinter hebben en normaal gesproken 2x per uur.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 27 maart 2025
Op een dag schreef:
Gorott schreef:

Mee eens. 

Ik probeer ook de reizigers op het traject Roosendaal-Lage Zwaluwe te helpen, die op de tussenliggende stations dan maar 1x per uur een sprinter hebben en normaal gesproken 2x per uur.

Als de IC verdwijnt dan lijkt het mij dat er ruimte is voor de sprinter, wellicht is dat inderdaad te simpel gedacht, maar ik vind het gek dat er 7 stations zijn die opgeofferd moeten worden voor deze 'werkzaamheden'.

Wat ik ook gek vind is dat er 2 aparte bussen rijden voor Lage Zwaluwe - Dordrecht en Dordrecht Zuid - Dordrecht…

Als je dus van Dordrecht Zuid naar Roosendaal wilt dan moet je eerst me de bus naar Dordrecht, dan naar Lage Zwaluwe met de bus en dan pas kan je de trein pakken.

Ik vind dit toch wel een stel enorm bijzondere keuzes voor werkzaamheden tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe...

• Koploper****
  • 27 maart 2025
rvdborgt schreef:

Zo'n bediening voldoet niet aan de concessie, die duidelijk 2 treinen per uur per en richting eist (edit: en dit voor alle stations op deze lijn).

Dat geldt alleen op werkdagen. Omdat 5+6 april een weekend is is een uursdienst voldoende.

• Koploper****
  • 27 maart 2025
Op een dag schreef:
Gorott schreef:

Normaal hebben die in het weekend ook maar 1x per uur een trein.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 27 maart 2025
Tamzin schreef:
rvdborgt schreef:

Dat geldt alleen op werkdagen. Omdat 5+6 april een weekend is is een uursdienst voldoende.

Dat is niet voldoende. Ik kan de concessie aanbevelen, in het bijzonder bijlage 7.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 27 maart 2025
Tamzin schreef:

Daarin heb je gelijk, maar op de Zeeuwse Lijn hoort elke station in ieder geval wel altijd 2 keer per uur bediend te worden.

Arnemuiden als voorbeeld.

• 27 maart 2025
Tamzin schreef:
rvdborgt schreef:

Waarom is er in een normaal weekend dan wel 2x per uur een trein per richting. Dan kan dat dus ook gelijk wegbezuinigd worden. Want ja, het is toch Zeeland maar. Kunnen ze vast wennen aan die paar maanden dat er over een deel van het traject helemaal geen trein rijdt. 

Wat ik vooral heel vreemd vind is, dat er helemaal niets over is terug te vinden dat de dienstregeling is aangepast en er is ook totaal niets terug te vinden over vermeende werkzaamheden, die dit zouden moeten veroorzaken. 

• 27 maart 2025
Tamzin schreef:
Op een dag schreef:
Gorott schreef:

Oeps, dat heb ik over het hoofd gezien. Scherp van je!

Forum|alt.badge.img+1
  • 27 maart 2025
Gorott schreef:

Als de IC Zwolle-Roosendaal niet stoppen op alle stations in Zeeland kan hij niet langer zijn dan 6 bakken. Dat schijnt een probleem te zijn, hoewel precies dat nu wel is gepland...

• 28 maart 2025
Rory NS schreef:

Ik zou niet precies durven zeggen wat hier speelt. Alle vragen heb ik daarom intern uitgezet. Zodra ik meer weet laat ik van me horen.

Hoi ​@Rory NS, weet je al wat meer? 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 28 maart 2025
Keuzereiziger schreef:
Gorott schreef:

Als de IC Zwolle-Roosendaal niet stoppen op alle stations in Zeeland kan hij niet langer zijn dan 6 bakken. Dat schijnt een probleem te zijn, hoewel precies dat nu wel is gepland...

Tijdens vorige werkzaamheden werd er dan altijd gekoppeld in Roosendaal.

• 28 maart 2025
Gorott schreef:

Als ik een reis plan tussen Lage Zwaluwe -> Rotterdam dan zie ik dat ik met de snelbus moet reizen naar Dordrecht, er zijn dus blijkbaar werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht die ik ook nergens kan vinden.

Er wordt overigens niks aangegeven over werkzaamheden wanneer ik deze reis plan… Alleen dat er alternatief vervoer is.

Inmiddels wel werkzaamheden bekend ineens:

Reageer