Ik kom er dagelijks langs en leez best af en toe wat, maar ik heb - vooral uit nieuwsgierigheid maar ook een beetje om te weten wanneer ik op hoeveel ellende moet rekenen - toch weer eens wat vragen over de verbouwing van Amsterdam Centraal. Wellicht weet een van de kenners hier meer?
- In een interview op https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-eiland/ontmoet-de-mensen-van-het-project/02-04-2025-het-effect-van-een-wijziging staat dat dat er vanaf 24 april, na de huidige sluitkng, 8 sporen beschikbaar zullen zijn op Amsterdam Centraal. Dat klinkt als sporen 1 t/m 8 en zou betekenen dat niet alleen sporen 11 t/m 13 maar ook 14 en 15 nog niet beschikbaar zullen zijn. Was de bedoeling niet dat er slechts korte tijd twee spoorbakken tegelijk onbeschikbaar zouden zijn en hadden in deze periode niet alleen spoor 11 t/m 13 gesloten, maar ook spoor 14 en 15 weer geopend moeten zijn? Loopt de planning nu al zo erg in de soep dat dit langer moest gaan overlappen? Wat heeft dat voor gevolgen voor de dienstregeling en hoe lang blijven sporen 14 en 15 nog buiten dienst en blijft dit dus zo?
- Alle politieke discussie over het snelle aanleggen van de nieuwe UK terminal was ingegeven doordat de oude terminal weg moest maar... die staat er nog. Is hier iets veranderd aan het plan? Moet die toch nog weg voor spoor (14 en) 15 weer bruikbaar wordt (worden)? Of had dan ook de oude terminal dan ook gewoon weer in gebruik genomen kunnen worden en was de haast met aanleg van de nieuwe terminal dus eigenlijk nergens goed voor, behalve de paar weken dat deze nu open is geweest en de tijd vanaf eind april tot het einde van de sluiting van spoor 14 en 15?