Skip to main content
beantwoord

saldo terugstorten ivm reizen op rekening

Ik heb Reizen op rekening van NS. Ik wil daarom graag mijn open saldo terugstorten op mijn rekening omdat ik deze nu niet kan gebruiken. Als ik reis gaat dit immers op factuur.

Beste antwoord door Tochjo

Het saldo dat nog op de kaart stond toen u NS Flex activeerde, zal worden verrekend met de factuur die u na de eerste maand ontvangt.

Bekijk origineel

12 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13116 reacties
  • Antwoord
  • 14 juni 2022

Het saldo dat nog op de kaart stond toen u NS Flex activeerde, zal worden verrekend met de factuur die u na de eerste maand ontvangt.

Tomas NS
  • Oud Moderator
  • 639 reacties
  • 14 juni 2022

Goedemorgen Neenee5 en welkom bij de NS Community!

Wat Tochjo zegt klopt als een bus. Bij het activeren van NS Flex wordt het saldo wat op de kaart stond verrekend op je eerste factuur.

Mocht dat om vreemde redenen niet zijn gebeurd, neem dan even contact op met de klantenservice. Je kunt ook even langs een servicebalie gaan, daar kunnen ze eventueel saldo ook gewoon aan je uitbetalen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29876 reacties
  • 15 juni 2022

Je kunt het saldo controleren bij een automaat (station of supermarkt) of via https://www.ov-chipkaart.nl (saldochecker).

Als er € 0,00 staat en je pas kort NS Flex hebt dan krijg je het terug op je eerste maandfactuur.

Er staat in je Mijn NS reishistorie dan een regel € Klanten service met een negatief bedrag, dat was je saldo op het moment van het activeren van NS Flex.

• Sprinter
  • 4 reacties
  • 16 februari 2023

ja waardeloos is dat!!! ik had er net een flink bedrag opgezet om te reizen wist ik veel dat je met ns-flex op rekening reist, hup foetsie 80 euro en pas na een maand wordt het verrekend. Ze eigenen zich meteen al geld toe wat nog niet eens van hun is. En alle uitleg ontbreekt pas na lang zoeken vond ik dit en begrijp ik nu dus hoe dit zit maar dat mogen ze wel eens duidelijker aangeven dat ze met het activeren van NS-flex ze ook meteen je OVchipkaart even leegtrekken. En dat je pas over een maand er wat van terugziet, als je weinig gereisd hebt. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 16 februari 2023
hemera schreef:

ja waardeloos is dat!!! ik had er net een flink bedrag opgezet om te reizen wist ik veel dat je met ns-flex op rekening reist, hup foetsie 80 euro en pas na een maand wordt het verrekend. Ze eigenen zich meteen al geld toe wat nog niet eens van hun is. En alle uitleg ontbreekt pas na lang zoeken vond ik dit en begrijp ik nu dus hoe dit zit maar dat mogen ze wel eens duidelijker aangeven dat ze met het activeren van NS-flex ze ook meteen je OVchipkaart even leegtrekken. En dat je pas over een maand er wat van terugziet, als je weinig gereisd hebt. 

Je had ook voor je flex ging bestellen de voorwaarden kunnen lezen. Dan had je geweten dat je geen saldo meer nodig hebt, maar elke maand een factuur krijgt en jouw reis- en abonnementskosten automatisch worden afgeschreven van jouw bankrekening.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 16 februari 2023

Je hoeft nog niet eens die voorwaarden te lezen, gewoon even bij de veelgestelde vragen kijken, daar staat bij dat je reist zonder saldo. En ook dat het saldo dat je nog had verrekend wordt.

https://www.ns.nl/ns-abonnementen/flex/

En bij reizen met een kaart op saldo (dus geen Flex) is €80 wel een behoorlijk hoog bedrag om erop te zetten. 

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 17 januari 2025
Tochjo schreef:

In oktober jl. heb ik een ander NS-abonnement genomen. Toen dat geregeld was heb ik meteen weer een saldo van euro 70,00 op mijn ov-chipkaart gezet zoals ik al ca. 20 jaar doe, niet wetende dat de NS mij ongevraagd opeens op rekening had gezet. Ik krijg nu rekeningen voor het werkelijke vervoersgebruik maar ik krijg die euro 70,= niet terug. Na al drie maanden vele dagen en uren bellen met zowel de klantenservice als de ov-chipkaart is het enige antwoord dat ik krijg: kaart blokkeren en een nieuwe kaart a euro 7,50 opvragen. Ik kan de ov-chipkaart niet missen dus ik ga hem niet blokkeren en ook geen geld uitgeven om een nieuwe kaart aan te vragen. De protocollen schrijven volgens de inmiddels 10 medewerkers die ik al aan de lijn heb gehad dat ze een bedrag van euro 70 niet mogen overmaken. Tot euro 30 mag wel. Ze kunnen voor mij geen uitzondering maken. Ik ben zeer gefrustreerd. Ik wil gewoon mijn euro 70,= terug. Dit bedrag wordt niet verrekend met mijn rekeningen. De NS en OV-chip zijn niet flexibel en houden mijn bedrag van euro 70 gewoon vast! lijkt op diefstal.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 210 reacties
  • 17 januari 2025

Hi lonywesseling! Wat vervelend dat je al meermaals contact met ons hebt opgenomen en nog geen passende oplossing hebt kunnen ontvangen. Een OV-chipkaart die ‘plots’ of ‘ongevraagd’ op rekening wordt geplaatst, dat kan niet. Als je jouw abonnement aanpast naar een NS Flex abonnement, dan gebeurd dit. Ik vermoed dat je dit dus zelf hebt gedaan toen je jouw abonnement hebt aangepast. 

Gelukkig is er een relatief simpele oplossing voor jouw probleem. Door jouw NS Flex abonnement even te resetten, wordt er een bestelling klaargezet bij de NS kaartautomaat. Door deze bestelling te activeren wordt jouw NS Flex abonnement gereset en maakt het systeem automatisch een restitutie van het saldo dat nog op jouw OV-chipkaart staat aan. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 17 januari 2025
lonywesseling schreef:
Tochjo schreef:

In oktober jl. heb ik een ander NS-abonnement genomen. Toen dat geregeld was heb ik meteen weer een saldo van euro 70,00 op mijn ov-chipkaart gezet zoals ik al ca. 20 jaar doe, niet wetende dat de NS mij ongevraagd opeens op rekening had gezet. Ik krijg nu rekeningen voor het werkelijke vervoersgebruik maar ik krijg die euro 70,= niet terug. Na al drie maanden vele dagen en uren bellen met zowel de klantenservice als de ov-chipkaart is het enige antwoord dat ik krijg: kaart blokkeren en een nieuwe kaart a euro 7,50 opvragen. Ik kan de ov-chipkaart niet missen dus ik ga hem niet blokkeren en ook geen geld uitgeven om een nieuwe kaart aan te vragen. De protocollen schrijven volgens de inmiddels 10 medewerkers die ik al aan de lijn heb gehad dat ze een bedrag van euro 70 niet mogen overmaken. Tot euro 30 mag wel. Ze kunnen voor mij geen uitzondering maken. Ik ben zeer gefrustreerd. Ik wil gewoon mijn euro 70,= terug. Dit bedrag wordt niet verrekend met mijn rekeningen. De NS en OV-chip zijn niet flexibel en houden mijn bedrag van euro 70 gewoon vast! lijkt op diefstal.

Je bent niet ongevraagd op reizen op rekening gezet door NS als je zelf voor een flexabonnement hebt gekozen. Bij flex reis je altijd op rekening.

Je kunt due €70 in delen terugvragen bij een NS servicebalie.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2270 reacties
  • 17 januari 2025
MoDe schreef:

Bij flex reis je altijd op rekening.

Dat is dus ongevraagd. Mensen willen gewoon een trein abonnement en geen krediet van NS.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29876 reacties
  • 17 januari 2025
MoDe schreef:

Je bent niet ongevraagd op reizen op rekening gezet door NS als je zelf voor een flexabonnement hebt gekozen. Bij flex reis je altijd op rekening.

Je kunt due €70 in delen terugvragen bij een NS servicebalie.

Nee dat kan niet, alleen het volledige saldo kan uitbetaald worden bij een balie. Normaal gesproken geldt daarvoor een maximum van 30 euro maar als je NS Flex hebt (dus helemaal geen saldo nodig) dan kan je de rest ook wel terug krijgen.

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 23 januari 2025
Floor NS schreef:

Hi lonywesseling! Wat vervelend dat je al meermaals contact met ons hebt opgenomen en nog geen passende oplossing hebt kunnen ontvangen. Een OV-chipkaart die ‘plots’ of ‘ongevraagd’ op rekening wordt geplaatst, dat kan niet. Als je jouw abonnement aanpast naar een NS Flex abonnement, dan gebeurd dit. Ik vermoed dat je dit dus zelf hebt gedaan toen je jouw abonnement hebt aangepast. 

Gelukkig is er een relatief simpele oplossing voor jouw probleem. Door jouw NS Flex abonnement even te resetten, wordt er een bestelling klaargezet bij de NS kaartautomaat. Door deze bestelling te activeren wordt jouw NS Flex abonnement gereset en maakt het systeem automatisch een restitutie van het saldo dat nog op jouw OV-chipkaart staat aan. 

Is te ingewikkeld.

Reageer