Skip to main content
beantwoord

Intercity zwolle rotterdam

Gaat de (directe) intercity vanuit het noorden naar Rotterdam binnenkort weer rijden of is hij definitief uit de dienstregeling?

Beste antwoord door Thom

Ik woon zelf in Gouda en kom vaak vanuit Leeuwarden, de haedsted ;-). Voor mij maakt het niet uit, heerlijk die rechtstreekse verbinding, maar het is bijzonder onhandig in vergelijking met vroeger om in Gouda over te moeten stappen voor Rotterdam - en niet eens altijd in een intercity. Verbindingen tussen de provinciehoofdsteden met de grote steden in de Randstad horen rechtstreeks te zijn, dat voelt veel beter.

Maar goed, deze keuze is niet helemaal onbegrijpelijk, al blijf ik het onhandig vinden, zeker voor die mensen die na Rotterdam nog verder moeten.

​@Tochjo geeft terecht het manco aan. Voer zoiets in als het ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden..

Voor mij persoonlijk zijn deze verbindingen veel gunstiger omdat ik makkelijker met Dalvrij in de daluren naar de beschaving  kan reizen. 8.59 zonder overstap in plaats van 08.54..Twee keer naar Enschede zonder overstap is ook een heerlijke verbetering. En Bommel moppert  dus niet. ;-)

Bekijk origineel

27 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13112 reacties
  • 12 januari 2025

De bedoeling is dat de intercity's van Zwolle naar Schiphol Airport gaan doorrijden naar Rotterdam via de hogesnelheidslijn. Wanneer dat gebeurt, is afhankelijk van de snelheid waarmee materieel dat geschikt is voor de hogesnelheidslijn zal instromen, en ook van het vervallen van de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn. Het zal eerder een kwestie van jaren dan van maanden worden voordat deze verbinding er weer is.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 12 januari 2025

Deze dienstregeling in elk geval niet meer. Heel misschien volgend jaar 1x per uur, en dan wel over de HSL dus is een toeslag verplicht.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • Antwoord
  • 12 januari 2025

Ik woon zelf in Gouda en kom vaak vanuit Leeuwarden, de haedsted ;-). Voor mij maakt het niet uit, heerlijk die rechtstreekse verbinding, maar het is bijzonder onhandig in vergelijking met vroeger om in Gouda over te moeten stappen voor Rotterdam - en niet eens altijd in een intercity. Verbindingen tussen de provinciehoofdsteden met de grote steden in de Randstad horen rechtstreeks te zijn, dat voelt veel beter.

Maar goed, deze keuze is niet helemaal onbegrijpelijk, al blijf ik het onhandig vinden, zeker voor die mensen die na Rotterdam nog verder moeten.

​@Tochjo geeft terecht het manco aan. Voer zoiets in als het ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden..

Voor mij persoonlijk zijn deze verbindingen veel gunstiger omdat ik makkelijker met Dalvrij in de daluren naar de beschaving  kan reizen. 8.59 zonder overstap in plaats van 08.54..Twee keer naar Enschede zonder overstap is ook een heerlijke verbetering. En Bommel moppert  dus niet. ;-)

Vanuit Zwolle kun je heel makkelijk in Utrecht overstappen op de IC richting Rotterdam. Die overstap is 9 minuten, dus je mist de aansluiting niet zo snel. Je bent ook niet langer onderweg dan vroeger.

Daar staat tegenover dat Amersfoort - Gouda of Zwolle/Leeuwarden/Groningen - Utrecht/Den Haag wel sneller is geworden. 

Voor de gemiddelde reiziger op dit traject lijkt mij de wijziging een verbetering. Het aantal reizigers vanuit het noorden naar Utrecht, Gouda en Den Haag is allicht groter dan naar Rotterdam. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 12 januari 2025

De oplossing die u noemt, is zonder meer juist, maar het is wel met een overstap op een druk station als Utrecht.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 12 januari 2025

Je kunt ook eventueel in Gouda overstappen. Dat doe ik persoonlijk liever. De IC naar Rotterdam C. komt binnen nadat de IC naar Den Haag C. net weg is. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 12 januari 2025

U stelt dat de Intercity naar Rotterdam in Gouda klaar staat. Het is lang niet altijd een Intercity die in Gouda aansluit.. Vaak een sprinter met vier stops, langere reistijd  en minder comfort. Dat is nou net het punt.

Thom schreef:

U stelt dat de Intercity naar Rotterdam in Gouda klaar staat. Het is lang niet altijd een Intercity die in Gouda aansluit.. Vaak een sprinter met vier stops, langere reistijd  en minder comfort. Dat is nou net het punt.

Vanuit het noorden is het wel altijd de IC.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 12 januari 2025
Thom schreef:

Dat is helemaal niet vaak het geval. Dat is alleen zo wanneer serie 2000 niet rijdt. Maar het grootste gedeelte van de tijd rijdt er gewoon een kwartierdienst Utrecht C - Rotterdam C. en kun je eenvoudig overstappen in Gouda. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 12 januari 2025

Dat is helemaal niet vaak het geval. 

Kijkt u eens bij de verbindingen in de avonduren van Leeuwarden naar Rotterdam en dan vanaf Gouda. Ik vind dat onhandig om na een toch al relatief lange reis dan nog een sprinter te moeten nemen.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 12 januari 2025

Dat is dus alleen wanneer de kwartierdienst niet rijdt. Aangezien die het grootste deel van de tijd wel rijdt, kunnen de meeste mensen dus wel in Gouda overstappen. Reis je op late tijdstippen dan is het een ander verhaal maar dat betreft een minderheid van de reizigers. Dan heb je de keuze tussen een sprinter te Gouda of alsnog overstappen in Utrecht C. Gelukkig is Utrecht C. minder druk op de momenten dat de kwartierdienst ook weg is. Sowieso gaan mensen er meer last van hebben als de kwartierdienst weg is, langere overstaptijd etc.

Rechtstreeks is natuurlijk het beste maar door de trage instroom van ICNG is het helaas behelpen en wachten op betere tijden.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 12 januari 2025

De bewering was:

En dat is dus niet zo

Ik vind het ‘s avonds best vaak dat de aansluiting met de Sprinter is. Eenvoudig te verifiÃĢren in de dienstregeling.

Ik denk inderdaad dat wanneer je toch moet overstappen dat beter in Utrecht kan. Dan blijft het altijd een Intercity.

• 2061 reacties
  • 13 januari 2025

Als je per se met intercity's wilt reizen kun je 's avonds inderdaad beter in Utrecht overstappen, maar je bent dan wel 6 minuten langer onderweg dan wanneer je in Gouda overstapt op de sprinter.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2346 reacties
  • 13 januari 2025

Liever 6 minuten langer onderweg dan 4 extra stops, het laat je reis toch altijd langer lijken.

• 2061 reacties
  • 13 januari 2025

Liever 3 extra stops dan een overstap van 24 minuten in Utrecht Centraal. Stilstaan duurt voor je gevoel veel langer dan onderweg zijn, ook al is het met lagere snelheid. En in dit geval niet alleen voor je gevoel maar het duurt ook echt langer.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 13 januari 2025

​@marijealexa overigens door werkzaamheden te Den Haag gaat de IC uit Leeuwarden en Groningen vanaf 15 februari t/m 2 maart vooral in de weekenden met regelmaat naar Rotterdam C. ipv Den Haag C. Dit is dus tijdelijk vanwege werkzaamheden en is dus geen permanente dienstregeling. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2346 reacties
  • 13 januari 2025
Bemined schreef:

Liever 3 extra stops dan een overstap van 24 minuten in Utrecht Centraal. Stilstaan duurt voor je gevoel veel langer dan onderweg zijn, ook al is het met lagere snelheid. En in dit geval niet alleen voor je gevoel maar het duurt ook echt langer.

Gelukkig ben je niet verplicht om stil te staan, in die 15-20 minuten kan ik toch nog wat dingen doen. Maar, meningen verschillen 😁.

Ik wacht liever.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1051 reacties
  • 13 januari 2025

De series 2400 & 9500 (Lelystad - Rotterdam/Brussel) via HSL heeft ten opzichte van series 500 & 600 (Rotterdam - Amersfoort - Groningen/Leeuwarden) niet vÊÊl meerwaarde tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Rotterdam. Zelfs met een overstap bij Gouda is het verschil qua reistijd tussen de treinseries 500 & 600 en series 2400 & 9500 niet groot. 

De meerwaarde zit erin dat er meer mogelijkheden zijn voor de treinreizigers. Bij de treinserie 1800 is er geen tijdswinst qua reistijd tussen Amersfoort - Breda via HSL. Inclusief toeslag. 

De rendement van HSL wordt voor treinreizigers niet optimaal benut. Beter is om de NS Coradia Stream tussen Breda - Zwolle (2 keer per uur) - Groningen (1 keer per uur) /Leeuwarden (1 keer per uur) te laten rijden. Aangevuld met serie 9500 (Lelystad - Brussel 1 keer per uur). En de serie 1800 in te korten tot Amersfoort - Rotterdam. Het is dan wel wachten totdat de LSL veranderd is in een HSL. 😞

Want dan heb je flinke tijdswinst richting Breda. Richting Rotterdam Centraal zal op termijn echte  tijdswinst zijn met serie 2400 als met behulp van ETCS level 2 160 - 180 km p/u gereden kan worden tussen Zwolle - Lelystad - Almere Oostvaarders/Schiphol. 

De treinseries 1800 en 2400 is meer bedacht om de treinen goed te kunnen laten keren. Voor NS is het prima. Maar de meerwaarde voor de treinreizigers is afhankelijk waar je opstapt. 

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1051 reacties
  • 13 januari 2025
Gorott schreef:
Bemined schreef:

Gelukkig ben je niet verplicht om stil te staan, in die 15-20 minuten kan ik toch nog wat dingen doen. Maar, meningen verschillen 😁.

Ik wacht liever.

Tussen gevoel en ratio is verschil. Dat zie je anno 2025 vaak genoeg. Bij de treinreizigers is het waarschijnlijk ook niet anders. Ze zullen waarschijnlijk toch vaker voor directe verbindingen kiezen. Of toch liever de stampvolle treinen nemen in plaats van enkele minuten te wachten op de volgende trein die wat leger is. 

• Reisleider*
  • 179 reacties
  • 14 januari 2025

Ik reis tussen Zl en Rtd. 's ochtends overstap in Ut. 's avonds overstap in Gd. Dan heb je meeste kans op een zitplek. Overigens valt me wel op dat in Zl op het perron 5 drukker is geworden en op perron 3 rustiger. Komt waarschijnlijk omdat mensen naar Den Haag nu ook via Ut reizen.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 14 januari 2025

Dat klopt. De IC naar Schiphol rijdt hierdoor alleen met ICM (op een hele enkele rit na) en de IC naar Den Haag C. met DDZ/VIRM.

• Reisleider*
  • 179 reacties
  • 6 februari 2025

Moet wel zeggen dat ik (Zl-Rtd) meer vertraging heb in de nieuwe situatie dan ik oude situatie. Op zich logisch rechtstreeks vs overstap (uitvallen treinen, missen overstap)

• Reisleider*
  • 179 reacties
  • 6 februari 2025

Vandaag ook weer. IC 2063 op IC 963. Defecte trein in Gouda op spoor 3 (IC1763). Alle treinen moesten afgehandeld worden op spoor 5, maar IC963 'wacht niet keurig op zijn beurt' mag eerst en wordt afgehandeld op spoor 8. Weg aansluiting.Wie kan mij dit uitleggen?

• Machinist NS
  • 537 reacties
  • 6 februari 2025
Arjan1 schreef:

Vandaag ook weer. IC 2063 op IC 963. Defecte trein in Gouda op spoor 3 (IC1763). Alle treinen moesten afgehandeld worden op spoor 5, maar IC963 'wacht niet keurig op zijn beurt' mag eerst en wordt afgehandeld op spoor 8. Weg aansluiting.Wie kan mij dit uitleggen?

Zoiets wordt door de treindienstleider, in dienst van ProRail, besloten. Bepaalde treinseries krijgen indien mogelijk prioriteit over anderen, omdat het elders voor meer onwenselijke vertragingen kan zorgen als het op blijft lopen.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 6 februari 2025
Arjan1 schreef:

Je doelt op de 563. De 963 bestaat niet in de huidige dienstregeling. Maar het moet wel een keuze geweest zijn vanuit de treindienstleiding. Volgens mij worden de treinseries 2000 en 2800 ook eerder opgeheven bij verstoringen omdat de doorgaande series prio hebben (500, 600, 1700 serie) maar correct me if I'm wrong.

De 563 stond in Utrecht C. overigens ook ruim 5 min en kon / mocht niet weg. Hij vertrok 2 min voor de 2063 binnenkwam dus helaas was het overstappen in Utrecht C. ook geen optie meer. 

Hopelijk keert de rechtstreekse verbinding met Rotterdam C. daadwerkelijk volgend jaar terug. We wachten in spanning af 😉

Reageer