Skip to main content

Vandaag met Murphy op stap

Toon eerste bericht

28 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 3 februari 2025
Tamzin schreef:

De intercity's naar Limburg werden op tussen Utrecht en Den Bosch omgeleid via Arnhem en Nijmegen. Dat kostte precies een uur extra zodat ze verder in patroon bleven.

Treinen omleiden is voor de reiziger denk ik prettiger dan busvervoer. Toen kon dat dus nog.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 3 februari 2025
Rene74 schreef:
Gorott schreef:
Rene74 schreef:
Gorott schreef:

Ik heb het niet over aantallen reizigers. Dat is absoluut toegenomen door bevolkingsgroei en dus logisch dat er uitgebreid wordt. Maar ook niet overal trouwens. Bovendien wordt er ook uitgebreid met onnodige zaken zoals 10- minuten treinen.

Ik vind op internet dat sinds de introductie van de studentenkaart begin jaren '90 het aandeel van de trein opeens is gegroeid, maar sindsdien steeds rond de 8% zit. De dienstregeling is sindsdien ook uitgebreid, maar het percentage is blijven schommelen rond de 8%. De trein is dus minder populair geworden ondanks uitbreidingen.

De grootste uitbreidingen van de dienstregeling op wat nu het het HRN is vonden al plaats in de jaren 70, op veel lijnen reden de treinen sindsdien (op ma-za) al hoge frequenties. Je moet bedenken dat er toen nog geen dubbeldekkers waren en er dus gemiddeld minder reizigers in een trein pasten. 

In de jaren 90 groeide het aantal treinen ook sterk maar vooral ook op de regionale lijnen waar de frequenties vaak verdubbelden toen ze overgingen van NS naar Arriva c.s. NS reed op een deel van die lijnen uurdiensten met hooguit een enkele versterker in de spits.

De laatste 25 jaar zijn de frequenties geleidelijk verder verhoogd en zijn daarnaast de frequenties op zondag flink verhoogd.

Het marktaandeel van de trein is volgens mij al 50 jaar zo'n 8%.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 3 februari 2025
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

De intercity's naar Limburg werden op tussen Utrecht en Den Bosch omgeleid via Arnhem en Nijmegen. Dat kostte precies een uur extra zodat ze verder in patroon bleven.

Treinen omleiden is voor de reiziger denk ik prettiger dan busvervoer. Toen kon dat dus nog.

Werkzaamheden die invloed hadden op de treindienst waren toen een hele hoge uitzondering dus voor die ene keer kon dat nog wel. Het was best wel een operatie want die intercity's reden toen nog met getrokken treinen Plan E/W dus moest de locomotief steeds in Arnhem omlopen.

Reageer