Skip to main content

laatste dag geldigheid keuzedag


Toon eerste bericht

39 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7400 reacties
  • 6 oktober 2023
Erryt NS schreef:

Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? 

 


  • Reisleider**
  • 214 reacties
  • 6 oktober 2023

Op de website van NS staat trouwens (nog steeds) dat de keuzedagen vervallen na de einddatum en ook dat de geldigheid gelijk loopt aan de geldigheid van het DalVoordeel-abonnement.

 


Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9306 reacties
  • 6 oktober 2023
mrfreeze schreef:
Erryt NS schreef:

Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? 

 

Het is maar net hoe je het interpreteert. Het was in ieder geval gewoon een foutje in de tekst wat gelukkig is opgelost. 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13654 reacties
  • 6 oktober 2023
Erryt NS schreef:

De fout bestaat al een tijd, maar niet jaren lang. Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? In ieder geval klopt dat niet. Ik heb het uitgezocht en dit was de reden. Ik kan geen exacte datum geven, maar ik kreeg wel te horen dat het enige tijd geleden al gecorrigeerd was.

Ik kom er op terug.

Bij mij deed het probleem zich bijna 1,5 jaar geleden voor.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 7 oktober 2023

Zolang ze maar een volledige maand geldig zijn, dus Keuzedagen die op de 6e van een maand uitgegeven zijn moeten in ieder geval tot en met de 5e nog geldig zijn, ook al staat de volgende Keuzedag (geldig per de 6e) al een dag eerder klaar.

Zo zal het ook in je overzicht in Mijn NS en de e-mail staan, toch?


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13654 reacties
  • 7 oktober 2023
Robert B schreef:

Zolang ze maar een volledige maand geldig zijn, dus Keuzedagen die op de 6e ingegaan zijn moeten in ieder geval tot en met de 5e nog geldig zijn, ook al staat dan de volgende Keuzedag (geldig per de 6e) al klaar.

Zo zal het ook in je overzicht in Mijn NS en de e-mail staan, toch?

Zo staat het in mijn overzicht, maar volgens @Erryt NS zou het niet tot met de 5e maar tot de 5e zijn.

Ik denk dat het toch te maken heeft met de keuzedag die de 6e op te halen is de 5e klaargezet wordt.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 7 oktober 2023
MoDe schreef:

Zo staat het in mijn overzicht, maar volgens @Erryt NS zou het niet tot met de 5e maar tot de 5e zijn.
Ik denk dat het toch te maken heeft met de keuzedag die de 6e op te halen is de 5e klaargezet wordt.

Precies dat dus, jammer @Erryt NS dit klopt dus gewoon ergens niet toch? 🤔

“Weet je wat, we passen een of andere tekst aan en vervolgens is een Keuzedag zomaar een dag korter geldig geworden dan iedereen zou verwachten”… 😮😫

Omdat de volgende Keuzedag al staat te trappelen om gebruikt te worden…. 

Zie openingspost van dit topic, het is gewoon een systeemfout waar je van alles over kunt zeggen (tekst in e-mail en overzicht in Mijn NS veranderen of een coulance e-ticket aanbieden) maar het is dus simpelweg fout!

Ik ben verder niet boos of zo (geen gedupeerde) maar mijn verstand staat erbij stil.

Voor de rest, zie de openingspost van dit topic, een Keuzedag geldig t/m 30 april zou geen Keuzedag moeten opleveren die van 30 april t/m 30 juni geldig is (want dat is een dag te veel!) en zou dus t/m de 29e moeten zijn.

Ook fijn, dan haal je die de 29e op om op de 30e mee te reizen, en is die ineens ‘verlopen’ en reis je op saldo?! #kanniewaarzijn

Voor wie een Mijn OV-chip account heeft… Ik zou na het ophalen van een Keuzedag vooral eens kijken bij kaartinformatie tot wanneer die precies geldig is.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 7 april 2025

Ach,ach.

Nog steeds die discussie over de geldigheid.

Inmiddels vele malen contact gehad met NS hierover.

Men begrijpt daar niet wat het verschil is van:

Tot en Met

en

Tot.

Elke keer vervalt dus de laatste tot en met dag, omdat er in het NS systeem een computer zit die de laatste geldigheidsdatum verward met nieuwe data.

In het oude systeem was het helemaal irritant, want telkens ruzie over de geldigheid.

In het nieuwe systeem heb je er maar één keer last van.

Kortom je keuzedagen zijn geldig gedurende één jaar MIN 1 dag


Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25199 reacties
  • 7 april 2025

Men weet het verschil wel, maar het staat er gewoon verkeerd. Het is tot en niet tot en met. De keuzedag is wel geldig op te nemen tot de genoemde datum en is tot en met geldig als u die dus een dag eerder opneemt. Mijn keuzedagen lopen tot en met 9 april. Ik kan op 9tot en met) 8 april mijn keuzedag nog opnemen en er de negende mee reizen. In die zin is het dus wel tot en met, maar zo redeneert een normaal mens - terecht -niet. De afdeling Communicatie is ongeveer de slechts functionerende afdeling van NS, domweg omdat ze niet met de juiste woorden communiceren.

Het vervelende is: zo werkt het wel. Ik kan op de negende er nog mee reizen als ik hem op de achtste opneem en ik kan de negende de dag vast opnemen voor de tiende.

 

Op die manier bereikt NS wat het wil bereiken en dat is dat er nooit twee geldige keuzedagen op de kaart kunnen staan. Dat zit er ook achter, maar dat wordt nooit vermeld en op Klantenservice zijn ook niet alle medewerkers daarmee op de hoogte. Op dit forum moeten we het nog aan sommige diehards hier uitleggen, en die zijn doorgaans echt goed bij de tijd.

Het zou niet zo moeten zijn, maar zo functioneert het dus wel. Klantenservice verleent doorgaans een vervangende keuzedag met email als mensen dit is overkomen. Maar u moet ze eerst zien te overtuigen.

Ik ben met mijn adviezen meer down to Earth en geef maar de raad die werkt: Zet de keuzedag er niet op de laatste dag op, maar een dag ervoor. Dat scheelt ergernis. Sommige dingen in het leven zijn zoals ze zijn.😇

 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12653 reacties
  • 7 april 2025

Ik zie werkelijk het probleem niet wanneer NS consequent tot en met zou gebruiken.

Mijn huidige Dal Voordeel op saldo is ingegaan op 1 november 2024. Dit abonnement loopt tot en met 31 oktober 2025. De keuzedagen die gekoppeld zijn aan het abonnement zijn dus ook geldig tot en met 31 oktober 2025.

Hoe moeilijk kan het zijn om dit zo consequent in alle systemen door te voeren en eens een einde te maken aan alle nodeloze verwarring? Het leven is al ingewikkeld genoeg zonder al deze beslommeringen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 7 april 2025
iMark schreef:

Ik zie werkelijk het probleem niet wanneer NS consequent tot en met zou gebruiken.

Mijn huidige Dal Voordeel op saldo is ingegaan op 1 november 2024. Dit abonnement loopt tot en met 31 oktober 2025. De keuzedagen die gekoppeld zijn aan het abonnement zijn dus ook geldig tot en met 31 oktober 2025.

Natuurlijk, maar NS zet de eerste nieuwe Keuzedag van het volgende contractjaar dus al op 31 oktober voor je klaar (je kunt daar vanaf 1 november mee reizen), en die verving de laatste nog geldige Keuzedag.

Zolang de oudere (geldig t/m 31 oktober) óók nog maar op te halen is, is het geen probleem en dat lijkt (voorbeeld ​@MoDe) tegenwoordig zo te zijn.

Er staan op 31 oktober dan twee Keuzedagen klaar, eentje geldig tot eind oktober en de andere vanaf 1 november.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12653 reacties
  • 7 april 2025

Dus het hele “probleem” draait om de eerste dag van de nieuwe reeks die al klaar zou moeten staan tijdens de laatste dag van het oude abonnement? Dat lijkt me tamelijk eenvoudig op te lossen door de eerste dag van de nieuwe reeks pas klaar te zetten wanneer het nieuwe abonnement is ingegaan.

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 7 april 2025
iMark schreef:

Dus het hele “probleem” draait om de eerste dag van de nieuwe reeks die al klaar zou moeten staan tijdens de laatste dag van het oude abonnement? Dat lijkt me tamelijk eenvoudig op te lossen door de eerste dag van de nieuwe reeks pas klaar te zetten wanneer het nieuwe abonnement is ingegaan.

Precies dat inderdaad (​@Thom gaf het ook al aan), op zich geeft het eerder kunnen ophalen (maar je kunt er morgen pas mee reizen) bij Primera of zo wel wat zekerheid.

Want wat als de automaat op het station het morgen ineens niet doet? 🙄 Dán bel je de Klantenservice! 🤣


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12653 reacties
  • 8 april 2025

Persoonlijk zou nooit een dag van te voren de keuzedag laden. Je kunt onverwacht ziek worden of er kunnen problemen op het spoor zijn waardoor je reis zoals gepland niet doorgaat. 

Eenmaal opgehaald kan de keuzedag niet geretourneerd worden. 

Voor de eerste dag van een nieuwe reeks zou ik een uitzondering maken en die niet een dag van te voren beschikbaar maken. En dat vervolgens ook duidelijk toelichten aan de gebruikers. 


Reageer