Zo zonde van je dag uit... retourtje natuur kijken was dan wel mooi. Maar niet waarvoor je ging.
Vraag me af of al die storingen vandaag geen verband houden met de matige vorst.
Matige vorst..... Matige onderhoud en het nieuwste materieel kan nergens tegen.
Maar GTBV ingevuld?
@Rene74 geen idee waar al die storingen door werden veroorzaakt. Er waren er inderdaad heel veel. Ik hoorde een NS medewerker tegen een andere NS medewerker verzuchten “wat een zootje vandaag". Geplande werkzaamheden en ook nog allerlei ongeplande verstoringen is geen goede combinatie voor een betrouwbare dienstregeling. Zelfs de reisplanner raakte van slag.
Ik snap best dat er wel eens iets kapot kan gaan. Het is dan maar hoe dat wordt opgelost en gecommuniceerd. En dat je met meer begrip door medewerkers te woord wordt gestaan. Gisteren was zo'n dag waar op veel fronten dingen beter hadden gekund/gemoeten.
@huibf ja, ik heb GTBV ingevuld. Ben benieuwd of dat wordt goedgekeurd.
'T is gewoon puur toeval, net zoals vandaag.
Ik denk dat Murphy en zijn hele familie een AltijdVrij abonnement hebben.
Het is geen toeval, het is slecht onderhoud. Defect spoor was er in de jaren 80, 90, 2000 en 2010 nooit.
Het is geen toeval, het is slecht onderhoud. Defect spoor was er in de jaren 80, 90, 2000 en 2010 nooit.
En dat heb je gebaseerd op welke informatie?
"Defect spoor was er in de jaren 80, 90, 2000 en 2010 nooit."
Wil toch wel weten wat voor magisch spoor ze in de jaren 80, 90, 2000 en 2010 gebruikte.
Met slecht onderhoud is het nogsteeds puur toeval dat net alles defect gaat.
Vroeger voerde men (herstel)werkzaamheden uit terwijl de treinen zo veel mogelijk gewoon doorreden. Dit leverde gemiddeld twee dode baanwerkers per jaar op. Mede door een ernstig ongeval in 1995 legt men tegenwoordig vaker het treinverkeer stil als baanwerkers het spoor op moeten. Zie ook hier:
https://www.prorail.nl/nieuws/stilstaan-bij-het-ongeval-bij-mook-in-1995
Matige budgetten ook. Robuust kun je reparaties vaak niet meer noemen. Materieel ook niet. Zag vorige week in de NRC een overzicht van de uitgaven per Europees land per hoofd van de bevolking aan spoor. Nederland middenmoot. Toppers Zwitserland en Oostenrijk.
Matige budgetten ook. Robuust kun je reparaties vaak niet meer noemen. Materieel ook niet. Zag vorige week in de NRC een overzicht van de uitgaven per Europees land per hoofd van de bevolking aan spoor. Nederland middenmoot. Toppers Zwitserland en Oostenrijk.
Vroeger werd er ook meer in de nacht gewerkt. Volgens mij gebeurt dat nu bijna niet meer. Maar misschien weet @Bemined daar meer van.
Vroeger werd er ook meer in de nacht gewerkt. Volgens mij gebeurt dat nu bijna niet meer. Maar misschien weet @Bemined daar meer van.
De voorkeur heeft vaak juist de nacht, want dan heeft bijna niemand er last van. Daarom zijn storingen soms ook zo lang durend, omdat men het probleem liever in de avond/nacht wilt oplossen.
Inderdaad, vanwege de eerder genoemde veiligheid van baanwerkers moeten er om een wisselstoring te herstellen vaak een (veel) groter gebied buiten dienst genomen worden. Zo kan het gebeuren dat een defect wissel er voor zorgt dat je één spoor niet meer kunt gebruiken, maar om de baanwerkers een veilige werkplek te bieden je drie sporen buiten gebruik moet nemen. Dan is de keuze vaak snel gemaakt om tot einde dienst door te rijden met een 2 treinen per uur opgeheven dan de storing overdag te herstellen met 6 opgeheven treinen per uur tijdens het herstel.
Op sommige stations heeft men dit opgelost door een permanent hekwerk tussen de sporen aan te brengen zodat monteurs veilig hun werk kunnen doen terwijl er treinen op het naastgelegen spoor blijven rijden, maar dat is volgens mij maar op een paar plekken.
Vroeger voerde men (herstel)werkzaamheden uit terwijl de treinen zo veel mogelijk gewoon doorreden. Dit leverde gemiddeld twee dode baanwerkers per jaar op. Mede door een ernstig ongeval in 1995 legt men tegenwoordig vaker het treinverkeer stil als baanwerkers het spoor op moeten.
Elders doen ze dat nog steeds. Ik zie bijvoorbeeld in Zwitserland altijd wel ergens spoorarbeiders langs de baan bezig, ook in het drukkere laagland. De trein rijdt langzaam voorbij op het andere spoor. Maar ik kan niet geloven dat het land bewust minder veilig zou willen werken dan Nederland. Ander beleid.
Ook wel regelmatig meegemaakt dat de SBB-intercity dan omrijdt. De intercity wordt als geheel niet opgeheven, maar simpelweg omgeleid. Bij ons is dat bijna nooit mogelijk. Met de intercity uit Brussel heb ik weleens meegemaakt dat wanneer de HSL er weer uitlag, de trein na Rotterdam via Woerden/Breukelen naar Amsterdam reed.
Waarom moest ik dan in die jaren regelmatig met de snelbus of omreizen?
Ik zeg niet dat er geen werkzaamheden waren. Ik zeg alleen maar dat ik in die jaren nooit een melding "defect spoor” heb gezien. Tegenwoordig komt die melding elke week wel een keer ergens voorbij.
Ik zeg niet dat er geen werkzaamheden waren. Ik zeg alleen maar dat ik in die jaren nooit een melding "defect spoor” heb gezien. Tegenwoordig komt die melding elke week wel een keer ergens voorbij.
Dit is van hetzelfde niveau als 'vroeger hadden veel minder mensen autisme'... 
Vroeger werd alles anders gecommuniceerd en anders behandeld. Zo werden storingen niet altijd gepubliceerd en werd een defect spoor tijdens dat de treinen nog reden opgelost.
Leuker voor de reiziger, iets minder leuk voor de mensen die het moeten oplossen.
Oh, en de digitale tijdperk.
Vroeger werd alles anders gecommuniceerd en anders behandeld. Zo werden storingen niet altijd gepubliceerd en werd een defect spoor tijdens dat de treinen nog reden opgelost.
Er is wel heel vaak defecte infra in een of andere vorm. De afgelopen 20 jaar heb ik echt wel vaker in vervangende bussen gezeten dan in de 20 jaar ervoor terwijl mijn aantal reizen niet veel anders is geworden.
Spoor kan defect raken maar met goed onderhoud en kwalitatieve materialen is veel te voorkomen. Het spoor is drukker geworden en daarom moet de kwaliteit van infra en materieel ook omhoog. Maar daar ontbreekt het nu juist aan. Want dat kost..... geld.… dat er niet is, of eigenlijk: de overheid wil het er niet aan uitgeven....
Lijkt beetje dweilen met de kraan open en noodverbanden plakken.
Ik moet wel zeggen dat ik in mijn militaire diensttijd in 1990 en 1991, opleiding in Ede en parate tijd in Oirschot, nooit ergens ben gestrand en er ook nooit werkzaamheden waren. Er waren weleens vertragingen, maar dat was hooguit 15-20 minuten. Maar zoveel ellende als tegenwoordig heb ik nooit meegemaakt.
Ik moet wel zeggen dat ik in mijn militaire diensttijd in 1990 en 1991, opleiding in Ede en parate tijd in Oirschot, nooit ergens ben gestrand en er ook nooit werkzaamheden waren. Er waren weleens vertragingen, maar dat was hooguit 15-20 minuten. Maar zoveel ellende als tegenwoordig heb ik nooit meegemaakt.
Klopt. Tot ongeveer 1990 werden bijna alle werkzaamheden zo geregeld dat de reiziger er niets van merkte. Een enkele keer was er vertraging (b.v. door een aanrijding) maar daar bleef het wel bij.
Pas vanaf 1990 ging men grotere werkzaamheden in het weekend doen en nog tien jaar later ook in de schoolvakanties. Maar ook toen was het aantal spontane storingen nog steeds laag, dat is pas echt de laatste 10-15 jaar explosief gestegen. Een en ander heeft denk ik ook te maken met de introductie van steeds meer electronica en software in de systemen.
Pas vanaf 1990 ging men grotere werkzaamheden in het weekend doen en nog tien jaar later ook in de schoolvakanties. Maar ook toen was het aantal spontane storingen nog steeds laag, dat is pas echt de laatste 10-15 jaar explosief gestegen.
In de jaren '80 gingen mijn ouders ieder jaar midden in de zomervakantie met mij op Gezinstoer: 4 dagen reizen binnen een maand geloof ik. Lange ritten door Nederland. Nooit iets van vervangend busvervoer of storingen gemerkt. Waar zouden we zijn zonder de trein, was de slogan. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
Vanwaar die verschuiving van spoorarbeid naar weekenden en later ook naar schoolvakanties? Kennelijk kon het voorheen ook anders.
En electronica en ICT is gewoon ontzettend gevoelig - zeker ook voor weersinvloeden. Maar er is zoveel van afhankelijk.
Zonder technologie zouden we de huidige dienstregeling niet hebben. Sterker nog, de dienstregeling zou flink zijn uitgedund.
Ik merk ook weinig van storingen, behalve op dagen dat er daadwerkelijk een storing is
.
Voor de leuk:
De trein van Middelburg naar Utrecht Centraal, doordeweeks om 08:16:
- Maandag 13 januari: Aankomst in Utrecht met 26 minuten vertraging.
- Maandag 20 januari: Door vertraging was de overstap waarschijnlijk niet haalbaar.
Nog leuker: van 27 december tot vandaag was deze specifieke reis en overstap elke keer mogelijk, met uitzondering van 20 januari.
Verder terugkijken doe ik niet, want dan moet ik per ritnummer zoeken. Maar van 27 december tot vandaag was het telkens hetzelfde ritnummer.
Potverdorie het is zelfs nog beter dan een maand lang 4 dagen reizen zonder storingen.
"Maar als je een trein later nam zou je het niet halen door ... storing". Ja leuk, maar ik ben een forens en doe niet aan 'een trein later'.
Zonder technologie zouden we de huidige dienstregeling niet hebben.
Is door technologie het treingebruik van de bevolking nu dan percentueel enorm toegenomen?
Was de dienstregeling van de jaren '80 niet goed dan? Was het treingebruik percentueel gezien lager dan nu, en is het treingebruik nu enorm toegenomen?
Anders zou deze dienstregeling er niet zijn... NS gaat niet voor Jan met de korte achternaam de dienstregeling uitbreiden.
Pas vanaf 1990 ging men grotere werkzaamheden in het weekend doen en nog tien jaar later ook in de schoolvakanties. Maar ook toen was het aantal spontane storingen nog steeds laag, dat is pas echt de laatste 10-15 jaar explosief gestegen.
In de jaren '80 gingen mijn ouders ieder jaar midden in de zomervakantie met mij op Gezinstoer: 4 dagen reizen binnen een maand geloof ik. Lange ritten door Nederland. Nooit iets van vervangend busvervoer of storingen gemerkt.
De eerste keer die ik me herinner was in 1983 (ik moest zondagavond met de trein terug naar de kazerne) bij de vervanging van de brug bij Culemborg. Zeven (?) weekenden lang werd steeds een van de brugsegmenten vervangen. De treinen reden dan niet van zaterdag 19 uur t/m de hele zondag.
Weken van te voren werden reizigers op stations en via de media gewaarschuwd en NS liet zelfs een extra dienstregeling drukken met alle omgeleide treinen en alle vervangende bussen. De intercity's naar Limburg werden op tussen Utrecht en Den Bosch omgeleid via Arnhem en Nijmegen. Dat kostte precies een uur extra zodat ze verder in patroon bleven rijden.
Tegenwoordig mag je blij zijn als dit formaat ongemak een week van te voren in de reisplanner wordt verwerkt.
Was de dienstregeling van de jaren '80 niet goed dan? Was het treingebruik percentueel gezien lager dan nu, en is het treingebruik nu enorm toegenomen?
Anders zou deze dienstregeling er niet zijn... NS gaat niet voor Jan met de korte achternaam de dienstregeling uitbreiden.
Ik heb het niet over aantallen reizigers. Dat is absoluut toegenomen door bevolkingsgroei en dus logisch dat er uitgebreid wordt. Maar ook niet overal trouwens. Bovendien wordt er ook uitgebreid met onnodige zaken zoals 10- minuten treinen.
Ik vind op internet dat sinds de introductie van de studentenkaart begin jaren '90 het aandeel van de trein opeens is gegroeid, maar sindsdien steeds rond de 8% zit. De dienstregeling is sindsdien ook uitgebreid, maar het percentage is blijven schommelen rond de 8%. Uitbreidingen zorgen kennelijk niet voor meer populariteit.