Skip to main content

Dienstregeling 2026

• 11 februari 2025
  • 16 reacties
  • 1036 Bekeken

NS heeft in een nieuwsbericht de plannen voor 2026 kenbaar gemaakt. Hier een kleine opsomming:

De Intercity Zwolle - Roosendaal (serie 3600) wordt doorgetrokken naar Vlissingen (doordeweeks in ongeveer het pad van de huidige sprinter Vlissingen - Roosendaal). In de avond en weekenden zal er 1x een IC Vlissingen - Amsterdam C en 1x Vlissingen - Zwolle rijden, feitelijk ook wanneer de huidige sprinter niet rijdt.

Door werkzaamheden bij Vught geldt daar een snelheidsbeperking van 80 km/u. Op vrijdag, zaterdag en zondag rijdt de IC serie 2700 uit Maastricht naar Alkmaar ipv Enkhuizen. En 1x per uur stopt hij niet in Weert. De IC uit Heerlen rijdt daarom 1x per uur ipv 2 uur rechtstreeks door naar Den Bosch, Utrecht C. en verder. Het deel uit Maastricht wordt in Eindhoven achter bijgeplaatst (rijrichting Den Bosch) en weer gesplitst in Eindhoven C. op de terugweg. De IC uit Enkhuizen rijdt tot Amsterdam C. Op maandag-donderdag wordt de huidige dienstregeling aangehouden. 

De sprinter Den Haag C - Dordrecht rijdt op zaterdag ook elk kwartier. 

De ICs uit het noorden en oosten gaan nog niet over de HSL vanwege te weinig ICNG + HSL beperkingen. Er wordt ook niet concreet aangegeven op dit moment wanneer men wel gaat doorrijden over de HSL. Mogelijk gaat de IC uit Enschede als eerste over de HSL als er voldoende ICNG is op een gegeven moment. Dan dus 1x per uur Enschede - Den Haag C en 1x per uur Enschede - Schiphol - Rotterdam C - Breda. De verbindingen naar Groningen en Leeuwarden zijn ook afhankelijk van de HSL perikelen. Het plan om eerst alleen de IC uit Groningen wel alvast over de HSL te sturen en in Rotterdam C. te laten keren op de IC Rotterdam C - Lelystad C heeft men nu laten varen en dat is jammer. Ik zelf verwacht dat het nog wel een aantal jaar gaat duren voor de doorkoppelingen naar het noorden en oosten helemaal doorgevoerd zijn maar ik ben benieuwd...

Meer info op https://nieuws.ns.nl/enkele-verbeteringen-in-dienstregeling-2026/

https://www.locov.nl/publicaties+en+adviezen/2986754.aspx

16 reacties

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 315 reacties
  • 11 februari 2025

Verlengde IC's, altijd super. Minder tijd en energie verspild aan onnodige overstappen op de lange afstand. En Weert overslaan bespaart al gauw 3 minuten op reizen tussen Roermond-Eindhoven. Zeer goede ontwikkelingen, evenals de extra treinen laat op de avond.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 11 februari 2025
EUreiziger24 schreef:

En Weert overslaan bespaart al gauw 3 minuten op reizen tussen Roermond-Eindhoven. 

Die uitgespaarde tijd is juist nodig om in Eindhoven treinstellen te gaan koppelen.

• Intercity
  • 13 reacties
  • 11 februari 2025

Flevoland krijgt 2 extra sprinters in het weekend richting Leeuwarden erbij (50 mensen blij), wat een verbetering…

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 315 reacties
  • 11 februari 2025
Tamzin schreef:
EUreiziger24 schreef:

En Weert overslaan bespaart al gauw 3 minuten op reizen tussen Roermond-Eindhoven. 

Die uitgespaarde tijd is juist nodig om in Eindhoven treinstellen te gaan koppelen.

Goede zaak, gekoppeld rijden beperkt ook de overlast en het ongemak van het moeten overstappen. 

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 12 februari 2025
EUreiziger24 schreef:
Tamzin schreef:
EUreiziger24 schreef:

Goede zaak, gekoppeld rijden beperkt ook de overlast en het ongemak van het moeten overstappen. 

Er komt juist weer een extra overstap bij in Amsterdam voor de reizigers naar Zaandam en verder omdat die gekoppelde treinen daar te lang zijn voor de perrons.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1051 reacties
  • 12 februari 2025

Quote: 

De ICs uit het noorden en oosten gaan nog niet over de HSL vanwege te weinig ICNG + HSL beperkingen. Er wordt ook niet concreet aangegeven op dit moment wanneer men wel gaat doorrijden over de HSL. Mogelijk gaat de IC uit Enschede als eerste over de HSL als er voldoende ICNG is op een gegeven moment. Dan dus 1x per uur Enschede - Den Haag C en 1x per uur Enschede - Schiphol - Rotterdam C - Breda. De verbindingen naar Groningen en Leeuwarden zijn ook afhankelijk van de HSL perikelen. Het plan om eerst alleen de IC uit Groningen wel alvast over de HSL te sturen en in Rotterdam C. te laten keren op de IC Rotterdam C - Lelystad C heeft men nu laten varen en dat is jammer. Ik zelf verwacht dat het nog wel een aantal jaar gaat duren voor de doorkoppelingen naar het noorden en oosten helemaal doorgevoerd zijn maar ik ben benieuwd…

ProRail topman Voppen heeft gezegd dat het herstellen van HSL tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel lang kan gaan duren...... Wijselijk zei hij geen einddatum bij. 

Zo'n ramp is het ook niet voordat de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam (Breda) via HSL zal worden ingezet. Laten ze eerst de prioriteit leggen om de ICNG betrouwbaar te laten rijden. Welke redenen daar ook voor zijn. De ICM-M kan zoal tot 2030 nog mee. 

Als ze de serie 1800 eerst willen verlengen tot Enschede is het prima. Begrijpelijk omdat Enschede graag een rechtstreekse verbinding richting Schiphol wilt. En niet een extra overstap bij Amersfoort. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 12 februari 2025

Ik vind dan wel dat er een goeie alternatieve directe verbindingen naar Rotterdam Centraal (dus via Utrecht) geboden moet worden totdat de verbindingen met de HSL komt.

Er wordt een verbinding met de HSL beloofd en die belofte kan (nog) niet waargemaakt worden, dan lijkt het mij dat je een goede alternatief biedt.

• Auteur
  • Reisleider*
  • 147 reacties
  • 12 februari 2025

En de dienstregeling rondom Amsterdam Zuid/Schiphol is ook niet ideaal. De 700/800 heeft een stop van 5 minuten bijvoorbeeld. Vertrek je net uit Schiphol, heb je gelijk een stop van 5 minuten op Amsterdam Zuid. Nee, niet het einde van de wereld maar handig is anders.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 315 reacties
  • 13 februari 2025
Hanzeboog schreef:

Quote: 

Zo'n ramp is het ook niet voordat de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam (Breda) via HSL zal worden ingezet. Laten ze eerst de prioriteit leggen om de ICNG betrouwbaar te laten rijden. Welke redenen daar ook voor zijn. De ICM-M kan zoal tot 2030 nog mee. 

Als ze de serie 1800 eerst willen verlengen tot Enschede is het prima. Begrijpelijk omdat Enschede graag een rechtstreekse verbinding richting Schiphol wilt. En niet een extra overstap bij Amersfoort. 

Er mag uiteraard geen enkele afname zijn in de inzet van ICM zolang er nog geen absolute garanties zijn dat ICNG voldoende inzetbaar is. NS kan dus eigenlijk pas vanaf december 2026 weer verder met het uit dienst nemen van ICM's, en de laatste series ICM kunnen op zijn vroegst pas uit dienst zodra de 60 nieuwe dubbeldekkers in dienst zijn. Dan hebben we het over eind 2028 op zijn vroegst, maar waarschijnlijk pas eind 2029.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 13 februari 2025
EUreiziger24 schreef:
Hanzeboog schreef:

Er mag uiteraard geen enkele afname zijn in de inzet van ICM zolang er nog geen absolute garanties zijn dat ICNG voldoende inzetbaar is. NS kan dus eigenlijk pas vanaf december 2026 weer verder met het uit dienst nemen van ICM's, en de laatste series ICM kunnen op zijn vroegst pas uit dienst zodra de 60 nieuwe dubbeldekkers in dienst zijn. 

Ik vrees dat NS i.v.m. de financiën wat meer haast heeft met het afvoeren van ICM.

• Reisleider*
  • 179 reacties
  • 13 februari 2025
Hanzeboog schreef:

Quote: 

Inderdaad geen ramp dat de icng nog niet via de hsl gaat, maar ik (Zl-Rtd) zou graag de rechtstreekse verbinding weer terugwillen. Merk toch dat de kans op vertraging door de extra overstap in Gd/Ut toeneemt t.o.v. oude situatie  Alhoewel de Veluweliin altijd nog betrouwbaarder is dan combinatie hsl-Hanzelijn.

• Intercity
  • 7 reacties
  • 13 februari 2025

Breng dan voor de ICs uit Groningen/Leeuwarden de oude situatie terug, met rechtstreekse treinen naar Rotterdam via Utrecht en Den Haag via Leiden. De huidige dienstregeling is een gedrocht met gemiste overstappen bij de minste of geringste (regelmatige) vertraging. Echt heel zuur voor de noordelijke reiziger.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3687 reacties
  • 13 februari 2025
Tamzin schreef:
EUreiziger24 schreef:
Hanzeboog schreef:

Er mag uiteraard geen enkele afname zijn in de inzet van ICM zolang er nog geen absolute garanties zijn dat ICNG voldoende inzetbaar is. NS kan dus eigenlijk pas vanaf december 2026 weer verder met het uit dienst nemen van ICM's, en de laatste series ICM kunnen op zijn vroegst pas uit dienst zodra de 60 nieuwe dubbeldekkers in dienst zijn. 

Ik vrees dat NS i.v.m. de financiën wat meer haast heeft met het afvoeren van ICM.

Als ik zie hoe NS met andere financiële zaken omspringt dan mag dit echt geen beletsel zijn om de ICM's langer in dienst te houden. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 13 februari 2025

De onderhoud van een trein lijkt me toch wel wat duurder op jaarbasis (zeker met oudere treinstellen) dan veel van de andere financiële zaken.

Sim70
  • Reisleider*
  • 711 reacties
  • 13 februari 2025

Ipv d avonds laat zou ik liever in de weekenden wat vroeger op pad willen/ kunnen gaan. Met de lelylijn kan ik maar 1 x per uur op zaterdag en zondagochtend vroeg. Extra overstap in Lelystad blijft ook. Waarom wel richting Leeuwarden maar niet richting Amsterdam zuid is mij ook een groot raadsel….. 

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 13 februari 2025
Sim70 schreef:

Waarom wel richting Leeuwarden maar niet richting Amsterdam zuid is mij ook een groot raadsel….. 

Ik denk dat de extra treinen vooral te maken hebben met de omloop van materieel en personeel.

Reageer