Skip to main content

Met de eerste trein uit het Zeeuwse vertrokken. Doel was Amsterdam. De machinist en conductrice hadden er duidelijk zin in, want de trein vertrok op veel stations te vroeg(!).

Vlak voor Roosendaal werd door de conductrice omgeroepen dat de trein niet verder zou gaan dan Roosendaal. Daarom werd iedereen verzocht om uit te stappen en te luisteren naar de omroepberichten.

In de app was te vinden dat er een defecte spoorbrug was tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. En op de omreisroute via Breda of verder via Den Bosch was er een wisselstoring. Dus iedereen was gestrand in Roosendaal.

Tja daar sta je dan. Geen NS medewerker meer te bekennen op het perron. Als er al wat omgeroepen werd, dan kon je er niets van verstaan, want het geluid stond heel zacht.

Meerdere mensen met grote koffers, die vertwijfeld buiten stonden en “what happened”, “why we have to leave the train”, “what to do next” zeiden. Geprobeerd deze mensen in mijn beste engels op de hoogte te brengen en van een reisadvies te voorzien. Wat fijn dat er dan een app is, die de juiste informatie geeft en ook niet steeds wijzigt, zucht (wat een drama vanmorgen).

Uiteindelijk reed er een uitgedunde dienstregeling van Roosendaal richting Zwolle. De eerst volgende trein die ging was die van 08.57. Gelukkig werd er goed mee gedacht met de reizigers die nog onderweg waren naar Roosendaal, want we gingen op hun wachten en zouden “de aansluiting overnemen”.

Met 12 minuten vertraging toch vertrokken. NS had veel vrienden gemaakt met de mensen waarop gewacht is. Maar ja, mensen die vervolgens een aansluiting moesten halen met deze trein, daar werd geen rekening mee gehouden en die kwamen dus wel te laat aan. Een overstap op bijvoorbeeld Den Bosch was niet mogelijk. Ik weet het: je doet het ook nooit goed.

In de trein van Roosendaal richting Zwolle werden zelfs vervoersbewijzen gecontroleerd. Een heel goede zaak natuurlijk. Maar toen ik aangaf wel een heel vervelende reis te hebben werd ik aller onaardigst toegebeten dat ik daarvoor bij ProRail moest zijn. Niks vriendelijk, niks empathie of begrip, niet even de moeite nemen het aan te horen. Nee onverstoorbaar verder gaan met controleren. Door deze houding en de manier van antwoorden gaf deze conducteur me wel heel erg het gevoel, dat ik niet moest zeuren.

Dat doe ik dan ook niet. Ik ben in Den Bosch uitgestapt, uitgecheckt, ingecheckt om weer terug gegaan naar het mooie Zeeland. Er bleek namelijk tussen Den Bosch en Amsterdam Centraal nog meer mis te zijn met de dienstregeling.

Helaas op deze terugweg ook allerlei obstakels, waardoor weer totaal een uur vertraging. Maar ik ga daar verder niet over zeuren.  

Waar ik wel enorm van genoten heb onderweg, was het mooie weer. De witte natuur, de opkomende zon. Geweldig. En dit was allemaal goed te zien, omdat je door de ramen een redelijk helder zicht had.

Reizen met de trein is zo ontspannend en rustgevend. Ik kan het iedereen aanraden 😀! Maar neem Murphy niet mee als gezelschap.

De intercity's naar Limburg werden op tussen Utrecht en Den Bosch omgeleid via Arnhem en Nijmegen. Dat kostte precies een uur extra zodat ze verder in patroon bleven.

Treinen omleiden is voor de reiziger denk ik prettiger dan busvervoer. Toen kon dat dus nog.


 

 

Ik heb het niet over aantallen reizigers. Dat is absoluut toegenomen door bevolkingsgroei en dus logisch dat er uitgebreid wordt. Maar ook niet overal trouwens. Bovendien wordt er ook uitgebreid met onnodige zaken zoals 10- minuten treinen.

Ik vind op internet dat sinds de introductie van de studentenkaart begin jaren '90 het aandeel van de trein opeens is gegroeid, maar sindsdien steeds rond de 8% zit. De dienstregeling is sindsdien ook uitgebreid, maar het percentage is blijven schommelen rond de 8%. De trein is dus minder populair geworden ondanks uitbreidingen.

De grootste uitbreidingen van de dienstregeling op wat nu het het HRN is vonden al plaats in de jaren 70, op veel lijnen reden de treinen sindsdien (op ma-za) al hoge frequenties. Je moet bedenken dat er toen nog geen dubbeldekkers waren en er dus gemiddeld minder reizigers in een trein pasten. 

In de jaren 90 groeide het aantal treinen ook sterk maar vooral ook op de regionale lijnen waar de frequenties vaak verdubbelden toen ze overgingen van NS naar Arriva c.s. NS reed op een deel van die lijnen uurdiensten met hooguit een enkele versterker in de spits.

De laatste 25 jaar zijn de frequenties geleidelijk verder verhoogd en zijn daarnaast de frequenties op zondag flink verhoogd.

Het marktaandeel van de trein is volgens mij al 50 jaar zo'n 8%.


De intercity's naar Limburg werden op tussen Utrecht en Den Bosch omgeleid via Arnhem en Nijmegen. Dat kostte precies een uur extra zodat ze verder in patroon bleven.

Treinen omleiden is voor de reiziger denk ik prettiger dan busvervoer. Toen kon dat dus nog.

Werkzaamheden die invloed hadden op de treindienst waren toen een hele hoge uitzondering dus voor die ene keer kon dat nog wel. Het was best wel een operatie want die intercity's reden toen nog met getrokken treinen Plan E/W dus moest de locomotief steeds in Arnhem omlopen.


Reageer