Skip to main content

In de laatste 3 maanden kon ik mss een week in total gebruik maken van IC direct. Nu zie ik morgen weer hetzelfde…teleurstellend deze dienstverlening voor die prijs 🙄

Deze trein kan dit weekend niet rijden tussen Eindhoven en Breda vanwege werkzaamheden tussen Breda en Tilburg en niet tussen Rotterdam en Den Haag vanwege werkzaamheden bij Den Haag.


Er zijn aankomende week werkzaamheden bij Den Haag Centraal waardoor slechts 4 van de 10 perronsporen beschikbaar zijn en er aanzienlijk minder treinen rijden. Vanaf donderdag zou alles weer moeten rijden.


Deze trein kan dit weekend niet rijden tussen Eindhoven en Breda vanwege werkzaamheden tussen Breda en Tilburg en niet tussen Rotterdam en Den Haag vanwege werkzaamheden bij Den Haag.

Morgen is geen weekend, helaas 


Er zijn aankomende week werkzaamheden bij Den Haag Centraal waardoor slechts 4 van de 10 perronsporen beschikbaar zijn en er aanzienlijk minder treinen rijden. Vanaf donderdag zou alles weer moeten rijden.

Mooi dan, bedankt. Ik ga deze jaar een auto kopen en dan heb ik altijd keuze. Aangezien NS prijsstijgingen en slechtere service, denk ik meer en meer mensen gaan daarvoor kiezen.


De verbouwing van Den Haag Centraal loopt nog tot begin volgend jaar, dus kans is groot dat het vaker voor gaat komen. En dit jaar zal het treinverkeer ook nog meerdere keren gestremd zijn vanwege werkzaamheden bij Delft en Schiedam.


De verbouwing van Den Haag Centraal loopt nog tot begin volgend jaar, dus kans is groot dat het vaker voor gaat komen. 

En wanneer begint de volgende verbouwing van Den Haag Centraal? 


Op regulier onderhoud na zal het na 2025 klaar moeten zijn volgens mij, pas als men met de CitySprinter gaat beginnen zal deze lijn weer op de schop moeten maar dat zal pas tussen 2030 en 2040 zijn (en in de praktijk zal dat dichter bij 2040 zijn dan bij 2030).


Dit weekend weer werkzaamheden tussen Breda en Tilburg. Had ik niet meegekregen dus vanochtend een verrassing voor me... Weer geen IC Den Haag - Eindhoven. Nu in de bus naar Tilburg.... Er is op dit traject bijna ieder weekend wel ergens onderhoud, reparatie of verbouwing. Niet gecheckt maar hoeveel weekenden heeft deze verbinding dit jaar normaal kunnen rijden.


https://www.prorail.nl/nieuws/komend-weekend-spoorvernieuwing-tussen-breda-en-tilburg

Morgen rijden er vanaf 15.00 uur volgens ProRail weer treinen maar daar denkt de reisplanner anders over.


https://www.prorail.nl/nieuws/komend-weekend-spoorvernieuwing-tussen-breda-en-tilburg

Morgen rijden er vanaf 15.00 uur volgens ProRail weer treinen maar daar denkt de reisplanner anders over.

Morgen blijkt dat de werkzaamheden uitlopen en dat de bussen dan niet meer rijden 😓


En volgend weekend zijn er werkzaamheden aan de hogesnelheidslijn en worden de treinen omgeleid via Dordrecht. En vervolgens de lijst van ProRail in de Herfstvakantie weer werkzaamheden bij Tilburg en Schiedam dus waarschijnlijk weer twee weken dat deze trein hinder heeft (herfstvakantie regio Zuid en Midden zijn verschillende weken).


En volgend weekend zijn er werkzaamheden aan de hogesnelheidslijn en worden de treinen omgeleid via Dordrecht. En vervolgens de lijst van ProRail in de Herfstvakantie weer werkzaamheden bij Tilburg en Schiedam dus waarschijnlijk weer twee weken dat deze trein hinder heeft (herfstvakantie regio Zuid en Midden zijn verschillende weken).

Kijk dat bedoel ik. Werk is nodig, maar voor de frequente reizigers Eindhoven - Den Haag is het een crime, nog afgezien van de regelmatige uitval en vertraging op de lijn.


 

Werk is nodig, maar voor de frequente reizigers Eindhoven - Den Haag is het een crime, 

Dat is een probleem voor iedereen die langere afstanden reist. Er zijn op lange trajecten de helft van de tijd wel ergens onderweg werkzaamheden waardoor er geen doorgaande treinen rijden.

Het lijkt dat Eindhoven-Den Haag vaak het haasje is maar bv. op Leiden-Haarlem, in de driehoek Amsterdam-Almere-Hilversum en op Eindhoven-Maastricht is het ook aanhoudend prijs.


 

Werk is nodig, maar voor de frequente reizigers Eindhoven - Den Haag is het een crime, 

Dat is een probleem voor iedereen die langere afstanden reist. Er zijn op lange trajecten de helft van de tijd wel ergens onderweg werkzaamheden waardoor er geen doorgaande treinen rijden.

Het lijkt dat Eindhoven-Den Haag vaak het haasje is maar bv. op Leiden-Haarlem, in de driehoek Amsterdam-Almere-Hilversum en op Eindhoven-Maastricht is het ook aanhoudend prijs.

Vind je het dan gek dat mensen gaan afhaken. Als je dit steeds treft, ben je er wel een keer klaar mee, tenzij je treinafhankelijk bent c.q. geen auto hebt. De verbinding is in tegenstelling tot je andere genoemde trajecten ook nog eens een erg kwetsbare, zoals de praktijk altijd uitwijst, gezien het deel via de HSL. 


 

Werk is nodig, maar voor de frequente reizigers Eindhoven - Den Haag is het een crime, 

Dat is een probleem voor iedereen die langere afstanden reist. Er zijn op lange trajecten de helft van de tijd wel ergens onderweg werkzaamheden waardoor er geen doorgaande treinen rijden.

NS heeft het sowiezo niet zo op langeafstandsreizigers. Ze houden liever het bekrompen Nederlandse idee in stand dat alles meer dan een uur weg "ver" is - waanzin.


 

 

 

NS heeft het sowiezo niet zo op langeafstandsreizigers. Ze houden liever het bekrompen Nederlandse idee in stand dat alles meer dan een uur weg "ver" is - waanzin.

Als NS het alleen van langeafstandsvervoer zouden moeten hebben bleven er procentueel maar heel weinig reizigers.

Overigens gaat het hier over ProRail, niet over NS.


Als NS het alleen van langeafstandsvervoer zouden moeten hebben bleven er procentueel maar heel weinig reizigers.

Overigens gaat het hier over ProRail, niet over NS.

Das het leuke aan ProRail zijn, als zij iets fout doen zal NS diegene zijn die de schuld krijgt, omdat de gemiddelde reiziger niet beter weet 🤣.


 

Als NS het alleen van langeafstandsvervoer zouden moeten hebben bleven er procentueel maar heel weinig reizigers.

Precies, NS heeft nog veel werk te doen om het reisgedrag van Nederlanders te verbeteren. Net zoals het streven om met de 9-tot-5-cultuur te breken om de spitsdrukte te beheren, kan NS er ook een rol in spelen om mensen te overtuigen dat ze beter wat verder kunnen reizen voor woon-en-werkverkeer. De voordelen hiervan zijn divers. Gelukkig is er al een flinke korting op de ritprijzen voor de lange afstand.


Precies, NS heeft nog veel werk te doen om het reisgedrag van Nederlanders te verbeteren. Net zoals het streven om met de 9-tot-5-cultuur te breken om de spitsdrukte te beheren, kan NS er ook een rol in spelen om mensen te overtuigen dat ze beter wat verder kunnen reizen voor woon-en-werkverkeer. De voordelen hiervan zijn divers. Gelukkig is er al een flinke korting op de ritprijzen voor de lange afstand.

En de nadelen zijn ook divers, daarom ook de reden dat niemand de trein wil pakken. Nadelen wegen altijd zwaarder dan voordelen.

 

Je hebt minstens 20 voordelen nodig om 1 nadeel te laten 'verdwijnen'


 

kan NS er ook een rol in spelen om mensen te overtuigen dat ze beter wat verder kunnen reizen voor woon-en-werkverkeer. 

Los van dat dat sowieso erg veel reistijd vergt (niet iedereen woont en werkt naast een station) is dat financieel alleen voor mensen met hoge inkomens mogelijk. Een werkgever gaat iemand met een modaal salaris niet ook nog eens €600 reiskosten per maand betalen, dat is procentueel niet meer in verhouding. En zelf betalen kan iemand met modaal dat ook niet, dan kan hij sowieso beter tegen het minimumloon om de hoek gaan werken.

De hoge treintarieven in Nederland zijn met name voor langeafstandsvervoer een probleem geworden omdat het daarbij om absoluut gezien hoge bedragen gaat. Voor korte afstanden zijn die tarieven relatief ook hoog maar tikt het absoluut nu eenmaal minder zwaar aan. De trend naar juist meer korteafstandsreizigers zal daarom voorlopig wel doorzetten.

De steeds grotere onbeschikbaarheid van het spoorwegnet wegens reparaties en werkzaamheden werkt deze trend verder in de hand om de reden die hierboven al is genoemd. Als je bijv. naar de titel van dit topic kijkt: ik denk dat de IC Eindhoven-Den Haag C dit jaar amper de helft van de dagen zijn hele traject heeft gereden.


Nederlanders zijn geen lange-afstandsreizigers maar helaas erg eigenregio gericht. Ik studeerde in Utrecht maar woonde eerst nog in Oost-Nederland. De Randstedelingen vonden "oost-Nederland" een wereldreis. Zó ver! Terwijl het vergeleken met afstanden in andere landen een steenworp afstand is en mensen in wereldsteden zo groot als bijna half Nederland gerust 1,5 of 2 uur in druk OV reizen naar het werk. 

Ik heb altijd de indruk gehad dat het Hollandse idee van binnenlands "ver weg" mede ingegeven is door de overvolle agenda's, de planmatige afsprakencultuur, dat je tijd tekort komt. Nederlanders "moeten" en willen zoveel (zelfopgelegde eisen) en 24 uur in een dag is voor velen veel te kort. Zie daar de stress en burnouts waarover je in media tegenwoordig steeds leest.

De eeuwige werkzaamheden (meer dan het ooit waren) houden icm met hoge prijzen mensen uit de trein. Dan is het mooi om te pronken met een snelle IC-verbinding met nieuwe treinen tussen de 5e en de 4e stad van het land, maar als dat de helft van de tijd niet mogelijk is, lonkt de auto op die afstand alweer.


Nederlanders zijn geen lange-afstandsreizigers maar erg eigenregio gericht. Ik studeerde in Utrecht maar woonde eerst nog in Oost-Nederland. De Randstedelingen vonden "oost-Nederland" een wereldreis. Zó ver! Terwijl het vergeleken met afstanden in andere landen een steenworp afstand is en mensen in wereldsteden zo groot als bijna half Nederland gerust 1,5 of 2 uur in druk OV reizen naar het werk. 

Dat valt wel tegen. Ik heb bijv. jaren in Tokyo gewerkt en daar waren ook maar heel weinig collega's die langer dan een uur enkele reis pendelden, waarbij je moet bedenken dat regionale Japanse treinen veel trager zijn dan Nederlandse treinen en een uur reistijd daar gelijk staat aan hooguit 40-50 km. Er zijn inderdaad mensen die dagelijks met de Ltd Express of de Shinkansen pendelen maar mede ook gezien de kosten zijn dat voornamelijk directeuren en topambtenaren.

Ook de Duitse Verkehrsverbunde zijn meestal gericht op forensen die hooguit 40-50 km de stad uitgaan. Ja, er zijn uitzonderingen maar in Nederland zijn die er ook bijv. bij mensen die op de Zuidas werken.

 

De eeuwige werkzaamheden (meer dan het ooit waren) houden icm met hoge prijzen mensen uit de trein. Dan is het mooi om te pronken met een snelle IC-verbinding met nieuwe treinen tussen de 5e en de 4e stad van het land, maar als dat de helft van de tijd niet mogelijk is, lonkt de auto op die afstand alweer.

Inderdaad, de combinatie van hoge tarieven en onbeschikbaarheid (storingen, reparaties, werkzaamheden) maakt de trein steeds onpopulairder. Bij ProRail lijken ze dat totaal niet te beseffen, iedereen kijkt daar alleen naar zijn eigen projectje maar niemand naar het totale plaatje van stremmingen dat de reiziger en vervoerder voorgeschoteld krijgen. Ik verbaas me in dezen iedere keer weer over de (gespeelde?) naïeviteit van John Voppen.


Ook de Duitse Verkehrsverbunde zijn meestal gericht op forensen die hooguit 40-50 km de stad uitgaan. Ja, er zijn uitzonderingen maar in Nederland zijn die er ook bijv. bij mensen die op de Zuidas werken.

Ken mensen uit Breda die werken in Amsterdam en zelfs iemand in Zaandam. Dagelijks pendelen met trein. Dichterbij wonen niet te betalen dus blijven ze waar ze zitten. Ook kennissen hier die in Rotterdam werken, die gaan met de auto naar Rotterdam en schuiven in de file aan.

De meeste mensen die ik ken werken in of direct rondom de eigen woonplaats en moeten er niet aan denken met ov naar werk te reizen.


Reageer