Skip to main content

Als NS weer IR zou invoeren, waar zouden jullie willen dat die zouden rijden?

  • 15 december 2024
  • 7 reacties
  • 161 Bekeken

In verschillende landen heb je interregio's, waar zouden jullie willen dat de interregio's gingen rijden als NS dit zou invoeren?

7 reacties

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 317 reacties
  • 15 december 2024

Die rijden al, ze worden alleen intercity genoemd. Bijvoorbeeld; Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht met alle malle tussenstops (Heemstede, Laan van NOI, Blaak) of alle intercity's die 3+ keer in Amsterdam stoppen. Ditto voor Veenendaal-de Klomp en andere stations waar beter op volle snelheid doorgereden kan worden. 

Als NS die ritten weer waarheidsgetrouw als sneltrein gaat bestempelen, en meer echte intercity-trajecten introduceert die max. 2x per uur rijden zonder onhandig veel tussenstops, sta ik als eerste te juichen.


EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 317 reacties
  • 15 december 2024

Mooie voorbeelden van echte intercity's zijn o.a. de ritten vanaf Groningen richting Zwolle/Utrecht/Den Haag met slechts een paar tussenstops. En uiteraard de IC direct die vanaf Schiphol snel naar Rotterdam, Breda en Eindhoven rijdt. Het beste zou eigenlijk zijn als deze meer verbinding gaven met het buitenland. Eentje per uur naar Osnabrück, eentje per uur naar Keulen, eentje per uur naar Luik. Zonder overstap, en tijdens de daguren met hete koffie en broodjes aan boord. Dan kunnen de overige "intercity's" eindelijk correct aangeduid worden, en eventueel een paar extra stops maken waar het zin heeft zoals bijvoorbeeld in Geldermalsen of in Harderwijk.

 

Overigens was dit in 1970 al het oorspronkelijke plan voor de toen nieuwe Intercity-treinritten. Dat waren toen nog maar een stuk of 10 routes met een zeer beperkt aantal stops elk. Pas na 2005 is het huidige kromme model ontstaan, toen werden de meeste IC's opeens een dubbeldekker zonder luxe voorzieningen.  


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3710 reacties
  • 16 december 2024
EUreiziger24 schreef:

Die rijden al, ze worden alleen intercity genoemd. Bijvoorbeeld; Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht met alle malle tussenstops (Heemstede, Laan van NOI, Blaak) of alle intercity's die 3+ keer in Amsterdam stoppen. Ditto voor Veenendaal-de Klomp en andere stations waar beter op volle snelheid doorgereden kan worden. 

Als NS die ritten weer waarheidsgetrouw als sneltrein gaat bestempelen, en meer echte intercity-trajecten introduceert die max. 2x per uur rijden zonder onhandig veel tussenstops, sta ik als eerste te juichen.

Veenendaal-De Klomp is een slecht voorbeeld zoals elders aangegeven want er zijn geen sprinters op dat traject. Voor het overige wel eens.


Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1051 reacties
  • 16 december 2024

Was de term sneltrein niet afgeschaft omdat het voor verwarring zorgde? 

Zal zeker een voorstander zijn van de term sneltrein. Genoeg Intercity verbindingen die eigenlijk een sneltrein verbinding zijn. Zoals o.a. Amsterdam - Vlissingen, Den Helder - Nijmegen. 


EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 317 reacties
  • 16 december 2024

Zorgde het voor verwarring of hielden reizigers zich weer voor de domme? Alleen in Nederland lijkt het denkvermogen zo gering dat zulk soort organisatorische handigheidjes tot "verwarring" leiden. In Oostenrijk zijn er bijvoorbeeld twaalf treinsoorten. Van verwarring lijkt er beslist geen sprake te zijn, en de treinen zitten de ganse dag vol.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 16 december 2024

Ik zou alleen een extra categorie gebruiken voor Sprinters die niet op alle stations stoppen. Zoals de 4900-serie tussen Almere en Utrecht.


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4033 reacties
  • 16 december 2024

Bij IR denk ik vooral aan die Duitse lichtblauw/witte rijtuigen die in het hele land reden maar ook een aantal jaren tussen Amsterdam en Berlijn.


Reageer