Skip to main content
beantwoord

Vertrekstation niet kunnen aangeven

Ik heb via de NS spoorwinkel een dagretour gekocht voor KreaDoe naar Utrecht. Maar ik kwam er later achter dat ik geen eigen ‘vertrek station’ kon aangeven en dat er nu ‘Utrecht’ staat terwijl er Leeuwarden moet staan. (eindstation staat nu Leeuwarden). Kan ik nu morgenvroeg wel gewoon mijn reis beginnen op station leeuwarden?

(dit kaartje heb ik gehaald: KreaDoe Lentefestival 2025 | Spoordeelwinkel | NS Spoordeelwinkel)

Beste antwoord door Momo

Wanneer ik op de site kies voor vrijdag of zondag dan geeft hij als eindbestemming Utrecht Centraal. Bij kiezen voor zaterdag is Utrecht het vertrekstation. 

Bekijk origineel

23 reacties

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2702 reacties
  • 11 april 2025

Op de genoemde pagina is Utrecht als bestemming aangegeven en kan ik Utrecht niet als vertrekstation opgeven.

Kun je misschien een screenshot posten van wat je op dat dagretour precies ziet?

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7376 reacties
  • 11 april 2025

Ik snap de verwarring wel bij het boeken:

Maar is het niet zo'n actie waarbij de dagretour bestaat uit twee losse enkele reizen? Dat je per ongeluk alleen het tweede ticket bekijkt?

• Reisadviseur*
  • 64 reacties
  • 11 april 2025

Als je eerst een dag kiest op de site van Spoordeelwinkel en dan de volgende stap doet, dan geeft hij als eindbestemming Utrecht Centraal.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16607 reacties
  • Antwoord
  • 11 april 2025

Wanneer ik op de site kies voor vrijdag of zondag dan geeft hij als eindbestemming Utrecht Centraal. Bij kiezen voor zaterdag is Utrecht het vertrekstation. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3787 reacties
  • 11 april 2025
Momo schreef:

Dat je 3 verschillende sites hebt voor dit evenement vind ik dan ook wel weer bijzonder. Je hebt dus aparte sites voor de vrijdag, zaterdag en zondag. Bij de zaterdag is er dus weer een foutje gemaakt. Verbazingwekkend helaas niet. Misschien gebouwd door één van de medewerkers van de wintercity?

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7376 reacties
  • 11 april 2025

Ik snap ook niet waarom ze niet één bestelpagina hebben, waarbij je uit drie datums kunt kiezen. Maar goed.

Ik zou als ik Christyz was toch even contact opnemen met de klanteNService. Want als het echt een dagretour Utrecht - Leeuwarden is, kan dat wel problemen geven bij controle op de terugweg. En vermoedelijk geldt dat voor veel meer mensen 🙁

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3787 reacties
  • 11 april 2025
mrfreeze schreef:

Ik snap ook niet waarom ze niet één bestelpagina hebben, waarbij je uit drie datums kunt kiezen. Maar goed.

Ik zou als ik Christyz was toch even contact opnemen met de klanteNService. Want als het echt een dagretour Utrecht - Leeuwarden is, kan dat wel problemen geven bij controle op de terugweg. En vermoedelijk geldt dat voor veel meer mensen 🙁

Ja dat dus. Je gaat dan de reis in de verkeerde volgorde maken. Ik ben alleen bang dat het kwaad inmiddels al weer geschied is en dat er dus a.s. zaterdag dus hiermee problemen gaan ontstaan. NS kennende gaat dit ook niet voor a.s. zaterdag opgelost worden.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7376 reacties
  • 11 april 2025

Ook wel weer bijzonder dat er op de site staat dat de tickets t/m 10 april te koop zijn, maar ze nog steeds te boeken zijn.

En:

vs

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 3112 reacties
  • 11 april 2025

Ja, tegenstrijdig. Daar ga ik intern wat van zeggen. Scherp mrfreeze!

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7376 reacties
  • 11 april 2025
Laura NS schreef:

Ja, tegenstrijdig. Daar ga ik intern wat van zeggen. Scherp mrfreeze!

Op zich fijn, maar ik zou intern vooral iets over de rest van dit topic zeggen. Dat is natuurlijk een stuk ernstiger dan deze tegenstrijdigheid.

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 3112 reacties
  • 11 april 2025

Ik heb het idee dat TS op de juiste weg zit met het advies dat al is gegeven. Als er een fout is met een omgekeerd traject, dan kan klantenservice hier nog naar kijken. Het gaat om een Dagretour, niet enkele reizen. Van Utrecht naar Bestemming betekent in dit geval een keer heen en een keer weer. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3787 reacties
  • 11 april 2025
Laura NS schreef:

Ik heb het idee dat TS op de juiste weg zit met het advies dat al is gegeven. Als er een fout is met een omgekeerd traject, dan kan klantenservice hier nog naar kijken. Het gaat om een Dagretour, niet enkele reizen. Van Utrecht naar Bestemming betekent in dit geval een keer heen en een keer weer. 

Ja maar in dit geval begin je dus met de terugreis en daarna mag je toch echt de heenreis niet meer maken. Zoals ​@mrfreeze al aangeeft is dit echt een probleem.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 11 april 2025

Dat ‘verplicht printen’ is redelijk standaard voor Spoordeelwinkel combitickets (trein + toegang).

Met de QR code voor het treinticket kan je naturlijk gewoon reizen als het in de NS app staat, maar het deel van het A4’tje dat toegang geeft tot bijv. bus en Efteling moest vroeger op papier.

Tegenwoordig kan je in bussen prima e-tickets scannen, en een pdf code tonen voor toegang tot een beurs of Efteling is vaak ook geen enkel probleem meer (als die op je ticket staat), maar geen garantie.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 11 april 2025

Overigens kan ik op https://www.ns.nl/kaartjes/bestellen/kreadoe-lentefestival-zaterdag geen andere datum kiezen dan zaterdag 12 april, en is het een retour naar Utrecht.

Lijkt dus toch opgelost ❓ ​@Henkpeetersen 😅

Ik zou voor de zekerheid toch even contact opnemen voor een retourtje Leeuwarden - Utrecht, ook al zullen hier meedere mensen mee te maken krijgen en boetes wel kwijtgescholden zullen worden.

Vreemd dat die tickets maar tot 10 april (voorverkoop) verkrijgbaar zouden zijn, ik zie niet in waarom dat vandaag of morgen niet meer zou mogen. De prijs blijft € 42,00 of waren ze tot (en met 😅) gisteren goedkoper?

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7376 reacties
  • 11 april 2025

Het is inderdaad aangepast. Vanmiddag stond Utrecht nog als Vertrekstation en kon je alleen zelf een bestemming kiezen. Zie ook mijn eerdere screenshot. Netjes dat dit inmiddels is verbeterd.
Ben wel benieuwd of de reizigers naar en van die beurs morgen nog problemen gaan ondervinden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 11 april 2025

Beetje negatief dus ​@Henkpeetersen om te zeggen dat het kwaad al geschied was (feit) en dat het niet tijdig opgelost zou worden….😥

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3787 reacties
  • 12 april 2025
Robert B schreef:

Beetje negatief dus ​@Henkpeetersen om te zeggen dat het kwaad al geschied was (feit) en dat het niet tijdig opgelost zou worden….😥

In 99 van de 100 keer gaat dat niet op zo’n korte termijn en de verkeerde tickets zijn ook al lang en breed aangeschaft. Ook al omdat 10 april de eigenlijke einddatum van de actie was. Ik denk wel dat het uiteindelijk met het aantal personen dat dit kaartje heeft gekocht wel mee zal vallen. Benieuwd of we later vandaag nog een post hier ergens over zien. (op X misschien). 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2626 reacties
  • 12 april 2025

Ik zie zelf het probleem niet echt, het is een dag retour maar omgekeerd zoals ik het lees. Als je dat gewoon uitlegd aan de conducteur zou daar niks mis mee moeten zijn, lijkt mij.

Je hebt vooralsnog het volledige tarief betaald en de ticket is gewoon voor het traject die jij volgt.

Ik denk dat het weer paniek zaaien is voor niets, ik neem aan dat het treinpersoneel inmiddels ook al geinformeerd is over de fout.

@Henkpeetersen Fijn dat je postief bent over het feit dat de NS het probleem toch nog opgelost heeft 😶‍🌫️.

Het mag dan wel 1 op 100 zijn (volgens jou), maar het is toch opgelost 😛.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4123 reacties
  • 12 april 2025

Afwachten maar!

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13584 reacties
  • 12 april 2025
Laura NS schreef:

Een dagretour is geen dagkaart. Met een dagretour mag je 1x heen en 1x terug. Heb je de stations omgedraaid dan kun je op de reis heen alleen de terugreis gebruiken. Daarmee vervalt de heenreis.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16607 reacties
  • 12 april 2025
MoDe schreef:

Een dagretour is geen dagkaart. Met een dagretour mag je 1x heen en 1x terug. Heb je de stations omgedraaid dan kun je op de reis heen alleen de terugreis gebruiken. Daarmee vervalt de heenreis.

Formeel is dat natuurlijk zo, maar wanneer er op de heenreis (die dan volgens het ticket eigenlijk de terugreis is) geen controle is en op de terugreis (volgens ticket dan de heenreis) wel, dan is de reizigers volgens die controle op dat moment bezig met de heenreis en kan de conducteur niet vaststellen dat de terugreis al gebruikt is.

In een geval als dit waarbij je via de Spoordeelwinkel een ticket heb gekocht met toegang tot een evenement in Utrecht kun je het denk wel uitleggen aan de conducteur, zeker als je kunt aantonen dat het vanwege een fout van NS zelf is (laat bv dit topic zien). Al kun je natuurlijk wel altijd een star person treffen die daar geen boodschap aan heeft. Het beste zou zijn wanneer NS deze tickets had vervangen voor tickets met de juiste bestemming aangezien het NS zelf is die hier de fout in is gegaan. Dan kan er geen vervelende discussie in de trein ontstaan. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025
MoDe schreef:

Als een retour bestaat uit twee enkele reizen dan is het natuurlijk geen probleem.

Ik betwijfel of een HC moeilijk zal doen (of een melding krijgt) als je op de terugreis (op papier de heenreis) controle krijgt als de heenreis (op papier de terugreis) al gemaakt is… 🤔

@Loes ​@Sander-VH ​@Slidestops zeg het maar, want wie gaat er nu twee keer op een dag van Utrecht naar Leeuwarden en terug, en dan weer heen van Utrecht naar Leeuwarden?

Enige wat ik me kan bedenken (al eerder gesuggereerd) is als ik onderweg bedenk dat ik thuis iets vergeten ben, terugreis en dan opnieuw op pad ga. En dan ook nog gecontroleerd word… 

In dit geval (combi-ticket evenement Jaarbeurs Utrecht) lijkt het me een non-issue, tenzij je (zoals ​@Momo al zei) een HC treft die een hele slechte dag heeft.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025

Als het getolereerd wordt (terugreis van een retour eerst maken) kom je gegarandeerd ergens waar je niet wilt zijn (of al geweest bent) 🤣 Utrecht (Jaarbeurs) of zo, eigenlijk wil ik naar huis!

Je hebt betaald voor ‘terug’, dus… Waarom zou dat niet mogen (op dezelfde dag, géén weekendretour of zo) ❓

Controle op de ‘heenreis’ was er niet, want die heb je niet gemaakt (maar wél voor betaald)

Je ticket is bij controle dus geldig voor één keer heen en één keer terug.

HC: komen ik of mijn collega's je later op de dag tegen in een andere trein, dan gaan we vragen stellen 🙄

In de praktijk (een HC is echt geen stempelmachine) kom je daar dus gewoon mee weg.
Bovendien ontbreekt het ‘stempeltje’ voor de heenreis, die mag je dus maken!

Bewerkt naar eigen woorden (lach van de dag eerder deze week):

Faber weigert te tekenen, omdat zij zichzelf ‘geen stempelmachine’ vindt en een signaal wil afgeven dat de instroom van zwartrijders omlaag moet.

Daar zit je dan met een retourtje Leeuwarden - Utrecht om naar een beurs te gaan (en graag ook terug) 🤔

Reageer