Skip to main content
beantwoord

rare afschrijving met weekend vrij

Geachte NS,
Een maand geleden heb ik een Weekend Vrij-abonnement afgesloten. Telkens wanneer ik dit abonnement aanschaf, valt het mij op dat ik eerst een factuur ontvang met een bedrag dat niet overeenkomt met de prijs van het abonnement. Dit keer ging het om een bedrag van €18,48. Daarna ontvang ik nog een factuur met het reguliere bedrag voor het Weekend Vrij-abonnement.

Nu krijg ik een bedrag van €16,69 teruggestort. Als ik de bedragen vergelijk, lijkt het erop dat ik nog een paar euro van jullie tegoed heb.
Ik reis niet met ander openbaar vervoer, dus daar kunnen de kosten niet vandaan komen. Ik vind het vreemd dat dit telkens gebeurt bij het afsluiten van een Weekend Vrij-abonnement. Kunt u mij uitleggen hoe dit precies zit?

Beste antwoord door Isitimela

Dat komt doordat de facturatiedatum altijd gelijk blijft, en die is afhankelijk van wanneer je NS Flex voor het eerst hebt afgesloten.

Laten we, om het makkelijk te houden, zeggen dat je NS Flex op de eerste van de maand wordt gefactureerd.

Als je dan op de 16e van de maand NS Flex afsluit, krijg je eerst een factuur voor de 16e t/m de 31e (of 30e, 29e of 28e). Op de 1e van de maand krijg je dan een factuur voor de hele maand.

Maar als je dan later op de 20e van de maand teruggaat naar NS Flex Basis, dan wordt het bedrag van de 20e tot en met het eind van de maand weer teruggestort. 

Bekijk origineel

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 10 april 2025

Kan het iets te maken hebben met een looptijd van korter dan één maand? Ik bedoel: als u uw abonnement na 1,5 maand stopzet krijgt u 15/31ste of 16/31ste van het maandbedrag terug.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 10 april 2025

Dat komt doordat de facturatiedatum altijd gelijk blijft, en die is afhankelijk van wanneer je NS Flex voor het eerst hebt afgesloten.

Laten we, om het makkelijk te houden, zeggen dat je NS Flex op de eerste van de maand wordt gefactureerd.

Als je dan op de 16e van de maand NS Flex afsluit, krijg je eerst een factuur voor de 16e t/m de 31e (of 30e, 29e of 28e). Op de 1e van de maand krijg je dan een factuur voor de hele maand.

Maar als je dan later op de 20e van de maand teruggaat naar NS Flex Basis, dan wordt het bedrag van de 20e tot en met het eind van de maand weer teruggestort. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 april 2025

En om het nog handiger te maken wordt bij een wijziging van Dal Voordeel naar Weekend Vrij en/of andersom, de 40% korting van de daluren apart verrekend. Dit levert inderdaad op het eerste gezicht onlogische bedragen op.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 april 2025

Wat Keuzereiziger zegt. Wanneer je de eerste keer een Flex contract hebt aangeschaft op bv de 10e van de maand is en blijft je vaste factuurdatum de 10e, iedere maand weer. Wijzig je op een andere dag van een maand, zeg de 20e, dan ontvang je eerst een tussentijdse factuur van de 20e t/m de 9e van de maand erna en daarna komt een factuur voor een volle maand van de 10e t/m de 9e van de maand erna. Wijzig je daarna een keer het abonnement eerder dan je vaste factuurdatum, dan ontvang je ook weer een tussentijdse factuur vanaf die datum tot aan je factuurdatum. Hierdoor betaal je na wijzigen op een andere datum dan je vaste factuurdatum altijd een een lager bedrag dan het maandbedrag (omdat het over minder dagen is) of je ontvangt weer een bedrag terug (omdat je een aantal dagen minder het abonnement hebt dan je al vooruit betaald hebt). 

Reageer