Skip to main content
beantwoord

Directe verbinding Alkmaar - Schiphol vanaf de eerste trein

• 21 februari 2025
  • 3 reacties
  • 159 Bekeken

Beste NS Community,

Ik wil graag een ervaring delen die ik denk dat velen van jullie zullen herkennen, en ik zou het fijn vinden als meer mensen hun mening hierover kunnen delen om zo samen sterker te staan.

De directe treinverbinding tussen Alkmaar en Schiphol is een geweldige verbetering. Het verkorten van de reistijd met 10-20 minuten maakt de reis veel gemakkelijker en sneller, en dit wordt door veel reizigers als een positieve verandering ervaren. Helaas is deze directe verbinding pas beschikbaar vanaf 07:00 uur, terwijl het voor veel reizigers, zoals vroege vliegers of werknemers die vroeg moeten beginnen, juist fijn zou zijn als deze verbinding al vanaf de eerste trein beschikbaar zou zijn.

Momenteel moeten reizigers die van de vroege treinen gebruik maken soms 20 minuten op het perron wachten, wat niet ideaal is, vooral voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Dit is oncomfortabel en zou een stuk beter kunnen als de directe verbinding al eerder zou starten.

Daarnaast valt het op dat de treinen naar Schiphol vaak vlak voor piektijden, zoals rond 06:00-07:00 en 08:00 uur, op Schiphol binnenkomen. De medewerkers op Schiphol beginnen dan al met hun werk, en voor vroege reizigers zou het fijn zijn als we wat eerder op Schiphol zouden kunnen aankomen. Als de directe verbinding al vanaf de eerste trein zou starten, hoeven reizigers niet per se een trein van een half uur eerder te nemen om op tijd te zijn, wat nu vaak het geval is.

Ik vraag me af of er vanuit de NS al gekeken wordt naar de mogelijkheden voor deze vroege directe verbinding, en of er enige overweging is om dit te implementeren. Hoe meer mensen zich achter deze wens kunnen scharen, hoe groter de kans dat dit serieus wordt overwogen.

Als je het eens bent met mijn suggestie of dit ook hebt ervaren, laat dan hieronder een reactie achter. Misschien kunnen we samen een sterkere stem laten horen en ervoor zorgen dat de NS sneller actie onderneemt.

Alvast bedankt voor het lezen, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Beste antwoord door BasReist

Deze trein rijdt tijdelijk in verband met de werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel. Volgende week is-ie weer verdwenen. Dus geniet ervan zolang het kan!

Edit: Ik denk niet dat er plek is om deze trein permanent toe te voegen aan de dienstregeling. De reistijd van deze directe verbinding scheelt overigens max 5 minuten van de reguliere verbinding (IC + Sprinter, overstap Amsterdam Sloterdijk). En de reguliere verbinding is 4 x per uur, en deze rechtstreekse 2 x per uur (zonder andere alternatieven). Dus… is het écht een verbetering? Even afgezien van de dagranden?

Bekijk origineel

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 21 februari 2025

Het lijkt mij dat het niet vroeger kan (en hoeft) dan 06:25.

De dienstregeling in de vroege ochtend wijkt meestal af van de normale dienstregeling, omdat deze nog opgestart moet worden. Het kan dus best zijn dat er helemaal geen ruimte is voor deze intercity of NS vindt dit simpelweg onnodig.

• Reisleider*
  • 21 februari 2025

Deze trein rijdt tijdelijk in verband met de werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel. Volgende week is-ie weer verdwenen. Dus geniet ervan zolang het kan!

Edit: Ik denk niet dat er plek is om deze trein permanent toe te voegen aan de dienstregeling. De reistijd van deze directe verbinding scheelt overigens max 5 minuten van de reguliere verbinding (IC + Sprinter, overstap Amsterdam Sloterdijk). En de reguliere verbinding is 4 x per uur, en deze rechtstreekse 2 x per uur (zonder andere alternatieven). Dus… is het écht een verbetering? Even afgezien van de dagranden?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 21 februari 2025

Dat kan ook, soms zijn werkzaamheden toch best fijn 😆.

Reageer