Overstap Rotterdam tussen IC Vlissingen & IC Direct | NS Community

Overstap Rotterdam tussen IC Vlissingen & IC Direct

  • 2 December 2021
  • 15 reacties
  • 441 Bekeken

Ik zie dat in de nieuwe dienstregeling, een van de twee IC Vlissingen - Rotterdam - Amsterdam treinen sneller rijdt en 15 minuten sneller in Rotterdam aankomt. Dat is fijn, maar de overstap met de IC Direct naar Schiphol en Amsterdam is niet meer mogelijk. Dus de verbetering is weggevaagd! Ik zie een groot aantal passagiers de overstap maken op Rotterdam centraal, dus ik begrijp de logica niet om deze gemakkelijke overstap tijdens de spits te verwijderen. 
is iemand anders het hiermee eens?


15 reacties

Ik denk niet dat hier in de planning überhaupt rekening mee wordt gehouden omdat de IC Direct toch om het kwartier rijdt. En sowieso kan niet alles op alles aansluiten, dus bij veranderingen zijn er altijd winnaars en verliezers.  

Badge +3

Er is momenteel geen echte overstap tussen de intercity uit Zeeland en de Intercity direct richting Amsterdam. In de praktijk is drie minuten wellicht voldoende, maar NS beschouwt dit als te weinig en toont deze verbinding dan ook niet in de reisplanner. Daar wordt nu een overstap van 17 minuten weergegeven. Naar NS’ idee is er dus geen sprake van een overstap die nu verbroken wordt.

Volgens NS zal de nieuwe dienstregeling juist een verbetering zijn, omdat de overstap verkort wordt naar 13 minuten en deze reismogelijkheid de hele dag geboden gaat worden.

Het maken van een dienstregeling is een ingewikkelde puzzel waarbij het niet mogelijk is elke mogelijke overstap te faciliteren. En als er volgens NS nu geen overstap is, dan zal daar zeker niet expliciet rekening mee gehouden worden in een volgende dienstregeling.

Reputatie 7
Badge +1

Wachten is dat die ICDefect eindelijk, eindelijk dat nieuwe zwarte materieel krijgt-hopen+duimen dat het niet opnw zo'n FYRA fiasco wordt en dan ook omgezet in ETMET=elke 10 min.

Deze huidige overstap wordt niet gemeld omdat het naar een ander perron is. ER zijn=was pas nog vraag over- versch. 2 min overstappen, die zijn allen cross-over op zelfde platform

Reputatie 4

Op termijn (over enkele jaren) zal de uurlijkse snelle intercity vanuit Vlissingen rechtstreeks doorrijden over de HSL naar Amsterdam, met ICNG materiaal. Het is nog even wachten, maar dan heb je wel écht een verbetering!

 

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/ns-extra-sprinter-in-zeeland-sneller-naar-de-randstad~a02fdf99/

De verbeteringen zijn onderdeel van het compensatiepakket voor het afblazen van de marinierskazerne in Vlissingen. ,,En dit is nog maar het begin”, zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. ,,Samen met ProRail bekijken we of na 2025 de reistijd tussen Vlissingen en Amsterdam fors verkort kan worden door de Intercity tussen Rotterdam en Amsterdam over de hogesnelheidslijn te laten rijden.”

Reputatie 5

Gaat die nieuwe zeeuwse IC dan wel in Roosendaal aansluiting geven op de IC richting Den Bosch-Zwolle? Anders heeft de helft van de reizigers vanuit/richting Zeeland er nog niets aan.

Reputatie 6

Gaat die nieuwe zeeuwse IC dan wel in Roosendaal aansluiting geven op de IC richting Den Bosch-Zwolle? Anders heeft de helft van de reizigers vanuit/richting Zeeland er nog niets aan.

Nee, die rijdt uitsluitend voor reizigers die snel vanuit Zeeland in de Randstad willen zijn. Voor de richting Breda en verder ben je in Zeeland aangewezen op de stoptrein. 

Gaat die nieuwe zeeuwse IC dan wel in Roosendaal aansluiting geven op de IC richting Den Bosch-Zwolle? Anders heeft de helft van de reizigers vanuit/richting Zeeland er nog niets aan.

Nee, dan zou die IC in Roosendaal lang moeten stilstaan. 

Reputatie 7

De IC uit Zeeland gaat om -57 aankomen in Roosendaal op 4b en de IC naar Breda/Zwolle vertrekt om -57 van spoor 3a. Dat gaat geheid veel irritatie gegeven. Mocht de trein iets eerder aankomen, gaan rennende overstappers de deuren voor hun neus zien sluiten.

Andersom exact hetzelfde.

Het is dan wel officieel helemaal geen overstap, het is toch zuur en zeker voor onwetende of incidentele reizigers heel vreemd. Vooral de trein uit Breda naar Roosendaal is weleens een minuutje eerder binnen en dan krijg je deze situatie. Mocht de IC wachten - en dat gebeurde weleens toen die spits-IC's er waren - krijg je dus een zo goed als lege stoptrein naar Zeeland die 5 minuutjes later vertrekt.

We zullen zien hoe het in de praktijk zal gaan.

Reputatie 5

De IC uit Zeeland gaat om -57 aankomen in Roosendaal op 4b en de IC naar Breda/Zwolle vertrekt om -57 van spoor 3a.

Wie bedenkt zoiets? Ik snap dat de beperkte perroncapaciteit in Roosendaal schuiven in de dienstregeling moeilijk maakt, maar het moet toch op een of andere manier mogelijk zijn om de IC vanuit Zwolle een minuutje eerder in Roosendaal aan te laten komen/later te laten vertrekken (en/of de aankomst-/vertrektijden van de IC naar Vlissingen iets te verschuiven) zodat deze aansluiting gehaald kan worden? 

Klinkt leuk als je een extra snelle IC in de dienstregeling opneemt, maar als die mogelijkheid voor een heleboel reizigers vervalt doordat de overstap niet gehaald kan worden is dat toch wel een beetje een 'verbetering’ voor de buhne. Ik reis niet dagelijks op dit traject, maar die keren dat dat wel het geval was, waren er in Roosendaal toch vaak veel overstappers vanuit/naar Breda. Op deze manier zie ik het nog gebeuren dat volgend jaar die snelle IC weer uit de dienstregeling gehaald gaat worden omdat er ‘te weinig gebruik’ van wordt gemaakt.

Reputatie 5

Ik zie dat in de nieuwe dienstregeling, een van de twee IC Vlissingen - Rotterdam - Amsterdam treinen sneller rijdt en 15 minuten sneller in Rotterdam aankomt. Dat is fijn, maar de overstap met de IC Direct naar Schiphol en Amsterdam is niet meer mogelijk. Dus de verbetering is weggevaagd! Ik zie een groot aantal passagiers de overstap maken op Rotterdam centraal, dus ik begrijp de logica niet om deze gemakkelijke overstap tijdens de spits te verwijderen. 
is iemand anders het hiermee eens?

Zoals al aangegeven is het niet altijd mogelijk om alles goed op elkaar aan te sluiten. 

Daar komt bij dat ProRail & NS al een bepaalde dienstregeling hadden in de Randstad, West Brabant en Zeeland. 

Maar toen kwamen de compensatieplan van Wientjes. In het rapport werd aangegeven dat de reistijd tussen Roosendaal - Vlissingen sneller moest. 

Dat is dan gebeurd. Maar vermoed dat NS & ProRail niet de hele dienstregeling wilde omgooien ten gunste van de snellere IC Amsterdam - Vlissingen (1 keer p/u). 

Reputatie 5

De IC uit Zeeland gaat om -57 aankomen in Roosendaal op 4b en de IC naar Breda/Zwolle vertrekt om -57 van spoor 3a.

Wie bedenkt zoiets? Ik snap dat de beperkte perroncapaciteit in Roosendaal schuiven in de dienstregeling moeilijk maakt, maar het moet toch op een of andere manier mogelijk zijn om de IC vanuit Zwolle een minuutje eerder in Roosendaal aan te laten komen/later te laten vertrekken (en/of de aankomst-/vertrektijden van de IC naar Vlissingen iets te verschuiven) zodat deze aansluiting gehaald kan worden? 

Klinkt leuk als je een extra snelle IC in de dienstregeling opneemt, maar als die mogelijkheid voor een heleboel reizigers vervalt doordat de overstap niet gehaald kan worden is dat toch wel een beetje een 'verbetering’ voor de buhne. Ik reis niet dagelijks op dit traject, maar die keren dat dat wel het geval was, waren er in Roosendaal toch vaak veel overstappers vanuit/naar Breda. Op deze manier zie ik het nog gebeuren dat volgend jaar die snelle IC weer uit de dienstregeling gehaald gaat worden omdat er ‘te weinig gebruik’ van wordt gemaakt.

Lijk me ook dat er meer marge gecreëerd kan worden tussen IC Vlissingen - Amsterdam en de aansluiting op IC Roosendaal - Zwolle. 

De snellere IC tussen Vlissingen - Roosendaal - Amsterdam is onderdeel van de compensatieplan. Die IC kan volgende jaar niet uit de dienstregeling gehaald worden. Mogelijk zal die slechte aansluiting nog gecorrigeerd worden bij nieuwe dienstregelingen. 

Reputatie 5

Op termijn (over enkele jaren) zal de uurlijkse snelle intercity vanuit Vlissingen rechtstreeks doorrijden over de HSL naar Amsterdam, met ICNG materiaal. Het is nog even wachten, maar dan heb je wel écht een verbetering!

 

Als alles gaat zoals het zou moeten gaan zal de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam - Breda ergens in 2023 gereden met de ICNG/NS Coradia Stream. Daarna IC Den Haag - Eindhoven en Amsterdam - Brussel tot eind 2024. 

Daarna is het speculeren vanwege meerdere factoren. Als de ICNG tussen Vlissingen - Randstad via de HSL Rotterdam - Schiphol gaat rijden zal het ergens tussen 2027 - 2030 zijn. 

Er is momenteel geen echte overstap tussen de intercity uit Zeeland en de Intercity direct richting Amsterdam. In de praktijk is drie minuten wellicht voldoende, maar NS beschouwt dit als te weinig en toont deze verbinding dan ook niet in de reisplanner. Daar wordt nu een overstap van 17 minuten weergegeven. Naar NS’ idee is er dus geen sprake van een overstap die nu verbroken wordt.

Volgens NS zal de nieuwe dienstregeling juist een verbetering zijn, omdat de overstap verkort wordt naar 13 minuten en deze reismogelijkheid de hele dag geboden gaat worden.

Het maken van een dienstregeling is een ingewikkelde puzzel waarbij het niet mogelijk is elke mogelijke overstap te faciliteren. En als er volgens NS nu geen overstap is, dan zal daar zeker niet expliciet rekening mee gehouden worden in een volgende dienstregeling.

Ja, ik snap helemaal dat het plannen van de dienstregeling een enorme puzzel moet zijn. Het was meer rond de vorige piektijd overstappen die beschikbaar was in beide richtingen op Rotterdam Centraal. De trein uit Vlissingen arriveerde om xx38 op perron 11 en de IC Direct vertrok om xx40 vanaf perron 12. Ook in de andere richting xx49 aankomst op perron 3 voor IC Direct en xx51 vertrek voor de IC Vlissingen. Het lijkt gewoon vreemd dat dit zou worden verwijderd, omdat de tijden eigenlijk hetzelfde zijn. Omdat ik één keer per week van buiten Amsterdam reis, heeft dit me echt wat tijd bespaard en mijn reistijd met 20-30 minuten verkort vanwege andere verbindingen.
Reputatie 6

Het zal wel een aardige puzzel zijn om de treinen op elkaar aan te laten sluiten maar…..Zonder stress, zonder net niet haalbare overstappen en zonder wachten op de volgende trein…  Dan heb ik liever een paar minuten langere overstaptijd en een paar minuten langere reistijd dan die minimaal 10 minuten te staan wachten. Is er ook meteen weer een beetje meer speling om vertragingen op te vangen. 

 

Reputatie 3

Er is momenteel geen echte overstap tussen de intercity uit Zeeland en de Intercity direct richting Amsterdam. In de praktijk is drie minuten wellicht voldoende, maar NS beschouwt dit als te weinig en toont deze verbinding dan ook niet in de reisplanner. Daar wordt nu een overstap van 17 minuten weergegeven. Naar NS’ idee is er dus geen sprake van een overstap die nu verbroken wordt.

Volgens NS zal de nieuwe dienstregeling juist een verbetering zijn, omdat de overstap verkort wordt naar 13 minuten en deze reismogelijkheid de hele dag geboden gaat worden.

Het maken van een dienstregeling is een ingewikkelde puzzel waarbij het niet mogelijk is elke mogelijke overstap te faciliteren. En als er volgens NS nu geen overstap is, dan zal daar zeker niet expliciet rekening mee gehouden worden in een volgende dienstregeling.

Ja, ik snap helemaal dat het plannen van de dienstregeling een enorme puzzel moet zijn. Het was meer rond de vorige piektijd overstappen die beschikbaar was in beide richtingen op Rotterdam Centraal. De trein uit Vlissingen arriveerde om xx38 op perron 11 en de IC Direct vertrok om xx40 vanaf perron 12. Ook in de andere richting xx49 aankomst op perron 3 voor IC Direct en xx51 vertrek voor de IC Vlissingen. Het lijkt gewoon vreemd dat dit zou worden verwijderd, omdat de tijden eigenlijk hetzelfde zijn. Omdat ik één keer per week van buiten Amsterdam reis, heeft dit me echt wat tijd bespaard en mijn reistijd met 20-30 minuten verkort vanwege andere verbindingen.

Tijden zijn juist (bijna) allemaal aangepast op de lijn Dordrecht - Rotterdam - Leiden - Schiphol i.v.m. extra IC’s en sprinters. Zie ook onderstaande topic over 2022:

 

 

Reageer