Skip to main content
beantwoord

Fatsoenlijke aansluiten v.v. Venlo Rotterdam in Eindhoven

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Nog geen 10 jaar geleden was er een rechtstreekse treinverbinding, zonder overstappen, tussen Venlo en Rotterdam.

Toen veranderde opeens het basisidee achter het 'spoorboekje' en werden de lijnen op de diagonaal zuid oost (Maastricht) naar noord west Schiphol) doorgaande lijnen.

Een aantal jaren ging deze verandering niet ten koste van een snelle overstap van perron 6 naar 5, en van perron 1 naar 2, in Eindhoven binnen 3 minuten.

Nu is tot onze grote ergernis de snelle overstap (heen en terug!) teniet gedaan door in Eindhoven het aankomst-perron op maximale afstand te leggen van het aansluit-perron!

Hierdoor moeten we nu 2 maal per dag (heen en terug) 26 minuten wachten (in de bijlage een voorbeeld van de terugreis)

Ik vraag u vriendelijk om deze situatie te bekijken en een snelle overstap te herstellen, als het kan zowel op de heen- als terugreis.

Op het traject Rotterdam- Venlo lijkt me dat relatief gemakkelijk door de aansluitende trein Eindhoven - Venlo 2 minuten later te laten vertrekken. Op dit traject is er de mogelijkheid om te sprinten en bovendien op eindstation Venlo een snelle wending te maken zodat de trein daar weer 2 minuten eerder kan vertrekken richting Eindhoven; en weer als vanouds bijtijds op spoor 6 in Eindhoven te landen om een aansluiting op spoor 5 te faciliteren.

Beste antwoord door West

Jos175 schreef:

Op het traject Rotterdam- Venlo lijkt me dat relatief gemakkelijk door de aansluitende trein Eindhoven - Venlo 2 minuten later te laten vertrekken. Op dit traject is er de mogelijkheid om te sprinten en bovendien op eindstation Venlo een snelle wending te maken zodat de trein daar weer 2 minuten eerder kan vertrekken richting Eindhoven; en weer als vanouds bijtijds op spoor 6 in Eindhoven te landen om een aansluiting op spoor 5 te faciliteren.

Voor dit plan is op Venlo de beoogde capaciteit in elk geval niet. Treinen vertrekken daar in diverse richtingen ongeveer gelijktijdig (om aansluitingen op elkaar te waarborgen) waardoor het sporenplan vol zit. Een trein eerder laten vertrekken kan aldaar dus weer negatieve gevolgen hebben waardoor het probleem niet wordt opgelost maar slechts wordt verplaatst. Bovendien heeft de intercity daar al een kering van maar 5 minuten wat al heel kort is, nog korter zal vertragingen in de hand werken.

Bekijk origineel

5 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13424 reacties
  • 9 maart 2025

Je stelt jouw vraag in een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij zijn reizigers net zoals jij en hebben niet de invloed om wat jij wilt te doen.

• Machinist NS
  • 537 reacties
  • Antwoord
  • 9 maart 2025
Jos175 schreef:

Voor dit plan is op Venlo de beoogde capaciteit in elk geval niet. Treinen vertrekken daar in diverse richtingen ongeveer gelijktijdig (om aansluitingen op elkaar te waarborgen) waardoor het sporenplan vol zit. Een trein eerder laten vertrekken kan aldaar dus weer negatieve gevolgen hebben waardoor het probleem niet wordt opgelost maar slechts wordt verplaatst. Bovendien heeft de intercity daar al een kering van maar 5 minuten wat al heel kort is, nog korter zal vertragingen in de hand werken.

• 2060 reacties
  • 9 maart 2025

Dit is alleen dit weekend, vanwege werkzaamheden zijn niet alle sporen rondom Eindhoven beschikbaar en kunnen de treinen niet naast elkaar staan langs hetzelfde perron. Vanaf morgen is de overstap gewoon weer beschikbaar.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4032 reacties
  • 9 maart 2025

@Jos175 U denkt dat wij de dienstregeling zomaar even kunnen wijzigen? Voor de rest heeft u wel een punt. Ik heb begrepen dat vooral de gemeente Amsterdam en Schiphol hierop aangedrongen hebben.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 315 reacties
  • 9 maart 2025
Vareo schreef:

​Ik heb begrepen dat vooral de gemeente Amsterdam en Schiphol hierop aangedrongen hebben.

Ten koste van Eindhoven en Venlo, natuurlijk. Typische randstedelijke arrogantie.

Reageer