Skip to main content

Hoe zit het met de aangekondigde 6 intercity’s per uur tussen Utrecht en Nijmegen?

op de app zie ik vertrektijden vanuit Utrecht van :14; :23; :44 en :53. Dat zijn er maar 4?

vanuit Nijmegen, :13; :28; :43 en :58. 
 

Vanaf wanneer gaan de overige 2 intercity’s per uur rijden?

Er is geen tienminutentrein tussen Nijmegen en Schiphol Airport. Wel tussen Arnhem - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal. Er zijn wel 6 reismogelijkheden per uur tussen Nijmegen en Arnhem, de vier door u genoemde Intercity's en twee Sprinters (naar Arnhem CS en Zutphen), maar deze bieden volgens mij geen aansluiting op de Intercity naar Utrecht Centraal en verder. 


Hoe zit het met de aangekondigde 6 intercity’s per uur tussen Utrecht en Nijmegen?

op de app zie ik vertrektijden vanuit Utrecht van :14; :23; :44 en :53. Dat zijn er maar 4?

vanuit Nijmegen, :13; :28; :43 en :58. 
 

Vanaf wanneer gaan de overige 2 intercity’s per uur rijden?

Twee van die zes treinen rijden maar tot Arnhem. In de toelichting van NS bij de nieuwe dienstregeling staat ook:

"Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem"


Dat is dan anders in de mail die ik vorige week van de NS kreeg:

 


Op de website van NS wordt wel gesproken van een tienminutentrein tussen Nijmegen en Rotterdam:

Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij tussen Rotterdam en Nijmegen via Schiphol. Verder volgt een eerste tienminutensprinter van Dordrecht naar Rotterdam en ook wordt het aantal treinen per uur verhoogd tussen Leiden en Utrecht en tussen Driebergen-Zeist en Breukelen.

 

In het topic Dienstregeling 2022 wordt echter gesproken van een tienminutentrein tussen Rotterdam en Arnhem:

Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem
De grootste veranderingen voor de komende dienstregeling zitten in de komst van de tweede en derde tienminutentrein. NS gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Arnhem-Utrecht-Schiphol doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.

 

Het lijkt erop dat de informatie op website (en in de verstuurde mail) dan onjuist is, en anders op z'n minst verwarrend.


NS heeft dit - vind ik - niet heel duidelijk gecommuniceerd.

Er rijden wel 6 IC’s op de gehele route Schiphol - Nijmegen. 6 tussen Nijmegen en Arnhem. 6 tussen Arnhem en Utrecht en ook nog 6 tussen Utrecht en Schiphol.

Slechts 2 IC rijden de gehele route.

De verbinding Utrecht - Nijmegen is 4 keer per uur mogelijk. ( 5 keer als de ICE rijd).


Zoals ik het uit eerder berichten is dat er in eerste instantie 2 keer per uur een extra trein gaat rijden tussen Arnhem en Rotterdam, waardoor er daar 6 keer per uur een IC rijdt. Pas na het opleveren van PHS Nijmegen zal die nieuwe IC ook doorrijden naar Nijmegen. 

Zie ook https://www.prorail.nl/programmas/programma-hoogfrequent-spoorvervoer/phs-sun

NS verhoogt eind 2021 de frequentie van intercity’s van vier naar zes treinen tussen Arnhem, Utrecht en Schiphol. Deze extra treinen rijden ook door van en naar Leiden, Den Haag en Rotterdam. In de periode 2025-2028 volgt de dienstregeling met een verbeterde tijdligging op het traject Arnhem-Nijmegen.


@Momo 

Er rijden nu al zes intercity's tussen Arnhem en Nijmegen. Er staat alleen dat na het opleveren van PHS Nijmegen de tijdligging van de treinen beter wordt, niet dat de twee in Arnhem eindigende treinen dan worden doorgetrokken tot Nijmegen.


Maar waarom wordt er in het topic Dienstregeling 2022 dan gesproken van een tienminutentrein tussen Arnhem en Rotterdam, terwijl op de website van een tienminutentrein tussen Nijmegen en Rotterdam wordt gesproken.

De informatie op de website klopt dan dus niet? Het gaat om een tienminutentrein tussen Arnhem en Rotterdam, en zes ic's per uur tussen Nijmegen en Arnhem. 

De informatie in het topic Dienstregeling 2022 is wat dat betreft een stuk duidelijker:

Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem
De grootste veranderingen voor de komende dienstregeling zitten in de komst van de tweede en derde tienminutentrein. NS gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Arnhem-Utrecht-Schiphol doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.

En:

Iedere tien minuten een trein
Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbindingen die NS als tienminutentrein wil aanbieden. Tussen Nijmegen en Arnhem rijden nu al 6 treinen per uur. Dat betekent dat reizigers tussen Rotterdam - Nijmegen straks zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller.  


Maar waarom wordt er in het topic Dienstregeling 2022 dan gesproken van een tienminutentrein tussen Arnhem en Rotterdam, terwijl op de website van een tienminutentrein tussen Nijmegen en Rotterdam wordt gesproken.

Het is zo inderdaad wel verwarrend. Kun je aangeven waar het op de website zo staat? Dan zet ik het graag door zodat er iemand naar kan kijken en het hopelijk aangepast kan worden.


Dat is op deze pagina: https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

En dan onder het kopje “Dit zijn de verbeteringen”.


Maar waarom wordt er in het topic Dienstregeling 2022 dan gesproken van een tienminutentrein tussen Arnhem en Rotterdam, terwijl op de website van een tienminutentrein tussen Nijmegen en Rotterdam wordt gesproken.

De informatie op de website klopt dan dus niet? Het gaat om een tienminutentrein tussen Arnhem en Rotterdam, en zes ic's per uur tussen Nijmegen en Arnhem. 

Er is helemaal géén (rechtstreekse) tienminutentrein zoals tussen Eindhoven en Utrecht (en verder richting Schiphol/Amsterdam Centraal), maar er zijn wel 6 reismogelijkheden per uur.

Tussen Arnhem en Schiphol kan je 4x per uur rechtstreeks en 2x per uur met een overstap in Utrecht, dus daar is de zogenaamde ‘tienminutentrein’. Tussen Nijmegen en Arnhem reden al 6 intercity’s per uur, dus daar bestond al een ‘tienminutentrein.

Probleem is dat er van die 6 intercity’s per uur tussen Nijmegen en Arnhem er maar 4 een zinnige overstap richting Schiphol geven (en andersom). Dat zal dus pas rond 2025-2028 beter worden.

De ‘mooie’verwoording (elke 10 minuten vs. 6 keer per uur) is dus verwarrend, zeker als sommige van al die reismogelijkheden geen zinnige overstap geven en je dus net zo goed een trein van tot wel 9 minuten later kunt nemen voor precies dezelfde aankomsttijd.

Het zou dus beter zijn om Nijmegen voorlopig te vervangen door Arnhem, in al die (pers)berichten.

Je kunt 4x per uur tussen Schiphol naar Nijmegen (2x met overstap in Utrecht). De extra treinen Rotterdam - Schiphol - Arnhem voegen daar niets aan toe.


Reageer