Skip to main content

Op de website van de NOS staat dat station Maarheeze in de toekomst overgeslagen zal worden, dus in andere woorden gesloten vanwege de overlast en gevaar voor passagiers en personeel. Ik heb zelf nog nooit op zo’n risicolijn hoeven rijden gelukkig.

Ik vroeg mij af wat in Nederland zoal de meest beruchte lijnen zijn om overlast tegen te komen?

De NS zegt ‘geen andere oplossing te zien’ (ik geef ze gelijk).

Overmacht dus, ze slaan wel vaker stations over (om welke reden dan ook)… 😅

Als je het verhaal van NS goed leest wil NS geld van de overheid hebben voor de beveiliging. Het heeft niets te maken met "overmacht” of "geen andere oplossing zien" maar gewoon met een ruzie over geld.

De NS zegt ‘geen andere oplossing te zien’ (ik geef ze gelijk).

Overmacht dus, ze slaan wel vaker stations over (om welke reden dan ook)… 😅

Als je het verhaal van NS goed leest wil NS geld van de overheid hebben voor de beveiliging. Het heeft niets te maken met "overmacht” of "geen andere oplossing zien" maar gewoon met een ruzie over geld.

Nee, als zelfs beveiliging geen goede optie is dan zijn er geen andere oplossingen meer.

Dat NS de concessie op het spel wilt zetten, zegt eigenlijk wel genoeg over de ernst van deze zaak.

Dit is geen taak van NS om op te lossen, aangezien het probleem veel groter is dan dat NS kan rijken.

Als de huidige (al een jaar of twee) maatregelen niets veranderen/oplossen…😏 Dan schiet mij maar lek! 😴

Zijn ze bij COA ook best goed in.. Oh jee wat zeg ik nu weer, foei Robert ~❓

Verder wel eens met ​@Tamzin hoor. Geld over balk moet er komen dus! https://isgeschiedenis.nl/nieuws/oorsprong-van-geld-over-de-balk-smijten

Toedeliedokie dus (vind ik) 🤣

Via https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4226182/toegangscontrole-station-maarheeze-na-voortdurende-overlast-asielzoekers

"Sommigen bewoners van het azc proberen zonder geldig vervoersbewijs via station Maarheeze te reizen", legt Leonie Bosselaar van de NS uit. "Als ze hierop worden aangesproken, vertonen zij vaak intimiderend of agressief gedrag."

Dan ga je dus niet mee (of 50 euro bij controle onderweg)

Met een geldig vervoerbewijs mag je wel mee, dus regel dat maar, toch? 😴

“legt Leonie Bosselaar van de NS uit”
Er valt bijzonder weinig uit te leggen… 😅

De overheid is inderdaad aan zet hier, samen met het COA. Niet alleen NS kan de veiligheid niet meer garanderen, de gemeente kan het ook niet en klopt ook in Den Haag aan. Supermarkten en bewoners weten het ook niet meer. Als ik van dit station gebruik zou moeten maken zou ik ook twee keer nadenken of ik dit daadwerkelijk zou doen. 

De overheid gaat met Arriva voor het traject Zwolle-Emmen aan tafel te zitten voor een pilot om overlast terug te dringen: https://www.oost.nl/nieuws/3446819/speciale-politie-eenheid-moet-rust-terugbrengen-op-probleemtraject-zwolle-emmen

Een eventuele eerste stap naar maatregelen voor andere overlasttrajecten/stations zoals Maarheze.

Als daar capaciteit voor is natuurlijk…

De overheid gaat met Arriva voor het traject Zwolle-Emmen aan tafel te zitten voor een pilot om overlast terug te dringen: https://www.oost.nl/nieuws/3446819/speciale-politie-eenheid-moet-rust-terugbrengen-op-probleemtraject-zwolle-emmen

Een eventuele eerste stap naar maatregelen voor andere overlasttrajecten/stations zoals Maarheze.

Als daar capaciteit voor is natuurlijk…

Dat, en of al die inzet (zie Maarheeze met permanente bewaking plus cameratoezicht) wel resultaat heeft ❓

Voor Maarheeze -en dan gaat het alleen nog maar over het treinstation- is het resultaat na twee jaar investeren 0 (nul)…

Mag wat kosten allemaal, die pogingen om overlast van ‘veiligelanders’ te beperken. 🙄

Ik snap niet dat er in dit topic berichten van februari 2023 worden gebruikt om te bewijzen dat er NA die datum op/via station Maarheeze niets veranderd is.

Die berichten zeggen alleen iets over eventuele veranderingen VOOR februari 2023 (weinig tot geen).

Ik neem aan dat na het invoeren in februari 2023 van de 100% toegangscontrole op station Maarheeze het aantal zwartrijders via dat station tot nul zakte.

Een paar weken geleden was er een medewerker V&S die op dat traject werkt te gast bij een van de talkshows. Hij gaf aan dat een van de grootste problemen het wachten op de politie is. Als iemand geen ID wil tonen, en die bij fouillering ook niet gevonden wordt, moet de politie ter plaatse komen. Dat duurt soms meer dan een uur. De zwartrijder wordt vervolgens vaak extra agressief door het lange wachten. De medewerker beslist dan soms om 'm toch maar te laten lopen, om verdere escalatie te voorkomen, en om zelf ook door te kunnen gaan met z'n werk.
Hopelijk helpt die pilot om dit enigszins te voorkomen.

Ik snap niet dat er in dit topic berichten van februari 2023 worden gebruikt om te bewijzen dat er NA die datum op/via station Maarheeze niets veranderd is.

Die berichten zeggen alleen iets over eventuele veranderingen VOOR februari 2023 (weinig tot geen).

Ik neem aan dat na het invoeren in februari 2023 van de 100% toegangscontrole op station Maarheeze het aantal zwartrijders via dat station tot nul zakte.

Het probleem heeft zich verplaatst van in de trein naar het station zelf. Vorig jaar dus meer dan 3000 meldingen dat zijn er dus 9 per dag. Maarheeze heeft lange perrons. De beveiliging is ook nog wel te omzeilen met wat klimwerk. 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4631102/ruim-3000-meldingen-van-ns-beveiligers-over-overlast-op-station-maarheeze 

Het probleem heeft zich verplaatst van in de trein naar het station zelf. Vorig jaar dus meer dan 3000 meldingen dat zijn er dus 9 per dag. Maarheeze heeft lange perrons. De beveiliging is ook nog wel te omzeilen met wat klimwerk. 

8.2 per dag :)

Volgens mij is het een beetje aangedikt:

1372 keer onregelmatigheden met vervoersbewijs.

538 keer preventie.

365 keer belediging personeel.

224 keer van overige hulpverlening.

199 keer voor het roken op het perron.

18 keer voor bedreiging.

Als ik goed kan tellen komt dat uit op 2716 meldingen, dus dan zouden er nog 334 meldingen over zijn voor hekkenklimmers en andere zooi.

En het komt ook nog wel eens voor dat er meerdere meldingen worden gedaan over 1 reiziger, hoeveel van deze meldingen komen van de AZC'ers?

Nou ja, in iedergeval fijn dat de belastingcentjes gaan naar de beveiliging van station Maarheze waarmee het probleem alleen maar verder uit de hand loopt 🙃.

Ik denk dat Feanwâlden niet op die aantallen komt. 

Is het ook bekend hoeveel betalende reizigers vanaf dit station  reizen?

Ik denk dat Feanwâlden niet op die aantallen komt. 

Is het ook bekend hoeveel betalende reizigers vanaf dit station  reizen?

8,2 incidenten per dag op één station en dan de conclusie trekken dat het is aangedikt en dus wel allemaal meevalt…...

Ik kan alleen cijfers van 2023 vinden. 1251 in- en uitstappers per gemiddelde werkdag. Dus zo'n 625 unieke reizigers, ervan uitgaande dat de meeste mensen daar zowel vertrekken als aankomen. (behalve die ene dan)

(Van Feanwâlden zijn helaas geen cijfers bekend omdat het niet door NS bediend wordt)

8,2 incidenten per dag op één station en dan de conclusie trekken dat het is aangedikt en dus wel allemaal meevalt…...

Ik zeg niet dat het meevalt ik zeg alleen dat het aangedikt is omdat ik niet op de 3150 kom met de gegeven cijfers.

Aan halve cijfers heb je niets en ik kan me voorstellen dat een gedeelte van de cijfers niet alleen door AZC'ers komt, waar het natuurlijk nu wel weer op lijkt door hoe het verteld wordt.

Overigens is het helemaal niet gek dat je aan hogere cijfers komt wanneer er dagelijks beveiliging staat, dat zal op iedere andere station hetzelfde zijn alleen wellicht wat lager dan op Maarheze.

Reageer