Skip to main content
beantwoord

is de startdatum van een flex dalvoordeel abonnement gelijk aan de datum van wijziging?

Als ik flex dalvoordeel neem om 23:00 uur op 13 maart is de ingangsdatum dan 13 maart? En als ik het neem op 14 maart om 00:01 ? 

Beste antwoord door henkputs

Ook nu na middernacht een flex basis omgezet naar weekendvrij (voor iemand anders die echt niet overweg kan met mijn ns), met het verwachte resultaat:

15-03-2025 0:33 - Procedure gestart.
0:37 - Schermafdruk Gegevens controleren. Ingangsdatum 14 maart 2025
0:39 - Schermafdruk Wijziging gelukt! Je abonnement gaat in op 14 maart 2025
0:54 - E-mail “U heeft uw abonnement gewijzigd”. Ingangsdatum 15 maart 2025
1:49 - E-mail “Uw wijziging is verwerkt”. Ingangsdaum 15 maart 2025.

De hele procedure heeft dus ruim een uur en een kwartier geduurd. Nog steeds word ik nerveus van zulke foute meldingen, net als wanneer je op Mijn NS onterecht wordt verweten dat je niet hebt uitgecheckt en daarom 20 euro in rekening wordt gebracht, wat later weer verdwijnt. Kennelijk moeten we ermee leven, maar klantvriendelijk is het niet.

Wie echt de volgende ochtend vroeg wil reizen kan maar beter het abo de dag tevoren al omzetten, ook al betaal je dan tot een paar eurootjes voor een dag waarop je niet reist.

Bekijk origineel

18 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7332 reacties
  • 13 maart 2025

Hoi MathildeD,

Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar wijzigingen bij Flex gaan "per direct” in, dus als het goed is zou bij 13 maart 23.00 uur de ingangsdatum 13 maart moeten zijn, en bij 14 maart 0.01 uur de 14e.

Toevallig wil ik m'n abonnement weer wijzigen. (goed dat je me eraan herinnert!) Zal het zometeen iets over twaalven doen, dan laat ik het je weten 🙂

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 13 maart 2025

Goede vraag maar volgens mij rekent het systeem met GMT/UTC dus inclusief het uurtje zomertijd is het pas om 02:00 ‘morgen’ volgens een computer.

@mrfreeze zal dus de melding krijgen dat wijzigen pas per 14-03 mogeljik is, maar na 02:00 werkt het wel (eigen ervaring) 🤣

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7332 reacties
  • 13 maart 2025

mrfreeze krijgt helemaal niks 😥

Zodra ik op m'n abonnement klik blijft 't erg stil:

(ja, verschillende browsers en incognito-vensters geprobeerd)

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 13 maart 2025

Oh jee, krijgen we dat weer haha. Dan maar via https://www.ns.nl/abonnementen ‘bestellen’ wat je wilt.

Voor ​@MathildeD je kunt beter tot na 02:00 wachten want voor je het weet is 13-03 ineens inbegrepen en dat wil je dus niet.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7332 reacties
  • 13 maart 2025

't Is op die manier inderdaad gelukt. Ingangsdatum 14 maart 2025.

Wat dan wel weer grappig is:

Op dat moment was ik al ingelogd. En mijn factuurdatum is niet de 14e 🙂

En ze weten dus ook dat ik al Flex-klant ben. Had even Weekend Vrij, nu weer gewijzigd naar Dal Voordeel. Maar toch korting:

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16566 reacties
  • 13 maart 2025
mrfreeze schreef:

mrfreeze krijgt helemaal niks 😥

Zodra ik op m'n abonnement klik blijft 't erg stil:

Nog steeds? Gister was dit ook al 

Maar de workaround om niet vanuit je MijnNS account te beginnen maar vanuit de webshop https://www.ns.nl/abonnementen/ zal nog wel werken

Ah, het is al gelukt zie ik. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 13 maart 2025

Ja, dat ‘dit wordt je factuurdatum’ speelt al jaren.

Rest assured, vannacht krijg je een keurige tussentijdse factuur tot je vaste Flex datum voor die kaart 🤣

Let wel op dat de actiekorting correct verrekend wordt.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7332 reacties
  • 13 maart 2025

Maar goed, om MathildeD's vraag te beantwoorden: Bij een wijziging vlak na twaalven geldt dus de nieuwe datum als ingangsdatum.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 13 maart 2025
mrfreeze schreef:

Maar goed, om MathildeD's vraag te beantwoorden: Bij een wijziging vlak na twaalven geldt dus de nieuwe datum als ingangsdatum.

Goed zo, en niet kunnen wijzigen op de 14e terwijl het al middernacht is geweest dus ook ‘opgelost’.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7332 reacties
  • 13 maart 2025

Ik had Weekend Vrij al meer dan een maand, dus wijzigen had sowieso mogelijk moeten zijn.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 13 maart 2025
mrfreeze schreef:

Ik had Weekend Vrij al meer dan een maand, dus wijzigen had sowieso mogelijk moeten zijn.

Ah, oke dan heb ik niets gezegd en zag beren op de weg 😅

Probeer maar weer te wisselen op 14 april om 0:30 of zo (gewoon als test).

henkputs
  • Reisleider**
  • 214 reacties
  • 14 maart 2025

Regelmatig wijzig ik mijn flex-abonnement kort na middernacht. Mijn.ns geeft dan altijd als ingangsdatum de vorige dag. De bevestigingsmail, die vaak tergend lang op zich laat wachten, noemt vervolgens tot mijn opluchting de juiste datum.
Dat was elke keer zo, zonder uitzondering.

• Auteur
  • Reisadviseur*
  • 20 reacties
  • 14 maart 2025
henkputs schreef:

Regelmatig wijzig ik mijn flex-abonnement kort na middernacht. Mijn.ns geeft dan altijd als ingangsdatum de vorige dag. De bevestigingsmail, die vaak tergend lang op zich laat wachten, noemt vervolgens tot mijn opluchting de juiste datum.
Dat was elke keer zo, zonder uitzondering.

Hoi, ik vroeg dit om te weten of ik de wijziging ook al om 24:01 uur kon doen in plaats van om 7:00 uur in verband met een vroege treinreis. Henkputs schrijft dat op de bevestiging een andere datum staat dan op het scherm. Dan wil ik de NS vragen om dit aan te passen want het geeft veel onrust en vervelend gedoe bij de klanten. Ik heb de bewijzen in de vorm van twee screenshots dat zowel om op 00:04 als om 07:05 de foute datum wordt vermeld. Beide keren heb ik ingelogd en toch bleef de datum fout. Zie de bijlages. Ik heb het kunnen oplossen door alle cookies en geschiedenis weg te halen in Safari op de IPad.

Om 00:04 op 14 maart: de startdatum wordt nog steeds 13 maart 

Om 07:05 op 14 maart: de startdatum wordt 13 maart 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 14 maart 2025

Wat een gedoe zeg, blijkbaar werkt de webshop als een soort ‘winkelmandje’ en onthoudt wat er in zit. Je cookies wissen maakt het mandje inderdaad weer leeg.

Normaal gesproken zou wisselen na 2:00 (in de winter 1:00) gewoon de juiste datum moeten opleveren, maar wat ​@henkputs zegt is natuurlijk ook prima (bevestiging toont de juiste datum).

henkputs
  • Reisleider**
  • 214 reacties
  • Antwoord
  • 15 maart 2025

Ook nu na middernacht een flex basis omgezet naar weekendvrij (voor iemand anders die echt niet overweg kan met mijn ns), met het verwachte resultaat:

15-03-2025 0:33 - Procedure gestart.
0:37 - Schermafdruk Gegevens controleren. Ingangsdatum 14 maart 2025
0:39 - Schermafdruk Wijziging gelukt! Je abonnement gaat in op 14 maart 2025
0:54 - E-mail “U heeft uw abonnement gewijzigd”. Ingangsdatum 15 maart 2025
1:49 - E-mail “Uw wijziging is verwerkt”. Ingangsdaum 15 maart 2025.

De hele procedure heeft dus ruim een uur en een kwartier geduurd. Nog steeds word ik nerveus van zulke foute meldingen, net als wanneer je op Mijn NS onterecht wordt verweten dat je niet hebt uitgecheckt en daarom 20 euro in rekening wordt gebracht, wat later weer verdwijnt. Kennelijk moeten we ermee leven, maar klantvriendelijk is het niet.

Wie echt de volgende ochtend vroeg wil reizen kan maar beter het abo de dag tevoren al omzetten, ook al betaal je dan tot een paar eurootjes voor een dag waarop je niet reist.

• Auteur
  • Reisadviseur*
  • 20 reacties
  • 15 maart 2025
Robert B schreef:

Wat een gedoe zeg, blijkbaar werkt de webshop als een soort ‘winkelmandje’ en onthoudt wat er in zit. Je cookies wissen maakt het mandje inderdaad weer leeg.

Normaal gesproken zou wisselen na 2:00 (in de winter 1:00) gewoon de juiste datum moeten opleveren, maar wat ​@henkputs zegt is natuurlijk ook prima (bevestiging toont de juiste datum).

Het winkelmandje klopt niet helemaal: er staat geen bestelling meer in. ( maar de oude datum wordt dus wel bewaard).

Robert, ik vind dat wij klanten niet tevreden mogen zijn met een houtje-touwtje oplossing. De NS moet dit oplossen.

henkputs
  • Reisleider**
  • 214 reacties
  • 15 maart 2025

Afgelopen nacht rond halféén heb ik een flex basis omgezet naar weekendvrij (voor iemand anders). Controlescherm en "Wijziging gelukt” gaven als ingangsatum 14 maart, gisteren dus. Ik heb er screenshots van bewaard. De bevestigingsmail en het bericht "Je kunt reizen” gaven als ingangsdatum vandaag, 15 maart. Die laatste e-mail kwam na een uur en een kwartier.

Ik heb de hele procedure hier geplaatst, maar kreeg een rode balk met de mededeling dat het eerst gecontroleerd moest worden. Daarom hier een samenvatting.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 15 maart 2025

Dank ​@henkputs, een moderator kan je eerdere bericht alsnog goedkeuren dan verschijnt het wel.

Zolang de ingangsdatum in Mijn NS maar klopt (en de factuur die je de volgende dag krijgt).

Ik praat het niet goed, en dat een bevestigingsmail meer dan een kwartier duurt zegt op zich ook wel iets, maar is in dit geval dus waarschijnlijk gunstig voor de juiste ingangsdatum (zaterdag).

Reageer