NS Flex Dal | NS Community
beantwoord

NS Flex Dal

  • 9 May 2023
  • 7 reacties
  • 148 Bekeken

Ik ben een nieuwe gebruiker en heb een vraag over hoe de kaart werkt:

Reis:

8.53 - 9.07 Ommen Zwolle - dan kan ik gewoon inchecken met de kaart, maar krijg geen korting

ik check uit in Zwolle bij Blauwnet en check in bij NS

9.20 - 10.45 Zwolle - R'dam Alex - hier krijg ik korting op de reis.

Terugreis

15.45 - 17.10 R'dam Alex - Zwolle - omdat ik voor 16.00 door de poortjes ga krijg ik korting op hele traject.

17.21 - 17.37 Zwolle Ommen - tegen vol tarief.

Klopt dit?

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 9 May 2023, 12:48

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Ron Dekker,

Nee. Bij Flex-abonnementen telt alleen het eerste moment van inchecken, ook als je overstapt naar een andere vervoerder. Pas als er meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck zit, wordt het gezien als een nieuwe reis en wordt opnieuw het tarief bepaald.

In jouw voorbeeld reis je dus 's ochtends de hele reis tegen vol tarief en 's middags de hele reis met korting. Je zou 's ochtends voor het deel Ommen - Zwolle met een andere OV-chipkaart (of een los ticket) kunnen reizen en dan vanaf Zwolle met korting inchecken met je abonnement.

Goedemiddag Ron Dekker en welkom bij de NS Community.

Nee, dit klopt helaas niet. Het moment van inchecken is bepalend voor het tarief van de hele reis. Bij NS Flex wordt dit ook behouden als je overstapt naar een andere vervoerder.

Als jij om 08:53 vertrekt voor een reis van Ommen naar Rotterdam Alexander, dan zal die gehele reis in rekening gebracht worden op vol tarief.

Andersom zal de gehele terugreis kosteloos zijn, omdat je bent begonnen in de daluren.

Als je binnen 35 minuten na een uitcheck opnieuw incheckt dan wordt dit gezien als een overstap en zal het tarief van de oorspronkelijke incheck gehanteerd blijven. Zit er meer dan 35 minuten tussen, dan wordt het tarief opnieuw bepaald.

Wat jij in dit geval kan doen voor de heenreis is een los ticket kopen voor het stukje in de ochtendspits tussen Ommen en Zwolle. Vervolgens check je in Zwolle in met je OV-chipkaart en reis je volgens het daltarief, oftewel gratis met een Dal Vrij product. Voor de terugreis vertrekt je in de daluren dus zal de hele reis conform dalurentarief zijn.

Hi, I have a question.
I need to travel from Enschede Kennispark to Delft and arrive in Delft around 9 or 10 am.

I can catch a train at Kennispark (departing at 6:36 am). Can I check in at the station around 6:25 or 6:30 am? I'll be taking the Blauwnet train initially and then I'll need to change trains and companies in Hengelo, but this transfer is around 6:50 am. Is it possible to get a discount for this trip on both trains and companies?

Reputatie 6
Badge +2

Hi Mariano and welcome to the NS Community! 

If you have a NS Flex contract, you can check in the off peak hours. The moment at which you check in determines whether you travel at a discount, including if you transfer to another carrier. Then you will get the discount for both carriers.

Thank you, Lorena. I have an NS Flex Dal. Is it okay if the train departs at 6:38 a.m.? Can I check in before 6:30 a.m. for use the 40%?

Also, I need to make a transfer and change the train and company, so I will check out and check in again at 6:50 a.m.

Please let me know if there are any issues. Thank you!

All travel is with 40% of discount?

Badge +3

Indeed, if you have NS Flex, which you do, then you can also change operators during peak hours and still continue to travel for off-peak fares if the first check-in was during off-peak hours.

Note that there's a five-minute margin in your favour, so you can actually check in as late as 6.34 am and still get discount. Even if the train departs during peak hours. It's the time of checking in that matters.

Reageer