Skip to main content
beantwoord

NS weekend vrij niet geldig voor mij?

Hoi!

Als ik ns flex weekend vrij wil nemen voegen jullie de korting toe, maar in de voorwaarden staat:

Het aanbod om het NS Flex Weekend Vrij-abonnement 2 maanden tegen gereduceerd tarief te proberen, geldt alleen voor nieuwe klanten die in de periode van 14 april 2025 tot en met 11 mei 2025 een NS Flex Weekend Vrijabonnement afsluiten bij NS. Dit doen zij via de website (www.ns.nl of www.ns.nl/wegisweg), NS Klantenservice of bij één van de NS Servicebalies op de stations. Nieuwe klant wil zeggen dat je bij het afsluiten van het abonnement niet geregistreerd staat als NS Flex-klant, met uitzondering van NS Flex Basis. Ook als je eerder een NS Flex-abonnement hebt gehad en dit abonnement hebt beëindigd, word je voor deze actie gezien als nieuwe klant.

Ik heb nu daluren met korting. Krijg ik dan later toch de normale prijs later? Het is verwarrend omdat jullie de korting wel toevoegen als ik het wil bestellen. 

Beste antwoord door MoDe

Wanneer je Dal voordeel langer dan een maand hebt, kun je wijzigen naar Flex basis. Daarna kun je gebruik maken van de weekend vrij aktie. Lukt het niet online dan kun je contact opnemen met NS klantenservice.

Bekijk origineel

35 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13652 reacties
  • Antwoord
  • 15 april 2025

Wanneer je Dal voordeel langer dan een maand hebt, kun je wijzigen naar Flex basis. Daarna kun je gebruik maken van de weekend vrij aktie. Lukt het niet online dan kun je contact opnemen met NS klantenservice.

• Auteur
  • Intercity
  • 31 reacties
  • 15 april 2025

Oke thanks! dus flex basis hoef je dan geen maand te houden?

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7400 reacties
  • 15 april 2025

Het gebeurt vaker dat de techniek de voorwaarden niet volgt. Ik had hetzelfde toen ik een tijdje terug wijzigde van Weekend Vrij naar Dal Voordeel. Daar was toen ook een actie, alleen voor nieuwe klanten. Maar tijdens het wijzigingsproces en in alle bevestigingsmails stond de actieprijs. In Mijn NS staat ook de actieprijs als prijs van mijn abonnement. Maar op de factuur is toch de volledige prijs berekend ...

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13652 reacties
  • 15 april 2025
Rick48 schreef:

Oke thanks! dus flex basis hoef je dan geen maand te houden?

Wanneer je Flex basis hebt hoef je geen maand te wachten als je wilt wijzigen naar een abonnement.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 15 april 2025

Ik weet niet of het systeemtechnisch intussen is aangepast, maar bij vorige kortingsacties was het mogelijk om vanuit een al bestaand Flex Weekend Vrij te wijzigen naar hetzelfde Flex Weekend Vrij abonnement, en ook vanuit elk ander Flex abonnement ondanks dezelfde voorwaarden dat je alleen als nieuwe klant gebruik kon maken van de actie. 

• Auteur
  • Intercity
  • 31 reacties
  • 15 april 2025

Ja ik heb nog even met de klantenservice gesproken en die zeggen zelfs dat de voorwaarden niet kloppen. Erg verwarrend! Ik ben eigenlijk nog steeds bang dat als ik het nu neem, dat ik dan toch die korting niet krijg achteraf en dat de ns dan zegt: ja jij hebt de voorwaarden geaccepteerd, zeker omdat je het gesprek met de klantenservice niet op kan slaan. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2739 reacties
  • 15 april 2025
Rick48 schreef:

Ja ik heb nog even met de klantenservice gesproken en die zeggen zelfs dat de voorwaarden niet kloppen. Erg verwarrend! Ik ben eigenlijk nog steeds bang dat als ik het nu neem, dat ik dan toch die korting niet krijg achteraf en dat de ns dan zegt: ja jij hebt de voorwaarden geaccepteerd, zeker omdat je het gesprek met de klantenservice niet op kan slaan. 

Wat zou er dan aan de voorwaarden niet kloppen volgens de klantenservice?

• Auteur
  • Intercity
  • 31 reacties
  • 15 april 2025

Het aanbod om het NS Flex Weekend Vrij-abonnement 2 maanden tegen gereduceerd tarief te proberen, geldt alleen voor nieuwe klanten die in de periode van 14 april 2025 tot en met 11 mei 2025 een NS Flex Weekend Vrijabonnement afsluiten bij NS. Dit doen zij via de website (www.ns.nl of www.ns.nl/wegisweg), NS Klantenservice of bij één van de NS Servicebalies op de stations. Nieuwe klant wil zeggen dat je bij het afsluiten van het abonnement niet geregistreerd staat als NS Flex-klant, met uitzondering van NS Flex Basis. Ook als je eerder een NS Flex-abonnement hebt gehad en dit abonnement hebt beëindigd, word je voor deze actie gezien als nieuwe klant.

Ze zeggen dat ik gewoon van daluren korting naar weekend vrij kan gaan, dus dat het bovenstaande niet klopt. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25198 reacties
  • 15 april 2025

Maakt u zich geen zorgen, we doen het allemaal zo en het werkt altijd, Ns is niet duidelijk op dit punt, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet zo is. Ik switch van het ene naar het andere abonnement door te wijzigen naar Flex en een uur later wissel ik naar het nieuwe abonnement. Het kan veel sneller. zodra u via de mail de bevestiging van de overgang naar Flex binnen heeft, kunt u al veranderen. Meestal binnen een half uur, veelal sneller,  heeft de bevestiging voor Weekendvrij met korting.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 15 april 2025

De voorwaarden zijn bedoeld zoals ze staan, dus alleen voor nieuwe klanten. Maar systeemtechnisch lukt het ook als bestaande klant. Bij meerdere dergelijke acties waren er hier community leden die niet als nieuwe klant een abonnement met korting hebben aangeschaft en ik heb bij bij geen enkele persoon gezien dat die de korting terug moest betalen, even aangenomen dat ze dat dan hier zouden melden. Die voorwaarden zijn leuk, maar dus totaal niet dichtgetimmerd. Zou dat wel het geval zijn, is er altijd nog de mogelijkheid om eerst je bestaande abonnement te wijzigen naar Flex Basis en dan de actie te bestellen. Want vanuit Flex Basis mag het weer wel volgens de voorwaarden. 

• Auteur
  • Intercity
  • 31 reacties
  • 15 april 2025

Dank allen! Ik ga dan vandaag naar ns flex basis en vrijdag naar ns weekend vrij! 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7400 reacties
  • 15 april 2025
Momo schreef:

Bij meerdere dergelijke acties waren er hier community leden die niet als nieuwe klant een abonnement met korting hebben aangeschaft en ik heb bij bij geen enkele persoon gezien dat die de korting terug moest betalen, even aangenomen dat ze dat dan hier zouden melden.

Zie mijn vorige reactie. Er lijkt toch iets veranderd. In alle e-mails en in Mijn NS staat de actieprijs van € 2,95. Op mijn laatste factuur is toch € 5,95 berekend. Weet nog niet of ik er moeilijk over ga doen. Klinkt misschien beetje elitair, maar vind ik toch een hoop gedoe voor een paar euro.

Ik zou voor de zekerheid dus inderdaad eerst naar Basis wijzigen.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 15 april 2025
mrfreeze schreef:

Zie mijn vorige reactie. Er lijkt toch iets veranderd. In alle e-mails en in Mijn NS staat de actieprijs van € 2,95. Op mijn laatste factuur is toch € 5,95 berekend.

Als NS het echt goed wil doen volgens de voorwaarden moet je in zo'n geval al bij bestellen de melding krijgen dat je niet in aanmerking komt voor de actiekorting. Bij wijzigen van je abonnement wordt aangegeven wat je huidige abonnement is en wat je nieuwe abonnement wordt, aan de hand daarvan kan bepaald worden of je wel of niet gebruik kan maken van de actie. Dan weet je als klant ook van tevoren wat er wordt berekend, is het niet achteraf een verrassing dat je wel de volle prijs moet betalen. En het kan voor sommigen ook een reden zijn om het abonnement wel of niet te nemen. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7400 reacties
  • 15 april 2025

Nou, dat dus. Het systeem weet gewoon wat m'n huidige abonnement is. Dan moet het niet moeilijk zijn die voorwaarden ook technisch af te dwingen.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13652 reacties
  • 15 april 2025
Rick48 schreef:

Het aanbod om het NS Flex Weekend Vrij-abonnement 2 maanden tegen gereduceerd tarief te proberen, geldt alleen voor nieuwe klanten die in de periode van 14 april 2025 tot en met 11 mei 2025 een NS Flex Weekend Vrijabonnement afsluiten bij NS. Dit doen zij via de website (www.ns.nl of www.ns.nl/wegisweg), NS Klantenservice of bij één van de NS Servicebalies op de stations. Nieuwe klant wil zeggen dat je bij het afsluiten van het abonnement niet geregistreerd staat als NS Flex-klant, met uitzondering van NS Flex Basis. Ook als je eerder een NS Flex-abonnement hebt gehad en dit abonnement hebt beëindigd, word je voor deze actie gezien als nieuwe klant.

Ze zeggen dat ik gewoon van daluren korting naar weekend vrij kan gaan, dus dat het bovenstaande niet klopt. 

De voorwaarden kloppen wel en de actie is bedoeld om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten af te schrikken. Door terug te gaan naar basis kun je als bestaande klant toch gebruik maken van de actie.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025
mrfreeze schreef:

Het gebeurt vaker dat de techniek de voorwaarden niet volgt. Ik had hetzelfde toen ik een tijdje terug wijzigde van Weekend Vrij naar Dal Voordeel. Daar was toen ook een actie, alleen voor nieuwe klanten. Maar tijdens het wijzigingsproces en in alle bevestigingsmails stond de actieprijs. In Mijn NS staat ook de actieprijs als prijs van mijn abonnement. Maar op de factuur is toch de volledige prijs berekend ...

Ze zijn er dus later achter gekomen dat je al bestaande Flex klant was en dus geen recht had op korting?

Is er op de tussentijdse factuur na de wissel wel korting verrekend, of was dat gewoon een verrekening voor een aantal dagen ‘vrij reizen in het weekend’ (want dalkorting had je waarschijnlijk al, dus blijft ongewijzigd)?

Ik vermoed dat toen van Dal Voordeel naar Dal Voordeel (actieprijs) gewoon zou lukken (mij wel!) en voor de huidige actie van Dal Voordeel naar Weekend Vrij je ook gewoon de korting zou opleveren over het ‘vrij reizen in het weekend’ deel. 🤔

Eerst wisselen naar Basis en dan de volgende dag tegen actietarief bestellen kan altijd nog, maar lijkt me nogal overbodig.

• Auteur
  • Intercity
  • 31 reacties
  • 18 april 2025
MoDe schreef:

Nou MoDe door jou ben ik nu heel veel geld kwijt. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 18 april 2025

Heb je gewijzigd naar Flex Basis en kun je nu pas weer 15 mei opnieuw wijzigen? Dat is dan weer nieuw, je kon vanuit Flex Basis (afgezien van de beginperiode van Flex) altijd weer direct wijzigen. Mogelijk kun je nog wel via de klantenservice wijzigen. Heb je dat al geprobeerd?

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 3120 reacties
  • 18 april 2025

Wijzigen vanaf NS Flex basis is altijd mogelijk. De website is wat stug wat dat betreft en ziet dit dan als een 'regulier’ abonnement (geen basis). Je kan dit door Klantenservice laten overrulen.

• Auteur
  • Intercity
  • 31 reacties
  • 18 april 2025

Ja gelukkig heeft de klantenservice mij goed geholpen. 
Ik hoop echt wel dat dit soort dingen een keer gaan veranderen, dit is gewoon zo stressvol voor mensen die moeite hebben met prikkelverwerkingen. Ook dat je constant andere berichten krijgt. 

De ene zegt dat de voorwaarden niet kloppen, de ander zegt dat je daarom eerst naar basis moet gaan, de een zegt weer dat je wel de korting krijgt als je van daluren korting naar weekend vrij gaat. Dat je opstartproblemen hebt, oke! Maar ns flex bestaat nu al jarenlang. 

In ieder geval wel blij met de goede hulp van de vrouw aan de helpdesk, maar omdat ze de daluren korting niet aan had geklikt moet ik daarvoor na vandaag weer bellen. Het kon niet vandaag: computer says no. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 18 april 2025
Laura NS schreef:

Wijzigen vanaf NS Flex basis is altijd mogelijk. De website is wat stug wat dat betreft en ziet dit dan als een 'regulier’ abonnement (geen basis). Je kan dit door Klantenservice laten overrulen.

Dat is dan veranderd. Eerder gaf de website na wijzigen naar Basis wel gewoon de mogelijkheid om eerder dan een maand te wijzigen. Dat kon al direct na de wijziging naar Basis.

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 3120 reacties
  • 18 april 2025

Dat zou ook gewoon moeten kunnen, dit is even een glitch in de matrix. Het is niet de eerste keer dat ik dit zie en komt gelukkig niet zo vaak voor.

• Auteur
  • Intercity
  • 31 reacties
  • 18 april 2025

Dan heeft MoDe mij wel goed geholpen, en ligt het aan het systeem. 
Ik was meteen bang dat ik nu heel veel treinkaartjes moest kopen voor de evenementen waar ik de komende weekenden heen ga. Bedankt allen. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13652 reacties
  • 18 april 2025

Binnen een maand kunnen wijzigen van basis naar een betaald flex abonnement is nog niet zo lang mogelijk en soms kan dat alleen via de klantenservice. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 18 april 2025
MoDe schreef:

Binnen een maand kunnen wijzigen van basis naar een betaald flex abonnement is nog niet zo lang mogelijk en soms kan dat alleen via de klantenservice. 

Ik weet niet wat jij “niet zo lang” vindt, maar dat is al zeker sinds ergens in 2020 zo dat het kan. Zie bv 

https://community.ns.nl/archief-43/altijd-wijzigen-van-ns-flex-basis-66921?tid=66921&fid=43

Zelf heb ik het jaren geleden toen ik van Dal Voordeel naar Basis ging eens getest, en dat kon gewoon. Dat zal eind 2021 zijn geweest, toen er een actie was voor een maand gratis Flex Dal Voordeel, die ik na die gratis maand naar Basis heb gezet. 

Edit, dat gelinkte topic staat helaas in het archief en is niet voor iederen te lezen.

Daarom even dit screenshot

Reageer