Skip to main content
beantwoord

Samenreiskorting


Wanneer ik iemand meeneem en ik heb de ns flex , moet ik dan het kaartje kopen voor diegene in de app en dan mijn samenreiskorting aanzetten? Zo hebben we beide de korting. Klopt dit ? 

Beste antwoord door MoDe

Het hangt er vanaf welke Flex je hebt. Als je alleen basis hebt, dan kun je niemand met samenreiskorting mee nemen en heb je zelf ook.geen korting. Hebt je alleen weekendvrij of Weekend korting 40% dan kun je doordeweeks wel iemand met korting meenemen, maar heb je zelf doordeweeks geen korting.

Degene die je meeneemt activeert zelf de korting via de automaat op de ov chipkaart (bij reizen op saldo) of activeert de korting in de app (flex basis) of koopt een e-ticket samenreiskorting.

Bekijk origineel

11 reacties

Slidestops
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
  • 11 juli 2022

U hoeft zelf niets te doen moet uw kaart - u heeft al een abonnement. Degene die meereist koopt een kaartje met samenreiskorting (alleen online beschikbaar) of laad samenreiskorting op zijn/haar chipkaart.  


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13435 reacties
  • Antwoord
  • 11 juli 2022

Het hangt er vanaf welke Flex je hebt. Als je alleen basis hebt, dan kun je niemand met samenreiskorting mee nemen en heb je zelf ook.geen korting. Hebt je alleen weekendvrij of Weekend korting 40% dan kun je doordeweeks wel iemand met korting meenemen, maar heb je zelf doordeweeks geen korting.

Degene die je meeneemt activeert zelf de korting via de automaat op de ov chipkaart (bij reizen op saldo) of activeert de korting in de app (flex basis) of koopt een e-ticket samenreiskorting.


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 6 augustus 2022

Ik heb de samenreiskorting voor een dagretour gekocht. Bij de heenreis is de korting wel toegepast. Bij de terugreis, op dezelfde dag, niet. Had ik bij de terugreis opnieuw de samenreiskorting moeten kopen?


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 6 augustus 2022

Samenreiskorting is per rit, dus in dit geval voor de heenreis. Voor de terugreis is samenreiskorting dus nog een keer nodig. Samenreiskorting mogen geven gaat samen met een betaald abonnement. Het feit dat u samen reist, in uw geval met een dagretour, is niet voldoende.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 6 augustus 2022

Bij een OV-chipkaart met Reizen op saldo moet de Samenreiskorting worden geladen bij een kaartautomaat. Die Samenreiskorting is dan voor 1 rit en 35 minuten na uitchecken vervalt het. Wel is er de mogelijkheid om de Samenreiskorting direct 2 keer te laden, dus ook voor een 2e rit, bv de terugreis. 

En misschien ten overvloede, Samenreiskorting is alleen geldig bij inchecken in de daluren. Als voor de terugreis tijdens de spits is ingecheckt wordt de korting niet berekend.


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 6 augustus 2022

Bedankt voor jullie antwoorden Thom en Momo.

De volgende keer zal ik voor de terugreis opnieuw de samenreiskorting ‘doen’.


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 6 augustus 2022

Vergewist u zich er ook even van of u een betaald abonnement heeft. Een dagretour geeft niet automatisch recht om iemand mee te nemen met samenreiskorting. Zonder betaald abonnement is samenreiskorting niet geldig al, zal het samenreiskaartje wel werken. Als iets kan, mag het nog niet altijd. 


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 7 augustus 2022

Mag ik samenreiskorting toepassen op mijn studenten ov in de zomervakantie ? 


ICMmetje
  • Reisleider**
  • 118 reacties
  • 7 augustus 2022
Sabinevdpoel schreef:

Mag ik samenreiskorting toepassen op mijn studenten ov in de zomervakantie ? 

Als u dan bedoelt iemand anders met u laten meereizen met samenreiskorting (terwijl u studentenreisproduct hebt), ja, dat mag. Ondanks dat u niet meer vrij reist heeft u namelijk wel nog gewoon het studentenreisproduct.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 8 augustus 2022

Ik kan vandaag geen Flexabonnement afsluiten door een technische storing bij uw bedrijf.  Heb al wel een OV chipkaart. Ik wil er graag morgen gebruik van maken. Wanneer kan ik een Flexabonnement afsluiten.  


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13435 reacties
  • 8 augustus 2022
Ineke Korte schreef:

Ik kan vandaag geen Flexabonnement afsluiten door een technische storing bij uw bedrijf.  Heb al wel een OV chipkaart. Ik wil er graag morgen gebruik van maken. Wanneer kan ik een Flexabonnement afsluiten.  

Probeer het later op de avond of morgenochtend. Je zou ook kunnen bellen, maar als je nog geen flex hebt, is het de vraag of het telefonisch geregeld kan worden dat je morgen met flex kunt reizen.

 


Reageer