Skip to main content
beantwoord

Geld terug na reis zonder keuzedag

Vandaag in Venray keuzedag ingecheckt. Bij controle door conducteur gemerkte dat ik daluur had.Hoe krijg ik betaald bedrag hiervoor terug?Betreft circa 14,00. 

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de NS Community!

Dan was de Keuzedag niet goed op uw kaart geladen of heeft u ingecheckt in de spits (vóór 8:55)

Waar ging de reis van ca. € 14,00 heen?

In het eerste geval kunt u de Keuzedag een andere keer laden, in het tweede geval heeft u waarschijnlijk pech (en is die alsnog gebruikt na een overstap of voor de terugreis).

Bekijk origineel

Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Welkom bij de NS Community!

Dan was de Keuzedag niet goed op uw kaart geladen of heeft u ingecheckt in de spits (vóór 8:55)

Waar ging de reis van ca. € 14,00 heen?

In het eerste geval kunt u de Keuzedag een andere keer laden, in het tweede geval heeft u waarschijnlijk pech (en is die alsnog gebruikt na een overstap of voor de terugreis).

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 19 maart 2025

U vraagt feitelijk hoe krijg ik dat terug, maar de vraag is helaas eerder of u het terug krijgt. In principe heeft u de incheck zelf gedaan en daar bent u ook zelf verantwoordelijk voor. Als iedereen dat achteraf nog kan veranderen is het eind zoek. NS biedt juist veel mogelijkheden, maar daar moet u wel zelf uit kiezen. NS vergoedt normaal ook geen incheckfouten omdat dat anders goedkoper was geweest, dan wel meer gewenst. De reiziger moet zo slim mogelijk de juiste keuzes bij het inchecken vooraf maken, dat is het principe.

Ik kan voor een eerste klas kaartje bijna vijftig euro betalen naar Leeuwarden en ook weer bijna vijftig euro terug. Ik kan ook met een keuzedag in de daluren inchecken en dan kost het 7 euro. Ik kan ook een Dalvrij abonnement eerste klas voor 65 plus kopen en dat is per maand (88 euro) al goedkoper dan twee losse kaartjes. Ik kan dan een maand reizen zonder verder kosten zolang er maar ingecheckt wordt in de daluren. Bommel weet wel wat hij dan doet, die koopt echt geen losse kaartjes voor hetzelfde product.

Klantenservice is doorgaans wel wat coulanter naar senioren, maar hierin niet, vrees ik.  Gezien de toenemende sociale verslechteringen, kan €14 euro natuurlijk best een bedrag zijn

Een losse reis is niet altijd duurder, ook al is het bedrag hoger. Het is veel slimmer de Keuzedagen te gebruiken voor de lange reizen, dat kan een zeer groot voordeel opleveren. Voor rond vier euro reizen met een Dagkaart Daluren, wat het feitelijk is, is het een koopje.

U reisde met Arriva neem ik aan en dan moet u daar ook zijn.U heeft er op geen enkele wijze recht op, en ik vrees dat het zonde van uw tijd en ergernis is. U heeft bovendien nog lekker uw Keuzedag voor de volgende keer.

Als u incheckt ziet u een melding op het display met ‘Keuzedag’. Controleer bij inchecken altijd wat het display vermeldt. Dat voorkomt dit soort zaken, u zult een melding hebben gehad met ondermeer  ‘40 procent korting’

Als u die melding krijgt meteen weer uitchecken en de keuzedag er op zetten. Dat moet op het automaat en is zonder meer noodzakelijk om met een Keuzedag te kunnen reizen. Op het automaat wordt bij NS in de tweede regel de keuzedag vermeldt als u uw kaart langs de lezer houdt. Venray is een Arrivastation en daar kan het ook op het automaat, maar het is iets minder intuïtief. Ik heb daar indertijd uitgebreid over geschreven. De instructies zijn duidelijk en het kan op een NS automaat in ieder geval haast niet misgaan.. Het kan haast niet anders dat u de Keuzedag niet op uw kaart heeft gezet en dan kunt u er dus ook niet mee reizen.

Reageer