Skip to main content

Reizigers weigeren toeslag IC Direct te betalen en daar hebben veel NS-conducteurs begrip voor - AD

• 29 december 2024
  • 57 reacties
  • 1119 Bekeken

Forum|alt.badge.img

https://www.ad.nl/binnenland/reizigers-weigeren-toeslag-ic-direct-te-betalen-en-daar-hebben-veel-ns-conducteurs-begrip-voor~a1d1d558d/

Dit artikel opent vast een deur voor nog meer zwartrijders…

"Ja, maar in de AD stond dat veel conducteurs het niet erg vinden..." wanneer men toch een boete ontvangt.

57 reacties

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 29 december 2024

Uiteraard weer het anarchistische FNV-groepje rond Henri Jansen.

Bij het begin van de HSL is ervoor gekozen om tarieven te berekenen alsof de oude omweg via Den Haag werd genomen. 

Vervolgens zijn de oude treinen via Den Haag opgeheven. Er is dus géén alternatief, zoals de NS beweert. Een trein die vier extra stops heeft, is geen alternatief. 

Ten slotte is bovenop de kilometertoeslag nog een extra toeslag ingevoerd vanwege rijden via de HSL. Wat daarvoor de motivering is, laat zich raden, want de snelheid ligt niet hoger dan op een reguliere lijn.

Dit alles resulteert in een prijs van € 17,40 voor een ritje van 45 kilometer tussen Schiphol en Rotterdam. Dat gaat alle perken te buiten. Hoog tijd dat beide toeslagen worden afgeschaft. 

Opvallend dat de reis naar Brussel vanaf Schiphol nauwelijks duurder is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2380 reacties
  • 29 december 2024

Dat weten we allemaal, het gaat mij er nu puur om dat een nieuwsbron weer leuk gaat vertellen dat het veel conducteurs niet uitmaakt.

We weten allemaal hoe dat gaat, want nu wordt dit weer als argument gebruikt om zwart te rijden op de HSL.

Je hoeft niet heel Nederland te vertellen dat zwart rijden op de HSL in veel gevallen niet uitmaakt.

Gorott schreef:

Dat weten we allemaal, het gaat mij er nu puur om dat een nieuwsbron weer leuk gaat vertellen dat het veel conducteurs niet uitmaakt.

We weten allemaal hoe dat gaat, want nu wordt dit weer als argument gebruikt om zwart te rijden op de HSL.

Je hoeft niet heel Nederland te vertellen dat zwart rijden op de HSL in veel gevallen niet uitmaakt.

Waarom niet? Zo kun je de NS onder druk zetten om de toeslag af te schaffen. Conducteurs hebben dit soort trucjes vast van de NS-directie geleerd, want die doen dit ook continu. Ze hebben bij de Hanzelijn onder andere bedongen dat er geen rechtstreekse bus Lelystad - Noord-Nederland mag zijn om te voorkomen dat reizigers die bus nemen in plaats van de veel duurdere Hanzelijn.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7256 reacties
  • 29 december 2024
Tamzin schreef:

Uiteraard weer het anarchistische FNV-groepje rond Henri Jansen.

Die is het juist eens met het behouden van de toeslag.

Bijval krijgt NS overigens wel van FNV Spoor. ,,De vertragingen op de IC Direct komen vooral door de belabberde staat van de infrastructuur”, zegt bestuurder Henri Janssen. ,,Zolang ProRail en het ministerie NS extra laten betalen voor het gebruik van de hogesnelheidslijn, kun je niet verwachten dat ze de toeslag voor reizigers schrappen.”

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2380 reacties
  • 29 december 2024
Jan Haverkamp schreef:

Waarom niet? Zo kun je de NS onder druk zetten om de toeslag af te schaffen. Conducteurs hebben dit soort trucjes vast van de NS-directie geleerd, want die doen dit ook continu. Ze hebben bij de Hanzelijn onder andere bedongen dat er geen rechtstreekse bus Lelystad - Noord-Nederland mag zijn om te voorkomen dat reizigers die bus nemen in plaats van de veel duurdere Hanzelijn.

De toeslag wordt gewoon teruggerekend op een andere manier, alleen betalen dan waarschijnlijk alle reizigers er voor.

De toeslag afschaffen zal dus alleen maar de boel verslechteren.

Wil je overigens de toeslag afschaffen dan moet je bij ProRail zijn en niet NS, ProRail wilt dat de vervoerders meer betalen op de HSL.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 29 december 2024
Jan Haverkamp schreef:

Vervolgens zijn de oude treinen via Den Haag opgeheven. Er is dus géén alternatief, zoals de NS beweert. Een trein die vier extra stops heeft, is geen alternatief. 

Natuurlijk is dat wel een alternatief. De meeste mensen die de toeslag zelf moeten betalen (en niet kunnen declareren bij hun baas) reizen nu ook via Den Haag.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 29 december 2024
Gorott schreef:
Jan Haverkamp schreef:

Waarom niet? Zo kun je de NS onder druk zetten om de toeslag af te schaffen. 

De toeslag wordt gewoon teruggerekend op een andere manier, alleen betalen dan waarschijnlijk alle reizigers er voor.

Bij de bouw van de HSL heeft de Tweede Kamer wettelijk vastgelegd dat de extra concessiekosten voor de HSL via een HSL-toeslag moeten worden verdiend en niet over alle reizigers mogen worden omgeslagen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2380 reacties
  • 29 december 2024

Leuk, maar er moet toch op een manier gecompenseerd worden mocht de toeslag wegvallen.

De Tweede Kamer heeft het vastgelegd, maar kan daar ook gewoon weer verandering in brengen.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24973 reacties
  • 29 december 2024

Waarom niet? Zo kun je de NS onder druk zetten om de toeslag af te schaffen. 

Ik denk niet dat het zo werkt. Met de toeslag wordt voor de dure aanlegkosten betaald. Mijn indruk is veder dat er tussen Schiphol en Rotterdam wel degelijk gecontroleerd wordt, in ieder geval wel in de eerste klas.

Voor veel reizigers kan een dergelijke uitspraak aanzetten tot niet-betalen. Ik vind dat niet correct.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 29 december 2024
Gorott schreef:

Leuk, maar er moet toch op een manier gecompenseerd worden mocht de toeslag wegvallen.

De Tweede Kamer heeft het vastgelegd, maar kan daar ook gewoon weer verandering in brengen.

Waarom moet een reiziger van Weert naar Roermond extra gaan betalen omdat de gebruikers van de HSL weigeren hun toeslag te betalen?

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24973 reacties
  • 29 december 2024

Ik vraag me soms af hoe hoog de asokosten zijn en wat het prijseffect is bij de betalende reiziger die dit in de praktijk moet opbrengen.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4033 reacties
  • 29 december 2024

Die toeslag moet gewoon betaald worden. Het lijkt me raar om op te roepen om niet te betalen en daar begrip voor te hebben. Dat is gewoon anarchie. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2380 reacties
  • 30 december 2024
Tamzin schreef:
Gorott schreef:

Waarom moet een reiziger van Weert naar Roermond extra gaan betalen omdat de gebruikers van de HSL weigeren hun toeslag te betalen?

Als je kan rekenen dan weet je ook dat alles altijd op één of andere manier terug gerekend wordt naar de consument.

Lukt het niet met een toeslag dan gaat het op een andere manier en wordt het verteld als "De prijzen van tickets gaan weer omhoog met ... %!", bijna niemand die zal weten dat het om de toeslag gaat.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 30 december 2024
Gorott schreef:
Tamzin schreef:
Gorott schreef:

Lukt het niet met een toeslag dan gaat het op een andere manier en wordt het verteld als "De prijzen van tickets gaan weer omhoog met ... %!", bijna niemand die zal weten dat het om de toeslag gaat.

Dat is precies de reden waarom de Tweede Kamer heeft geëist dat er een aparte toeslag zou komen.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 30 december 2024
Thom schreef:

Ik vraag me soms af hoe hoog de asokosten zijn en wat het prijseffect is bij de betalende reiziger die dit in de praktijk moet opbrengen.

Dat geldt natuurlijk voor de treintarieven in het algemeen.

• Machinist NS
  • 542 reacties
  • 30 december 2024

Hoewel ik de onderbuik-gevoelens van de collega's zeker begrijp, voelt dit wel alsof degenen die de toeslag om wat voor reden dan ook niet willen betalen hebben gewonnen. Wat mij betreft is dit een slechte zaak. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3714 reacties
  • 30 december 2024
West schreef:

Hoewel ik de onderbuik-gevoelens van de collega's zeker begrijp, voelt dit wel alsof degenen die de toeslag om wat voor reden dan ook niet willen betalen hebben gewonnen. Wat mij betreft is dit een slechte zaak. 

De reizigers betalen wel een dubbele toeslag dat vergeet NS ook mede te delen. Zij betalen nl op dit traject ook veel meer per km dan op andere trajecten en dan ook nog eens een toeslag. Ik zag dat Voorbeterov hier de maandagochtend column aan gewijd heeft. Ik snap het eerlijk gezegd wel.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2272 reacties
  • 30 december 2024
Tamzin schreef:

Om dezelfde reden dat reizigers op dqt traject meebetalen aan bijvoorbeeld het onderhoud van het spoor in Zeeland en een Nederlandse man met een zorgverzekeing meebetaalt aan de kosten van bijvoorbeeld bevallingen. De baten moeten de lasten dekken en hoe je dat verdeelt, is altijd arbitrair. Belangrijkste argument voor een verdeling (welke dan ook) is wie er bereid is te betalen. De HSL was duurder dan een andere spoorlijn en het Rijk heeft ooit gedacht dat een exploitant dat een extra jeffing op de infra waard zou vinden. Dat staat m.i. volkomen los van de afweging die NS dient te maken of een reis over de HSL voor een reiziger ook een extra toeslag waard is en naarmate de HSL slechter presteert zal dat (letterlijk) moeilijker te verkopen zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2272 reacties
  • 30 december 2024
Tamzin schreef:
Gorott schreef:
Tamzin schreef:
Gorott schreef:

Dat is precies de reden waarom de Tweede Kamer heeft geëist dat er een aparte toeslag zou komen.

De Tweede Kamer had daarbij natuurlijk wel het waanbeeld dat het Rijk met de (ondanks gebrek aan ervaring volledig eigenhandige) aanleg van de HSL een prachtprestatue had geleverd en een fantastisch preouct had geïntroduceerd. De realiteit is helaas anders.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2380 reacties
  • 30 december 2024
Henkpeetersen schreef:
West schreef:

De reizigers betalen wel een dubbele toeslag dat vergeet NS ook mede te delen. Zij betalen nl op dit traject ook veel meer per km dan op andere trajecten en dan ook nog eens een toeslag. Ik zag dat Voorbeterov hier de maandagochtend column aan gewijd heeft. Ik snap het eerlijk gezegd wel.

Bijna iedereen is ermee eens dat de toeslag betalen op dit moment vrij absurd is, maar dat is nog geen reden om zwart rijden op de HSL oké te vinden.

Vind je dat wel oké, dan hoor je ook niet te klagen over zwartrijders elders op het spoor, in mijn optiek.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4135 reacties
  • 30 december 2024
Olav93 schreef:
Tamzin schreef:

Om dezelfde reden dat reizigers op dqt traject meebetalen aan bijvoorbeeld het onderhoud van het spoor in Zeeland en een Nederlandse man met een zorgverzekeing meebetaalt aan de kosten van bijvoorbeeld bevallingen. De baten moeten de lasten dekken en hoe je dat verdeelt, is altijd arbitrair. 

Geheel mee eens. Ik betaal via belastingen verplicht aan tal zaken mee waar ik verder niets mee heb en/of nooit gebruik van zal maken, maar bij spoor (en ov in het algemeen) is vaak het argument dat "de belastingbetaler" dat allemaal niet wil en hoeft "mee te financieren". Want de belastingdruk is al zo hoog..... ja ja. Het is maar net waar je belang aan hecht en dat is in Nederland zeker niet het OV, terwijl dat juist zo nodig is in dit zeer dichtbevolkte land waarbij ik bijvoorbeeld op 2e Kerstdag weer eindeloze rijen blik over de snelweg zag rijden, terwijl de trein half leeg was. Ik zat zelf bij iemand in een auto omdat deze persoon zelden tot nooit met OV reist en ondanks het Meereisretour dat ik aan kon bieden, niet met de trein wilde. Uiteindelijk bleek de autorit ook 1.10 uur te duren terwijl dezelfde reis per trein 1.55 uur zou hebben geduurd met 2x overstappen. En met inderdaad de HSL toeslag (2 personen heen en ook weer retour). 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3714 reacties
  • 30 december 2024

Als je het stuk bij voorbeterov leest, dan wordt er gesteld dat NS de rekening die Prorail stuurt voor het gebruik van de HSL naast zich neer moet leggen wegens wanprestatie. Er zou op deze lijn gewoon standaard 200 km per uur of harder gereden moeten kunnen worden. Dat kan door allerlei problemen al jaren niet waardoor er dus feitelijk helemaal geen sprake is van een HSL. Als NS die rekening dus niet betaald hoeven ook de reizigers niet die toeslag meer te betalen.

De reizigers betalen dus nu al jarenlang voor iets wat ze niet krijgen.  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2380 reacties
  • 30 december 2024

De reizigers betalen voor een directere route tussen Rotterdam Centraal en Schiphol, niet voor de snelheid.

Maar dat kan je al helemaal niet verkopen aan de reiziger.

Als men zou betalen voor de snelheid dan zouden ze eigenlijk ook moeten betalen voor het stuk tussen Breda en Rotterdam Centraal.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2025 reacties
  • 30 december 2024
Gorott schreef:

De reizigers betalen voor een directere route tussen Rotterdam Centraal en Schiphol, niet voor de snelheid.

Voor die directere route betaal je feitelijk al een toeslag, je betaalt immers de route via Haarlem en dus veel meer kilometers dan je via de HSL aflegt. En daar bovenop rekent NS nog een toeslag.

Reageer