Skip to main content
beantwoord

van en naar midden NL

  • 24 februari 2025
  • 2 reacties
  • 123 Bekeken

Ik wil toch verzoeken om de dienstregeling 2026 eens kritisch te kijken naar de aansluitingen van de intercity treinen vanuit Amsterdam naar Utrecht op de sprinters tussen Utrecht-Hertogenbosch/Tiel. Voorheen was dit redelijk/goed. Tegenwoordig is het met wachttijden van 10-15 min. Geldt zowel van Amsterdam naar zuiden als van zuiden naar Amsterdam. Overstaptijden Utrecht zijn niet OK meer. Dit gaat al meer dan 10 jaar goed en nu is het slecht. Waarom is mij onduidelijk. 

Beste antwoord door Tochjo

In september is de vertrektijd uit Utrecht van deze sprinters twee minuten vervroegd om de ‘tijdelijke’ snelheidsbeperkingen bij Culemborg en Geldermalsen in de dienstregeling te verwerken. Hierdoor rijden de treinen vaker volgens de dienstregeling, maar zijn enkele overstappen niet meer haalbaar.

De verwachting is dat deze snelheidsbeperkingen nog tot het derde kwartaal van 2027 zullen blijven bestaan, dus ook in de dienstregeling van komend jaar moet hier rekening mee gehouden worden.

Daarnaast moeten deze sprinters tussen Houten Castellum en Geldermalsen/Den Bosch op dubbelspoor ingepast worden tussen zes intercity’s per uur per richting (juist de treinen van/naar Amsterdam) en goederenpaden, dus veel ruimte om te schuiven om aansluitingen te bieden is er niet.

Bekijk origineel

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 24 februari 2025

In september is de vertrektijd uit Utrecht van deze sprinters twee minuten vervroegd om de ‘tijdelijke’ snelheidsbeperkingen bij Culemborg en Geldermalsen in de dienstregeling te verwerken. Hierdoor rijden de treinen vaker volgens de dienstregeling, maar zijn enkele overstappen niet meer haalbaar.

De verwachting is dat deze snelheidsbeperkingen nog tot het derde kwartaal van 2027 zullen blijven bestaan, dus ook in de dienstregeling van komend jaar moet hier rekening mee gehouden worden.

Daarnaast moeten deze sprinters tussen Houten Castellum en Geldermalsen/Den Bosch op dubbelspoor ingepast worden tussen zes intercity’s per uur per richting (juist de treinen van/naar Amsterdam) en goederenpaden, dus veel ruimte om te schuiven om aansluitingen te bieden is er niet.


Forum|alt.badge.img+1

Reist u vooral in de spits of juist erbuiten? In de spits is de overstap richting het zuiden 8 minuten, waarbij de tweede trein er al bijna aankomt tegen de tijd dat u op spoor 21 aankomt en dus alvast warm en droog zit

En komt u vanaf Amsterdam Centraal of vanaf Amsterdam Zuid?


Reageer