Skip to main content
beantwoord

Geld niet terugkrijgen

• 13 februari 2025
  • 9 reacties
  • 264 Bekeken

Waarom krijg je je geld niet terug als je een studentenreisproduct hebt? Ik was aantal weken terug mijn OV kaart vergeten dus heb mijn geld teruggevraagd. Het ging hierbij om twee transacties. Het ene bedrag heb ik teruggekregen en de andere niet. In de mail van de afwijzing stond onderstaand bericht. Kan iemand mij dit uitleggen?

Beste antwoord door MoDe

Ov-studentenkaart valt onder DUO, niet onder NS. Bij DUO zijn andere regels voor vergeten abonnement en kun je maar 1x per jaar geld terugvragen.

Bekijk origineel

9 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2343 reacties
  • 13 februari 2025

Zoals in de mail vermeld, had u een vervangend reisrecht aan moeten vragen bij DUO. Meer informatie daarover vindt u op https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-reizende-student/vervangen/ov-chipkaart-is-gestolen-kwijt/

De kosten voor reizen met zo'n vervangend product zijn uiteraard gewoon voor DUO en niet voor NS dus ik verwacht niet dat NS hierop terug zal willen komen en deze kosten die voor rekening van DUO hadden moeten komen alsnog aan u wil vergoeden.

• Reisleider**
  • 115 reacties
  • 13 februari 2025

Maar het gaat hier toch om een vergeten abonnement, geen verloren/gestolen? Geldt dan niet deze regeling: Geld terug bij vergeten OV-chipkaart| Klantenservice | NS

Studenten

Heb je een Studentenreisproduct en ben je je OV-chipkaart vergeten? Dan kun je geld terugvragen tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, en maximaal 1 keer per kalenderjaar. 

Dus dan lijkt het te zijn dat je bij twee transacties (heen en terug?) er slechts één vergoed krijgt? Je kunt per aanvraag maar één transactie opgeven (van bijv OV Pay / NLOV als je je bankpas gebruikt), dus dan heb je pech met je terugreis 🤔

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13626 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Ov-studentenkaart valt onder DUO, niet onder NS. Bij DUO zijn andere regels voor vergeten abonnement en kun je maar 1x per jaar geld terugvragen.

• Reisleider**
  • 115 reacties
  • 13 februari 2025
MoDe schreef:

Bij een vergeten studentenkaart kun je je geld (1 x per jaar) bij NS terugvragen Studentenreisproduct (studenten OV) | NS:

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2343 reacties
  • 13 februari 2025

Excuus, ik heb niet goed gelezen 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2671 reacties
  • 13 februari 2025

Dit probleem had ik dus ook. Het is best vreemd, want er wordt duidelijk aangegeven dat je eenmaal per jaar de gemaakte kosten kunt terugvragen. In mijn geval kwam ik er pas binnen de poortjes achter dat ik mijn portemonnee verloren was, en daar kun je alleen maar saldo opwaarderen.

Ik heb nog gereageerd op de e-mail, maar toen bleek dat er geen beweging in zat, heb ik het maar daarbij gelaten.

Het tijdelijk reisrecht op een anonieme OV-chipkaart zetten is bovendien niet zo eenvoudig. De website werkt vaak niet mee, en het kan even duren voordat je het reisrecht daadwerkelijk kunt ophalen. Als je haast hebt, kies je dus een andere manier om te reizen. Dat zou gewoon vergoed moeten worden, zeker als wordt aangegeven dat dit eenmaal per jaar mogelijk is.

Gewoon bezwaar maken door te reageren op de mail met tekst en uitleg, en hopen dat je een lieve medewerker te pakken krijgt...

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13626 reacties
  • 13 februari 2025

@Gorott TS heeft al van 1x terug gekregen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2671 reacties
  • 13 februari 2025
MoDe schreef:

@Gorott TS heeft al van 1x terug gekregen. 

Ja, het is een retourtje dus één ticket en niet twee?

Tja, je betaald 2 keer met OV pay maar het is en blijft een retour.

Ik ben benieuwd of ze precies hetzelfde zouden handelen met een retour (e-)ticket.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30281 reacties
  • 13 februari 2025

Bij OVpay worden al je reizen op een dag in één keer afgeschreven, dus vergoeding daarvoor is prima mogelijk.

Koop je als student twee keer een enkeltje dan kan je er inderdaad maar eentje claimen.

Reageer