Skip to main content
beantwoord

ICE M Afscheirsrit

Treinenspotter Max

Ik had de volgende vraag. 

Als ik met de ICE als afscheidsrit van Almelo naar Amersfoort wil via waar kan ik boeken? En ik heb weekend vrij abonnement kan ik ook alleen met toeslag de trein in of is de trein gratis voor mij? Want er stond dat ze wel graag hadden dat je reserveert.

Beste antwoord door iMark

Volgens de pagina https://treinposities.nl/spooragenda/2025-04-12/382/ICE_3M_afscheidsrit is het wel degelijk een afscheidsrit.

Vanwege de werkzaamheden tussen Arnhem en Oberhausen worden die dag de reguliere ICE’s omgeleid via Venlo. Er zal daar geen capaciteit zijn om een extra rit te plannen. Vandaar dat er geen andere mogelijkheid is dan via Herzogenrath te rijden. Dat worden dan unieke plaatjes als de afscheidsrit inderdaad met twee treinstellen gereden wordt.

Verder is het nostalgie om de ICE via Den Haag te laten rijden. Gedurende enige jaren werd de ICE 3M onderhouden in de werkplaats in Leidschendam en waren er dagelijks overbrengingsritten tussen Amsterdam en Leidschendam v.v.

Bekijk origineel

9 reacties

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2019 reacties
  • 6 maart 2025

- oeps, toch niet -

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 6 maart 2025

Zolang het geen speciale trein (afscheidsrit, reserveren verplicht) is… https://www.ns.nl/kaartjes/toeslag-ice

Goede reis dus met Weekend Vrij 🤣 Toeslag sowieso niet nodig (bij NS Flex Basis wel, want dat telt niet als abonnement).

En als ze willen dat je iets reserveert, waar kan dat dan ❓

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4032 reacties
  • 7 maart 2025

Ik heb geprobeerd informatie te zoeken voor deze trein maar tot nu toe niks. Mij is ook niet duidelijk of dit een gewone trein is die voor iedereen met geldige tickets is of een speciale trein waarvoor speciale tickets nodig zijn. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 7 maart 2025
Vareo schreef:

Ik heb geprobeerd informatie te zoeken voor deze trein maar tot nu toe niks. Mij is ook niet duidelijk of dit een gewone trein is die voor iedereen met geldige tickets is of een speciale trein waarvoor speciale tickets nodig zijn. 

Gewone tickets. Hannover-Rheine en Amsterdam-Frankfurt zijn al boekbaar.

Op ns.nl worden voor binnenlandse ritten de gewone prijzen getoond, zonder toeslag.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3687 reacties
  • 7 maart 2025

Blijkbaar zijn er in dat weekend ook werkzaamheden want de ICE komt natuurlijk normaliter niet op Amersfoort. 12 april is op een zaterdag dus u kunt gewoon gebruik maken van uw weekend vrij abonnement en u hoeft ook geen toeslag te betalen.

Ik denk bij nader inzien dat dit helemaal geen afscheidsrit is, maar juist een introductie van een nieuw treintype? Of rijdt er op het traject Berlijn-Amsterdam inmiddels een ICE en wordt die op 12 april weer afgeschaft? 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4032 reacties
  • 7 maart 2025

Ik zie het. Amsterdam-Aachen momenteel 30 euro in 2e klasse. 

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12617 reacties
  • Antwoord
  • 7 maart 2025

Volgens de pagina https://treinposities.nl/spooragenda/2025-04-12/382/ICE_3M_afscheidsrit is het wel degelijk een afscheidsrit.

Vanwege de werkzaamheden tussen Arnhem en Oberhausen worden die dag de reguliere ICE’s omgeleid via Venlo. Er zal daar geen capaciteit zijn om een extra rit te plannen. Vandaar dat er geen andere mogelijkheid is dan via Herzogenrath te rijden. Dat worden dan unieke plaatjes als de afscheidsrit inderdaad met twee treinstellen gereden wordt.

Verder is het nostalgie om de ICE via Den Haag te laten rijden. Gedurende enige jaren werd de ICE 3M onderhouden in de werkplaats in Leidschendam en waren er dagelijks overbrengingsritten tussen Amsterdam en Leidschendam v.v.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 7 maart 2025

Volgens Hafas is het inderdaad vanaf Amsterdam een speciale/extra trein en ‘please reserve’ maar dat zal de reguliere zitplaatsreservering zijn voor internationaal. Binnen NL is dat niet nodig, in ieder geval niet voor Almelo - Amersfoort. 

De info op treinposities noemt overigens Eindhoven maar daar zal hij dus niet stoppen?

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 7 maart 2025
Robert B schreef:

De info op treinposities noemt overigens Eindhoven maar daar zal hij dus niet stoppen?

Ik zou er niet op rekenen. Ook volgens ns.nl stopt hij daar niet.

Reageer