Skip to main content

Op de website van de NOS staat dat station Maarheeze in de toekomst overgeslagen zal worden, dus in andere woorden gesloten vanwege de overlast en gevaar voor passagiers en personeel. Ik heb zelf nog nooit op zo’n risicolijn hoeven rijden gelukkig.

Ik vroeg mij af wat in Nederland zoal de meest beruchte lijnen zijn om overlast tegen te komen?

Elke station in een arme wijk, waar veel stations ook staan.

Op de website van de NOS staat dat station Maarheeze in de toekomst overgeslagen zal worden, dus in andere woorden gesloten vanwege de overlast en gevaar voor passagiers en personeel. 

Ten eerste staat dit niet in het NOS bericht, het gaat slechts om een dreigement. NS probeert met dit dreigement de politiek te chanteren zodat er extra geld komt voor beveiliging.  

Ten tweede kan wellicht Arriva de diensten overnemen als NS weigert om zich aan de concessievoorwaarden te houden die bediening van station Maarheeze voorschrijven.

De lijnen Alkmaar - Den helder en Dordrecht - Rotterdam - Den haag worden door veel van mijn collega HC's altijd als vervelende lijnen omschreven waar overlast vaker voorkomt. 

Op de website van de NOS staat dat station Maarheeze in de toekomst overgeslagen zal worden, dus in andere woorden gesloten vanwege de overlast en gevaar voor passagiers en personeel. 

Ten eerste staat dit niet in het NOS bericht, het gaat slechts om een dreigement. NS probeert met dit dreigement de politiek te chanteren zodat er extra geld komt voor beveiliging.  

Ten tweede kan wellicht Arriva de diensten overnemen als NS weigert om zich aan de concessievoorwaarden te houden die bediening van station Maarheeze voorschrijven.

Ben je wel eens op dit station geweest? Er staat de gehele dag een man of 4 aan beveiliging. Het mag wat kosten. Vrij logisch dat dit op het rijk achterhaald wordt. Door de beveiliging is de overlast echter wel aanzienlijk afgenomen.  

Wellicht lost de spreidingswet wat van het probleem op, of het probleem verspreid zich alleen nog maar verder...

Ben je wel eens op dit station geweest? Er staat de gehele dag een man of 4 aan beveiliging. Het mag wat kosten. Vrij logisch dat dit op het rijk achterhaald wordt. Door de beveiliging is de overlast echter wel aanzienlijk afgenomen.  

Als het NS gaat om de vraag wie de kosten moet betalen moet NS dat gewoon zeggen.

Nu wordt er een schijndiscussie gestart en gedreigd met maatregelen die strijdig zijn met het exploitatiecontract. Dat is niet de weg.

Overigens is de discussie niet zo simpel. NS rijdt onder druk van de vakbonden bijv. ook risicotreinen op uitgaansavonden met twee conducteurs en houdt dan ingangscontroles. De politiek ziet natuurlijk al aankomen dat NS ook daar extra geld voor gaat eisen van de overheid.

Als de overheid dat allemaal gaat vergoeden zullen de vakbonden met nog extremere eisen voor extra personeel komen. De TK ziet dat probleem natuurlijk ook.

Chantage? Nounou, het kan wel iets genuanceerder.Het is de normale beïnvloeding lijkt me

Arriva exploiteert Zwolle- Emmen en zit daar met de handen in het haar vanwege dezelfde soort overlast, lees Ter Apel. De problemen zijn daar, zoals redelijkerwijs ook te verwachten, precies dezelfde. Arriva zal het niet beter doen. Tussen Zwolle en Emmen is de trein niet zonder conducteur, dat is al een verbetering ten opzichte van een aantal andere Arriva-lijnen.

Er is overlast en dan komt inderdaad de handhaving vanuit de overheid om de hoek kijken. Dat heet anticiperen op veranderingen in de maatschappij, en lijkt me noodzakelijk. De kosten vanwege de acties bij Den Haag op de A12, waren ook aanzienlijk, maar het zal toch opgebracht moeten worden. 

De overige reizigers moeten kunnen rekenen op bescherming door de overheid. Dat is de normaalste zaak van de wereld. En inderdaad, dat kost de samenleving geld: we kunnen allemaal rekenen. Dat is dan zo.

De overige reizigers moeten kunnen rekenen op bescherming door de overheid. Dat is de normaalste zaak van de wereld. En inderdaad, dat kost de samenleving geld, we kunnen allemaal rekenen. Dat is dan zo.

Nu defensie nog eens 30 miljard euro per jaar extra eist is er voor dit soort "normale zaken" zo meteen helemaal geen geld meer. Veel mensen beseffen niet dat de kosten van de Oekraïne, defensie en zelf opgelegde sancties zo gigantisch uit de hand lopen dat dat de komende jaren forse consequenties voor ons welvaartsniveau gaat krijgen.

In het specifieke geval van Maarheeze zou je de kosten nog bij het COA-budget kunnen leggen maar in zIjn algemeen zal de vervoerder die als onderdeel van de cnormale controle moet dragen.

Thom is mogelijk aangaande de menselijke omgang wat conservatief, en inderdaad van het maatschappelijk middenveld, maar politiek echt wel bij de tijd hoor, mocht je daar al aan twijfelen. Je kent mijn achtergrond.

Ik denk dat we niet meer aan overheidsingrijpen zullen ontkomen bij deze problematiek. Het groeit NS en Arriva ver boven het hoofd en dan moeten we de verantwoordelijkheid daar leggen waar die hoort.

De overige reizigers moeten kunnen rekenen op bescherming door de overheid. Dat is de normaalste zaak van de wereld. En inderdaad, dat kost de samenleving geld, we kunnen allemaal rekenen. Dat is dan zo.

Nu defensie nog eens 30 miljard euro per jaar extra eist is er voor dit soort "normale zaken" zo meteen helemaal geen geld meer. Veel mensen beseffen niet dat de kosten van de Oekraïne en defensie zo gigantisch uit de hand lopen dat dat de komende jaren forse consequenties voor ons welvaartsniveau gaat krijgen.

Nou ja, defensie is in deze tijd ook best wel belangerijk, hé... Al vraag ik me af hoe lang we het vol zouden houden als klein kikkerlandje 😔.

Investeren in de oorlog in Oekraïne is in principe gewoon je geld verbranden voor mijn gevoel.

Maar er zal vast nog wel 'onnodig' geld zijn in de zorg die we kunnen spenderen aan de beveiliging van stations 🙃.

Even zonder gekkigheid, er is vast nog wel genoeg geld, het zou gek zijn als de overheid geen reservepotjes had.

Nou ja, defensie is in deze tijd ook best wel belangerijk, hé... Al vraag ik me af hoe lang we het vol zouden houden als klein kikkerlandje 😔.

Dat is in theorie wel vol te houden maar het wordt wel kiezen tussen enerzijds defensie en anderzijds zorg, onderwijs, inkomenssubsidies en andere maatschappelijke voorzieningen. En-en gaat het niet meer worden en uiteindelijk zal de kiezer de keuzes maken in het stemhokje..

volgens mij is sluiting van het hele AZC de enige beste oplossing (en elders er natuurlijk geen openen)

Eindhoven - Weert, tja. Wat zal ik daar over zeggen. This de lijn waar ik vaak zat op zit en ik heb de gekste dingen al meegemaakt. Soms vraag ik mezelf af, of je uberhaupt wel iets tegen die overlast kan doen.

Schelden als men niet mee mag, op het perron zitten tussen trein en perron, tegen de trein slaan en schoppen, op de tussenstations blijkt spugen weer in te zijn, langs het spoor lopen naar bv het azc. Sta daar echt nergens meer van te kijken.

Eindhoven - Weert, tja. Wat zal ik daar over zeggen. This de lijn waar ik vaak zat op zit en ik heb de gekste dingen al meegemaakt. Soms vraag ik mezelf af, of je uberhaupt wel iets tegen die overlast kan doen.

Schelden als men niet mee mag, op het perron zitten tussen trein en perron, tegen de trein slaan en schoppen, op de tussenstations blijkt spugen weer in te zijn, langs het spoor lopen naar bv het azc. Sta daar echt nergens meer van te kijken.

Snap het ook niet, want lopen van het AZC naar station Maarheeze is toch al gauw een half uurtje (2½ km) terwijl bus 11 (Eindhoven - Weert) voor de deur stopt. Dagkaartje Brabant € 3,50 of inmiddels weer € 7,80

Op het station permanente bewaking door meerdere beveiligers, en in de bus… één chauffeur.

Snap het ook niet, want lopen van het AZC naar station Maarheeze is toch al gauw een half uurtje (2½ km) terwijl bus 11 (Eindhoven - Weert) voor de deur stopt. Dagkaartje Brabant € 3,50 of inmiddels weer € 7,80

Op het station permanente bewaking door meerdere beveiligers, in de bus… één chauffeur.

Ik heb in het verleden wel eens van deze bus gebruik gemaakt onderweg naar Hamont, toen werd de halte AZC ook al niet meer bediend vanwege de vele problemen daar. Dus weet je wel zeker ​@Robert Bdat de bus daar nog stopt? 

volgens mij is sluiting van het hele AZC de enige beste oplossing (en elders er natuurlijk geen openen)

Dat wil de rechter niet.

Ik heb in het verleden wel eens van deze bus gebruik gemaakt onderweg naar Hamont, toen werd de halte AZC ook al niet meer bediend vanwege de vele problemen daar. Dus weet je wel zeker ​@Robert B dat de bus daar nog stopt? 

Kwam er tot een paar jaar geleden (pakweg pre-corona tijd) meerdere keren per week (o.a. COA personeelsvervoer) en de bushalte werd toen gewoon bediend, althans er stonden altijd wel mensen op een bus te wachten zonder stenen om mee te gooien in de aanslag 😅

Als ik er nu nog kom is het hooguit invallen voor medisch vervoer (iemand die naar de tandarts in Eindhoven moet of zo krijgt een taxi), of ander korte-afstand vervoer naar het voormalige Novotel bij Eindhoven Airport, of het AZC Gilze-Rijen. Ik maak mijn uren en (elektrische) kilometers elders wel, en verder (de meesten gedragen zich voorbeeldig) nooit iets gemerkt van overlast of agressie tegen mijzelf.

Maar ik (her)ken de verhalen van de medewerkers natuurlijk wel. Net als bij voetbalsupporters heb je een paar ‘rotte appels’ die denken dat ze de toon kunnen zetten (of eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, we gaan het Binnenhof bestormen of de A12 bezetten of zo)… 🤔

En waar wil je de asielzoekers dan opvangen, in jouw achtertuin wellicht?

Eigenlijk zou elk station een soort van stationsmeester moeten hebben om dit soort gedrag gelijk in de kiem te smoren. Nu moet daarvoor elke keer weer gebeld worden naar de spoorwegpolitie of BOA.

Spoorwegpolitie bestaat al jaren niet meer en Boa's worden daar ook niet naar toe gestuurd denk ik. Zal veelal politie zijn die hier op af wordt gestuurd.

Eigenlijk zou elk station een soort van stationsmeester moeten hebben om dit soort gedrag gelijk in de kiem te smoren. Nu moet daarvoor elke keer weer gebeld worden naar de spoorwegpolitie of BOA.

Sommige mensen denken nog steeds dat personeel gratis is. Je hebt voor ieder station 5 man personeel nodig (ze werken gemiddeld maar 30 uur, als ze al niet ziek of op vakantie zijn) en dat is dus 2500 man voor alle stations. Dan praat je over 300-400 miljoen euro per jaar en moet je ook op veel plaatsen nog een huisje bouwen om ze huisvesten. Waar ga je jouw mooie idee van betalen, de tarieven nog maar eens 20% verhogen? 

NS station Maarheeze heeft al een tijdlang permanente bewaking/beveiliging wegens agressieve ‘gelukszoekers’ (kansloze asielzoekers/veilige-landers die toch niet door een procedure komen), en de NS wenst daar -terecht vind ik- niet (meer) voor te betalen.

Afgezien van alle recente artikelen deze uit 2023 https://nos.nl/artikel/2462468-permanente-toegangscontrole-station-maarheeze-vanwege-overlast-asielzoekers

De hele dag door worden daar teams van vier mensen ingezet, een combinatie van eigen NS-personeel en ingehuurde beveiligers.

"Van de eerste tot de laatste trein zullen we reizigers gaan controleren", zegt Leonie Bosselaar van de Nederlandse Spoorwegen. "19,5 uur per dag".

HC ​@Loes zegt het al in haar reactie van eergisteren in dit topic, en Omroep Brabant bevestigt die geldverspilling nog eventjes (want er verandert toch niets!)

Ondanks samenwerking tussen de gemeente, de politie en NS en maatregelen zoals de inzet van beveiligers met een hond, extra veiligheidspersoneel en gericht cameratoezicht, daalde het aantal incidenten niet in die anderhalf jaar, stelt Bosselaar bij Omroep Brabant. "Het aantal incidenten steeg dus niet. Maar het daalde ook niet."

Dan ben je (als NS) een stuk goedkoper uit door station Maarheeze niet meer te bedienen, toch? 🤣 De beveiligers daar vinden vast wel een leukere ‘functie elders’ 🤣

Voor wie naar Weert of Eindhoven wil rijden er ook bussen (lijn 11). En naar Weert of Heeze kan je ook prima fietsen (die hebben ze genoeg bij het AZC uit losse onderdelen samengesteld als ‘dagbesteding’ of zo)… 😴

Dan ben je (als NS) een stuk goedkoper uit door station Maarheeze niet meer te bedienen, toch? 

NS zal zich gewoon aan de concessievoorwaarden moeten houden die voorschrijven dat Maarheeze bediend moet worden. Een loopje nemen met de concessie wat NS wel vaker probeert is niet acceptabel.

NS zal zich gewoon aan de concessievoorwaarden moeten houden die voorschrijven dat Maarheeze bediend moet worden. Een loopje nemen met de concessie wat NS wel vaker probeert is niet acceptabel.

De NS zegt ‘geen andere oplossing te zien’ (ik geef ze gelijk, al is het een zwaktebod eigenlijk).

Overmacht dus, ze slaan wel vaker stations over (om welke reden dan ook)… 😅

NS is gewoon niet bij machte dit op te lossen. Of je ontkent het probleem, dan wel je komt met een financieel smoesje, of je grijpt in als overheid. Als je een vrij land wilt, moet dat ook vrij zijn voor de gewone burgers en die vrijheid staat wel degelijk onder druk. De overheid dient te zorgen voor de veiligheid voor de burgers daar waar die wordt bedreigd. 

We zullen moeten afwachten of een kabinet met deze samenstelling in de samenleving wil ingrijpen en investeren. Zonder dat verandert er niets en dat is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, ook een beleidskeuze.

Nog even en ons aller ​@Loes moet asiel aanvagen om in dit verder redelijk veilige land haar werk zonder bedreigingen te kunnen doen.

Reageer