Skip to main content
beantwoord

Ik heb een abonnement en ik kreeg een overtreding

  • 17 June 2024
  • 22 reacties
  • 465 Bekeken

Goedemorgen, gisteren heb ik maandabonnement 119, betaling per maand geactiveerd.... en ik lees dat ik buiten de spitsuren voor 0 euro in de trein kan stappen.... en tijdens de spits 40% korting op de prijs van de reis..... Vandaag om 6.30 uur stapte ik in de trein. De inspecteur kwam en gaf me een boete van 50 euro vanwege deze fout... Kunt u alstublieft helpen?  Hartelijk dank

22 reacties

U was wel ingecheckt?

Reputatie 6
Badge +2

Hi Rafaat en welkom op de NS Community! 

Je kunt hiervoor het beste contact op nemen met onze klantenservice.

Reputatie 7
Badge +4

U bent waarschijnlijk tijdens de spits aangetroffen zonder incheck. U mag met Dalvrij in de spits uw reis wel afmaken, maar moet voor de spits inchecken.

Het is een bekende en volstrekt doorzichtige zwartrijderstruc. De boete is altijd terecht als u zonder incheck bent aangetroffen. Met een verhaal heeft u geen geldig kaartje, met een tijdige incheck wel. U kreeg de boete vanwege het ontbreken van de incheck en daar controleert de conducteur op. Of het opzet, onwetendheid was of niet doet niet terzake en is, in tegenstelling tot wat veel mensen kennelijk ‘denken’,  helemaal niet van belang.Niet-betalers hebben steeds hetzelfde verhaal en het is altijd de schuld van iets of iemand anders. Veel conducteurs zijn daar inmiddels wel klaar mee.

U heeft in de spits met een abonnement van deze prijs (Dalvrij) helemaal geen korting in de spits, ook geen veertig maar nul procent.

Als u voor de spits had ingecheckt, was er niets aan de hand geweest. Uw kaart is alleen geldig als u er mee incheckt, en uw korting van 100 procent alleen als u incheckt in de daluren. Het feit dat u een kaart heeft, betekent niets, u kunt net zo goed met een tandenborstel gaan reizen als bewijs. U moet met deze kaart altijd inchecken en het is niet alleen een bewijs van een geldig kaartje, er kan ook mee gecontroleerd worden of u op tijd bent ingecheckt en dat niet nalaat om toch in de spits te reizen. Met name met Dalvrij gaat dat vaak bewust mis. Met Dalvrij heeft u vrij reizen, zolang u maar in de daluren incheckt, en is daarmee een prachtig product als u zich aan die regel houdt.

Er is geen enkele reden om verontwaardigd te zijn en hulp was niet nodig geweest als u zich gewoon aan de regels had gehouden

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt zo te lezen dalvrij. Deze is geldig als je incheckt in de daluren. Als je €50 correctietarief hebt gekregen dan heb je niet ingecheckt. Bij reizen met OVchipkaart moet altijd in- en uitgecheckt worden. Met dalvrij krijg je geen 40% korting in de spits, maar betaal je vol tarief. NS heeft geen abonnementen die 40% korting geven tijdens de spits. Er bestaan wel altijd voordeel abonnementen die 40% korting geven in de daluren en 20% tijdens de spits.

Reputatie 5

U bent waarschijnlijk tijdens de spits aangetroffen zonder incheck. U mag met Dalvrij in de spits uw reis wel afmaken, maar moet voor de spits inchecken.

Het is een bekende en volstrekt doorzichtige zwartrijderstruc. De boete is altijd terecht als u zonder incheck bent aangetroffen. Met een verhaal heeft u geen geldig kaartje, met een tijdige incheck wel. U kreeg de boete vanwege het ontbreken van de incheck en daar controleert de conducteur op. Of het opzet, onwetendheid was of niet doet niet terzake en is, in tegenstelling tot wat veel mensen kennelijk ‘denken’,  helemaal niet van belang.Niet-betalers hebben steeds hetzelfde verhaal en het is altijd de schuld van iets of iemand anders. Veel conducteurs zijn daar inmiddels wel klaar mee.

U heeft in de spits met een abonnement van deze prijs (Dalvrij) helemaal geen korting in de spits, ook geen veertig maar nul procent.

Als u voor de spits had ingecheckt, was er niets aan de hand geweest. Uw kaart is alleen geldig als u er mee incheckt, en uw korting van 100 procent alleen als u incheckt in de daluren. Het feit dat u een kaart heeft, betekent niets, u kunt net zo goed met een tandenborstel gaan reizen als bewijs. U moet met deze kaart altijd inchecken en het is niet alleen een bewijs van een geldig kaartje, er kan ook mee gecontroleerd worden of u op tijd bent ingecheckt en dat niet nalaat om toch in de spits te reizen. Met name met Dalvrij gaat dat vaak bewust mis. Met Dalvrij heeft u vrij reizen, zolang u maar in de daluren incheckt, en is daarmee een prachtig product als u zich aan die regel houdt.

Er is geen enkele reden om verontwaardigd te zijn en hulp was niet nodig geweest als u zich gewoon aan de regels had gehouden

Wat een respectloze en onbehulpzame houding naar iemand die gewoon betaalt voor hun abbonnement. 120 euro per maand! En dan gaan miepen over een "incheck". 

Reputatie 7
Badge +4

Dat mag u ten onrechte vinden, maar ik zal dit gedrag altijd bestrijden en ik leg zeer helder uit waarom het gedrag niet klopt en blijf gedrag dat op zijn minst een grote mogelijkheid tot fraude of oneigenlijk gebruik leidt bestrijden. De boete is volkomen terecht. Ik vind het respectloos naar de medereizigers toe als je gedrag vertoont waarbij je op zijn minst de schijn van fraude opwekt. Bij een calculerende mentaliteit die alleen rücksichlos het eigen voordeel najaagt, moet je die schijn vermijden door correct te handelen en in dit geval dus in te checken. De conducteur hanteert niet de normen van het strafrecht waarbij een overtreding bewezen moet worden maar controleert of iemand een geldig kaartje heeft of niet. Als dat niet het geval is en dat was hier zo, dan is de boete terecht.

In een volwassen maatschappij heeft iedereen zelf de verantwoordelijkheid en als die om wat voor reden niet genomen is, moet degene die nalatig ook zelf voor de gevolgen opdraaien, intenties of niet, want die zijn niet in het geding.

Ik keer me inderdaad tegen de ‘populaire’ interpretatie van het recht waarbij alles kennelijk geoorloofd is, zolang je het eigenbelang dient en misbruik maakt van de geringe controle en pakkans in de trein.

U bagatelliseert en ridiculiseert het belang van de incheck, en dat is nu net waar het hele systeem om draait. Daarmee zet u de deur open, dan wel verdedigt u het misbruik van het zonder geldig vervoersbewijs reizen. Zonder incheck is een abonnement van 120 euro ook niet geldig en het is voor Dalvrij met name kritisch rond en in de spits. De conducteur mag van mij een goede fles wijn of Bouquet bloemen krijgen in deze tijd van reizigers met agressie als ze betrapt worden op niet of onvoldoende betalen. Je moet wel erg blind zijn als je dat in de trein niet ziet.

 

Wat meer respect naar de samenleving in plaats van naar het parasiterende individu is hard nodig. De intentie kan in dit geval een fout van pure onwetendheid zijn of boze opzet, maar het is niet aan de conducteur om dit vast te stellen en al helemaal niet door de bedenkelijke opvattingen zoals we die op het Internet helaas maar al te vaak zien.

Zorg gewoon voor een geldig kaartje, ik kan dit zelfs op mijn leeftijd zonder enig probleem. Wel een kaartje? Ok. Geen geldig kaartje? Dan een maatregel. Dat staat zo in de wetten en dat zijn geldige maatschappelijke afspraken. De wet is geen discussie, zoals het in de trein maar al te vaak lijkt. 

Reputatie 7

Thom wordt gewezen op zijn respectloze houding en gaat er dan nog respectlozer overheen. 
Dat moet je ook maar kunnen !

Mij lijkt het eerder, dat Rafaat nooit heeft gehoord van ‘inchecken’ en dat hij dat bij elke treinreis moet doen. En dan natuurlijk ook weer ‘uitchecken’.

Zo gek vind ik dat niet. Ik denk, dat iedereen wel een anekdote heeft van hoe hij zelf een buitenlands reissysteem verkeerd heeft begrepen. 

 

Thom geeft aan wat er aan de hand is en ook nog eens uitleg waarom. Uiteraard kan het voorkomen, maar Thom zijn argumentatie is correct. Ik zie niet in wat hier respectloos aan is. Via onze klantenservice kunne we exact zien of dit bij een reiziger vaak is voorgekomen en gaan wij daar ook vaak coulant mee om.

Reputatie 7
Badge +3

Of een abonnement €120 of €1200 per maand kost, men heeft gewoon te houden aan de voorwaarden.

 

 

Badge +3

Goedemorgen, gisteren heb ik maandabonnement 119, betaling per maand geactiveerd.... en ik lees dat ik buiten de spitsuren voor 0 euro in de trein kan stappen....

Waar lees je dat je zonder in te checken in een trein mag stappen? Dat is niet waar.

Maar gisteren was het zondag en dan is er geen spits.

Je hebt met Dal Vrij dan 100% afgekocht reisrecht en mag dus helemaal niet beboet worden. NS zegt zelf in een artikel “We kunnen daar kort over zijn: dat gebeurt niet!” (nou ja, toch wel dus).

Klantenservice bellen en een streep erdoor dus. Oh, en onderstaande klopt ook niet want het is geen gevalletje coulance.

“Als het per ongeluk toch eens voorkomt, dan maken wij daar onze excuses voor
en corrigeren wij de boete (dat heet de coulanceregeling). Wij zijn blij met
alle reizigers maar als je vrij reizen hebt dan is dit heel simpel, zij hebben
al betaald”.

Doordeweeks moet je wel vóór 6:35 inchecken om geldig te reizen met Dal Vrij. Je kunt dan gewoon vrij reizen met een trein van bijv. 6:45, zolang je maar gaat reizen binnen 30 minuten na het inchecken.

 

Wat een respectloze en onbehulpzame houding naar iemand die gewoon betaalt voor hun abbonnement. 120 euro per maand! En dan gaan miepen over een "incheck". 

Als iemand een dalurenabonnement afsluit betekent dat nog niet dat hij zonder incheck in de spits in de trein mag gaan zitten.

En ja, dit is een bekende truc van mensen die sjoemelen met de spitsuren of u dat nou respectloos vindt of niet.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen, gisteren heb ik maandabonnement 119, betaling per maand geactiveerd.... en ik lees dat ik buiten de spitsuren voor 0 euro in de trein kan stappen....

Waar lees je dat je zonder in te checken in de trein mag stappen? Dat is niet waar, maar gisteren was het zondag en dan is er geen spits.

Je hebt met Dal Vrij dan 100% afgekocht reisrecht en mag dus helemaal niet beboet worden. NS zegt zelf in een artikel “We kunnen daar kort over zijn: dat gebeurt niet!” (nou ja, toch wel dus).

Klantenservice bellen en een streep erdoor dus. Oh, en onderstaande klopt ook niet want het is geen gevalletje coulance.

“Als het per ongeluk toch eens voorkomt, dan maken wij daar onze excuses voor
en corrigeren wij de boete (dat heet de coulanceregeling). Wij zijn blij met
alle reizigers maar als je vrij reizen hebt dan is dit heel simpel, zij hebben
al betaald”.

Doordeweeks moet je wel vóór 6:35 inchecken om geldig te reizen met Dal Vrij. Je kunt dan gewoon vrij reizen met een trein van bijv. 6:45, zolang je maar gaat reizen binnen 30 minuten na het inchecken.

TS stapte vanmorgen om 6.30 uur in de trein…. Dan mag er bij controle gewoon correctietarief gegeven worden als r geen incheck is.

Badge +3

TS stapte vanmorgen om 6.30 uur in de trein…. Dan mag er bij controle gewoon correctietarief gegeven worden als r geen incheck is.

Oh ja, ik las iets over gisteren maar dat was het moment van aanschaffen… 😥

Reputatie 7

Thom geeft aan wat er aan de hand is en ook nog eens uitleg waarom. Uiteraard kan het voorkomen, maar Thom zijn argumentatie is correct. Ik zie niet in wat hier respectloos aan is. Via onze klantenservice kunne we exact zien of dit bij een reiziger vaak is voorgekomen en gaan wij daar ook vaak coulant mee om.

 

OK, Erryt NS, staat genoteerd.

De NS vindt het correct als een klant wordt uitgescholden voor parasiterend individu. 

Ik zie nergens dat Thom een link legt naar een parasiterende individu behalve een uiterste geval. Daar is hier in dit topic geen sprake van. Voor de rest doelde ik meer op zijn argumentatie.

Reputatie 7

En ik doel op Thoms respectloos gebral.

De klant heeft net een kaart van 119 euro aangeschaft en weet schijnbaar niet hoe die werkt. Hij stelt er een vraag over.

Leg nog eens uit…

Waarom zouden de woorden parasiterend individu moeten verschijnen in het antwoord ?

 

Reputatie 7

Insinuaties zonder de feiten en omstandigheden te kennen horen hier toch sowieso niet thuis.

Deze discussie is heel erg zinloos en zal niets ten goede doen aan dit topic. We weten hier allemaal dat Thom niemand zo noemt. Nu wil ik een ieder vragen om weer on-topic te blijven.

Reputatie 2

Topic had na de reactie van Lorena NS wel gesloten kunnen worden.

Het zou heel erg zinvol zijn om eens duidelijk te maken dat dit soort zaken hier helemaal niet thuis horen maar bij de Klantenservice.

Hi Rafaat en welkom op de NS Community! 

Je kunt hiervoor het beste contact op nemen met onze klantenservice.

@BrunoEst dat gaf @Lorena NS direct aan. :)

 

Al kan ik dit soort opmerkingen van @Thom wel waarderen:

De conducteur mag van mij een goede fles wijn of Bouquet bloemen krijgen in deze tijd van reizigers met agressie als ze betrapt worden op niet of onvoldoende betalen. 

😎

Reputatie 7
Badge +3

 

De klant heeft net een kaart van 119 euro aangeschaft en weet schijnbaar niet hoe die werkt. Hij stelt er een vraag over.

Leg nog eens uit…

 

 

De klant vraagt niet hoe de kaart werkt, maar om te helpen ivm €50 boete.

De klant had er goed aan gedaan als er vooraf verdiept was in het product. Met het hebben over 40% korting tijdens de spits lijkt mij dat TS niet eens weet wat er aangeschaft is en met niet inchecken dat TS niet weet hoe het product werkt.

De uitleg heb ik 9 uur geleden gegeven

 

 

Reputatie 7

Je hebt erg selectief geknipt. Ik schreef:

Leg nog eens uit…

Waarom zouden de woorden parasiterend individu moeten verschijnen in het antwoord ?

 

Je hebt de uitleg over het oorspronkelijke probleem inderdaad al gegeven. Enfin… zo ongeveer.
En dat zonder de woorden parasiterend indivdu en bijbehorend gebral. 

 

Ik zal het ook eens proberen.

 

Bij het begin van elke treinreis moet je ‘inchecken’. Dat doe je door je kaart voor een kaartlezer te houden. Bij stations met poortjes moet je dat sowieso doen, want anders gaan de poortjes niet open. De kaartlezer zit bij de poortjes.

Bij stations zonder poortjes moet je een paaltje vinden. Het paaltje staat meestal op het perron. Je moet daar dan inchecken door je kaart tegen het paaltje te houden. Het paaltje geeft aan of het goed gelukt is.

Zorg er wel voor, dat je een paaltje (of een poortje) kiest van de vervoerder waar je mee reist, in dit geval de NS. 

Bij aankomst moet je ‘uitchecken’. Houd nu ook weer de kaart tegen een paaltje. Bij een station met poortjes is het weer hetzelfde: door de poortjes open te sturen heb je automatisch ‘uitgecheckt’.

 

De prijs van de reis wordt bepaald door de afstand tussen de ‘incheck’ en de ‘uitcheck’. 

 

Als je geen ‘incheck’ hebt gedaan, weet niemand van welk station je kwam. De prijs is dus niet bekend. Daarom krijg je bij controle automatisch een ‘correctietarief’ van - in dit geval - 50 euro. Zo is de reis in ieder geval betaald. Ook al is dat meer geld dan de reis eigenlijk kostte.

Om je fout te herstellen, kan je de Klantenservice contacteren. Als dit duidelijk een beginnersfout was, dan kunnen zij je het correctietarief terug geven.

Reageer