beantwoord

Herstellen vervroeging avonddienstregeling

  • 17 January 2022
  • 21 reacties
  • 472 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Wanneer wordt de vervroeging van de avonddienstregeling afgeschaft? De coronamaatregelen zijn weer versoepeld…

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 January 2022, 18:28

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 2

De cafes en musea zijn nog dicht. Door dat dicht is blijft het aantal reizigers nog steeds lager. Naar amsterdan gaan en niet eens wat kunnen drinken is niet erg aantrekkelijk.

Goedenavond HdJ en welkom bij de NS Community!

Vissinger heeft al wat uitleg gegeven, maar op dit moment is er simpelweg nog niks bekend over tot wanneer de vervroeging van de avonddienstregeling loopt. We blijven de komende periode de reizigersaantallen echter nauwlettend in de gaten houden en zullen de inzet van onze treinen hierop afstemmen.

Reputatie 7
Badge +3

Horeca, theater,musea, pretparken, dierentuinen e.d. zijn allen dicht, niet-essentiele winkels en kappers moeten om 17 uur dicht zijn en er is nog steeds het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, thuis te werken en zo min mogelijk te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Toen de lockdown inging, ging ook niet de vervroegde avonddienstregeling in, dat was pas enkele weken later. Het besluit ertoe zal gemaakt zijn op basis van de lagere aantallen reizigers na de lockdown. Dus ook nu zal NS eerst willen zien of het aantal reizigers weer toeneemt nu er weer versoepelingen zijn, met name de opening van het hoger onderwijs zal weer leiden tot meer reizigers. Op zich logisch, maar zo loop je wel achter de feiten aan. Na bijna 2 jaar Corona met lockdowns gevolgd door versoepelingen zal toch wel beter bekend zijn wat dat alles voor invloed heeft op het aantal reizigers zodat je niet eerst 3 weken hoeft te kijken naar de reizigersaantallen om daarop de dienstregeling aan te passen. 

En er moet voldoende personeel beschikbaar zijn aangezien er ook bij de NS mensen corona oplopen en daardoor gebrek aan personeel kan ontstaan nu er een meer besmettelijkere variant is in Nederland en de besmettingen oplopen.

Reputatie 2

En er moet voldoende personeel beschikbaar zijn aangezien er ook bij de NS mensen corona oplopen en daardoor gebrek aan personeel kan ontstaan nu er een meer besmettelijkere variant is in Nederland en de besmettingen oplopen.

Is het aantal machinisten en conducteurs dan zo laag dat een paar zieken leidt tot uitvallende treinen?

Reputatie 7

En er moet voldoende personeel beschikbaar zijn aangezien er ook bij de NS mensen corona oplopen en daardoor gebrek aan personeel kan ontstaan nu er een meer besmettelijkere variant is in Nederland en de besmettingen oplopen.

Is het aantal machinisten en conducteurs dan zo laag dat een paar zieken leidt tot uitvallende treinen?

Ik denk dat een paar zieken een understatement is. Momenteel zijn er zo'n 40.000 positieve gevallen per dag. Er zijn nog veel meer mensen die zich laten testen omdat ze zich niet lekker voelen. Maar gaan we dus alleen van de positieve testers uit, dan zijn er dus nu wekelijks 280.000 mensen die tijdelijk uitvallen want ze moeten in quarantaine (een gedeelte daarvan kan waarschijnlijk wel thuiswerken). Hier zullen ook best wel wat machinisten en conducteurs tussen zitten (die dus niet kunnen thuiswerken). Dus ik denk inderdaad dat de nood bij NS en ook andere bedrijven momenteel hoog is

Reputatie 2

Ja het aantal besmettingen neemt toe maar in het aantal memsen op de ic en ziekenhuus wordt steeds minder. Er kwamen toch speciale regels voor essentiele beroepen?

Ja het aantal besmettingen neemt toe maar in het aantal memsen op de ic en ziekenhuus wordt steeds minder. Er kwamen toch speciale regels voor essentiele beroepen?

Het is natuurlijk niet zo dat mensen die niet in het ziekenhuis belanden niet flink ziek kunnen zijn. Alleen bij zware complicaties beland je in het ziekenhuis.

Reputatie 7
Badge +3

Ja het aantal besmettingen neemt toe maar in het aantal memsen op de ic en ziekenhuus wordt steeds minder. Er kwamen toch speciale regels voor essentiele beroepen?

Er zijn gewoon heel veel mensen nu ziek, variërend van paar dagen tot maanden. Ook als je weinig klachten hebt bij positieve test mag je niet werken vanwege de periode dat je het kunt overdragen. Zonder klachten zit je met een positieve test al een week thuis. Er worden steeds meer mensen thuis (verder) behandeld met Covid-19, die wel (nog) erg ziek zijn, maar niet ziek genoeg om een ziekenhuisbed in beslag te nemen.

Reputatie 7

Dat erg ziek valt denk ik wel mee. Mijn bovenbuurman en zijn vrouw hebben net Covid gehad. Beide hadden alleen last van lichte keelpijn en een lichte verkoudheid, maar beide moesten dus wel een week in quarantaine en zich dus ziek melden op het werk. Na een week waren ze beide negatief getest en konden weer aan het werk. Maar dus wel 5 dagen ziek en ik denk dus dat er momenteel veel conducteurs en machinisten hetzelfde meemaken. Dus logisch dat er wat minder treinen in de avonduren rijden. Met de gesloten horeca ook volkomen logisch. Zou het ook niet vreemd vinden als er nog minder treinen zouden gaan rijden hierdoor.

Reputatie 7
Badge +1

Speelt niet enkel bij tante spoor: ook diverse busbedrijven moesten noodgedwongen vanwege tekort aan personeel diensten inkrimpen en de HTM=haagse tram heeft dit zelfs voor enkele maanden in de net begonnen nieuwe winterdienst verwerkt=minder trams/uur op vele lijnen.

In Duitsland is het ook een problem, al is het daar minder vooraf geregeld-het aantal zomaar gecancelde=gestrichen ritten is drastisch gestegen

Reputatie 7
Badge +3

Dat erg ziek valt denk ik wel mee. Mijn bovenbuurman en zijn vrouw hebben net Covid gehad. Beide hadden alleen last van lichte keelpijn en een lichte verkoudheid, maar beide moesten dus wel een week in quarantaine en zich dus ziek melden op het werk. Na een week waren ze beide negatief getest en konden weer aan het werk. Maar dus wel 5 dagen ziek en ik denk dus dat er momenteel veel conducteurs en machinisten hetzelfde meemaken. Dus logisch dat er wat minder treinen in de avonduren rijden. Met de gesloten horeca ook volkomen logisch. Zou het ook niet vreemd vinden als er nog minder treinen zouden gaan rijden hierdoor.

Dan hebben de buurman en buurvrouw geluk. In mijn zeer nabije omgeving een twintiger die al bijna 3 weken ziek is van corona en iemand van 30 die na bijna 3 weken pas weer kan gaan werken. Beiden waren gezond. De paar mensen die zij hebben gezien zijn allen negatief getest, mogelijk opgelopen in trein of supermarkt. Zo ken ik nog een paar 30+ers die maanden na besmet geweest te zijn nog klachten hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Dan hebben de buurman en buurvrouw geluk.

 

Nee, dan heeft jouw omgeving pech. Verreweg de meeste mensen hebben amper tot geen klachten, gevaccineerd of niet.

Reputatie 7

Dan hebben de buurman en buurvrouw geluk.

 

Nee, dan heeft jouw omgeving pech. Verreweg de meeste mensen hebben amper tot geen klachten, gevaccineerd of niet.

 

De omikronvariant is momenteel dominant maar de Deltavariant is nog niet geheel verdwenen. Van de Deltavariant worden de mensen wel flink ziek dus het kan zo zijn dat de kennissen van MoDe de deltavariant nog hebben. Op de IC liggen geen mensen met de Omikronvariant. Dat lijkt mij heel goed nieuws.

Reputatie 7
Badge +3

Of ze hadden, als ze de omikron variant hadden, ook geluk en zouden met delta nog zieker zijn geweest en mogelijk dan wel in het ziekenhuis zijn beland ermee. En degene die maanden na besmet te zijn geweest nog klachten hadden, hadden zeker een eerdere variant en niet de omikron want die was er maanden geleden nog niet. Met de omikron variant en de (booster) vaccinaties zie je dat behalve het aantal besmettingen alles minder is, minder doden, minder IC-opnames, minder opnames in de kliniek, minder erg ziek. Natuurlijk kunnen er dan ook nu mensen enkele weken goed ziek zijn, maar die hadden anders misschien nog zieker geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Met de minder ziekmakende omikron variant en de (booster)vaccinaties is het dus volkomen logisch dat nu er weer enkele versoepelingen zijn en dat mensen ook weer meer met het OV gaan reizen. Het is al gelijk te zien in het aantal incheckers op de eerste maandag, weer een stuk meer dan tijdens de lockdown. Niet zo gek ook als het hoger onderwijs weer open is.

Na het ingaan van de lockdown duurde het 3 weken voor er weer treinen werden geschrapt en de huidige vervroegde dienstregeling inging, waarbij NS aangaf dat sinds de verscherpte coronamaatregelen ze de reizigersaantallen zag teruglopen. Dat had toch echt geen verrassing moeten zijn gezien de ervaring van eerdere lockdowns. Nu geeft Stijn aan dat NS de reizigersaantallen nauwlettend in de gaten zal houden en de inzet van onze treinen hierop zal afstemmen. Gaat NS dan weer 3 weken de tijd nemen om te zien of het aantal reizigers weer toeneemt? 

Frappant is dan ook wel dat NS de vervroegde avonddienstregeling invoerde in het begin van de week waarin weer een nieuw weegmoment en persconferentie was aangekondigd en er dus ook mogelijk weer iets van versoepelingen zou kunnen worden aangekondigd waardoor weer mensen zou kunnen gaan reizen. Had dan misschien beter geweest om eerst die personferentie af te wachten om te zien wat er besloten werd. Nu heb je een situatie dat er gedurende 3 weken lockdown en daarvoor nog even een avondlockdown bijna de normale dienstregeling was met veel minder reizigers en dus legere treinen. En een week na het ingaan van de vervroegde avonddienstregeling wordt er weer iets versoepeld waardoor de reizigersaantallen weer toenemen (dat zal voor een groot deel door hoger onderwijs komen) en dan rijden er juist minder treinen.

En ja, er moet wel voldoende personeel beschikbaar zijn. Maar als dat het hetgeen waarom de dienstregeling niet terug kan naar die van voor de lockdown, moet NS dat aangeven en niet alleen aangeven dat het is vanwege de reizigersaantallen. Na de aankondiging van de lockdown werd al gevraagd of er dan ook weer minder treinen zouden gaan rijden en dat was allemaal niet bekend, NS zou eerst de reizigersaantallen in de gaten houden, terwijl een blind paard nog wel kon zien dat die aantallen daardoor zouden teruglopen. 

En naast dat er voldoende personeel moet zijn, zal het ook wel een bepaalde tijd kosten om op of af te schalen, maar ook hiervoor vind ik dat men dit gewoon aan moet geven en niet alleen maar aan te geven de reizigersaantallen in de gaten te houden. Na bijna 2 jaar lockdowns en versoepelingen heb je geen 3 weken nodig om te zien wat er dan gebeurt qua reizigersaantallen. 

Reputatie 7
Badge +3

Feit is dat zodra je positief getest bent in isolatie/quarantaine moet en volgens de laatste regels ook degenen met wie je in contact was en geen booster/recente besmetting hebben. Op grond van het aantal besmettingen afgelopen week, zat/zit minimaal een kwart miljoen mensen thuis. Daaronder zullen ook OV-mederwerkers zijn. NS zal nu niet altijd genoeg personeel kunnen hebben om volledige dienstregeling te rijden.

Reputatie 7

Volgende week gaat ook in ieder geval een groot deel van de horeca weer open. (Hoef je echt geen waarzegger voor te zijn). Dus dan is er in de avonduren wel weer het nodige vertier en dus meer reizigersaanbod.

Reputatie 7
Badge +3

Feit is dat zodra je positief getest bent in isolatie/quarantaine moet en volgens de laatste regels ook degenen met wie je in contact was en geen booster/recente besmetting hebben. Op grond van het aantal besmettingen afgelopen week, zat/zit minimaal een kwart miljoen mensen thuis. Daaronder zullen ook OV-mederwerkers zijn. NS zal nu niet altijd genoeg personeel kunnen hebben om volledige dienstregeling te rijden.

En waar geef ik dan aan dat dat niet zo is? Ik wil alleen zeggen dat als er niet genoeg personeel is vanwege een besmetting en NS daardoor niet nu al terug kan naar de dienstregeling van voor de lockdown, dat NS dat zou moeten aangeven ipv enkel en alleen aan te geven uit te gaan van de reizigersaantallen en dan pas 3 weken later de dienstregeling aan te passen. 

Volgens de reisplanner gaan er vanaf maandag 8 februari ‘s avonds meer treinen rijden. Althans op het traject Amersfoort-Deventer heb ik ontdekt. 
 

 

Reageer