NS heeft in een nieuwsbericht de plannen voor 2026 kenbaar gemaakt. Hier een kleine opsomming:
De Intercity Zwolle - Roosendaal (serie 3600) wordt doorgetrokken naar Vlissingen (doordeweeks in ongeveer het pad van de huidige sprinter Vlissingen - Roosendaal). In de avond en weekenden zal er 1x een IC Vlissingen - Amsterdam C en 1x Vlissingen - Zwolle rijden, feitelijk ook wanneer de huidige sprinter niet rijdt.
Door werkzaamheden bij Vught geldt daar een snelheidsbeperking van 80 km/u. Op vrijdag, zaterdag en zondag rijdt de IC serie 2700 uit Maastricht naar Alkmaar ipv Enkhuizen. En 1x per uur stopt hij niet in Weert. De IC uit Heerlen rijdt daarom 1x per uur ipv 2 uur rechtstreeks door naar Den Bosch, Utrecht C. en verder. Het deel uit Maastricht wordt in Eindhoven achter bijgeplaatst (rijrichting Den Bosch) en weer gesplitst in Eindhoven C. op de terugweg. De IC uit Enkhuizen rijdt tot Amsterdam C. Op maandag-donderdag wordt de huidige dienstregeling aangehouden.
De sprinter Den Haag C - Dordrecht rijdt op zaterdag ook elk kwartier.
De ICs uit het noorden en oosten gaan nog niet over de HSL vanwege te weinig ICNG + HSL beperkingen. Er wordt ook niet concreet aangegeven op dit moment wanneer men wel gaat doorrijden over de HSL. Mogelijk gaat de IC uit Enschede als eerste over de HSL als er voldoende ICNG is op een gegeven moment. Dan dus 1x per uur Enschede - Den Haag C en 1x per uur Enschede - Schiphol - Rotterdam C - Breda. De verbindingen naar Groningen en Leeuwarden zijn ook afhankelijk van de HSL perikelen. Het plan om eerst alleen de IC uit Groningen wel alvast over de HSL te sturen en in Rotterdam C. te laten keren op de IC Rotterdam C - Lelystad C heeft men nu laten varen en dat is jammer. Ik zelf verwacht dat het nog wel een aantal jaar gaat duren voor de doorkoppelingen naar het noorden en oosten helemaal doorgevoerd zijn maar ik ben benieuwd...
Meer info op https://nieuws.ns.nl/enkele-verbeteringen-in-dienstregeling-2026/
https://www.locov.nl/publicaties+en+adviezen/2986754.aspx